Škoda Magazinen Lifestyle-juttusarja on kartuttanut vuosien saatossa ikimuistoisia hetkiä ja kilometrejä niin maalla, merellä kuin ilmassa. Jokaisesta niistä on syntynyt oma tarinansa. Tervetuloa mukaan kierrokselle!
Juttusarja sai alkunsa jo vuonna 2011, jolloin vuoden ensimmäisessä numerossa pistettiin hevosvoimat jylläämään. Tarina kertoi kouluratsastuksesta, ja kuljetusvaunun vetoautona nähtiin punainen Yeti. Samana vuonna purjelennettiin meteorologin kanssa ja seikkailtiin geokätköilijän matkassa.
Seuraavana vuonna hämmästeltiin poliisiauto-Octaviaa, jota ei koskaan ajettu, vaan sitä nikkaroitiin, veistettiin, mallinnettiin, kaavoitettiin, hiottiin ja ennen kaikkea virkattiin kuvataiteilijan käsissä.
Yksi tarinoista vei lentämään maailman vanhimmalla tavalla nykyajan tekniikkaa hyödyntäen. Unohtumattomaksi matkan teki jo oivallus siitä, että vaikka kuljetaan tuulen voimalla, lennolla ei tuule, sillä kuumailmapallolla edetään tuulen nopeudella tuulen suuntaan.
Škoda Magazinen Lifestyle-juttusarja sai alkunsa vuonna 2011. Vuosien saatossa on syntynyt lukuisia vauhdikkaita tarinoita.
Aikamoista menoa nähtiin, kun Roomster pääsi sirkusmiesten, Kaito Takayaman ja Jouni Ruuthin matkaan Tuusulassa. Škoda Magazine 3/2011
Škoda Magazine 3/2012 -lehdessä lähdettiin lentoon kuumailmapallon kyydissä tyylillä ja taidolla tuulen vieminä. Lentoreitti kulki Helsingin Kaivopuistosta Malmin lentoasemalle, ja maaautona toimi toisen sukupolven Superb Combi
Taitolentäjä Tapani Wallin vaihtoi ralliautoilun muutamien mutkien kautta ilmailuun. Kaksipaikkainen, Extra 300 -taitolentokone, nousee pystykierteellä ylös ja sallii pystysyöksyn alas nopeudella 400 km/h. Škoda Magazine 3/2016
Yläilmoihin suunnattiin aikanaan myös Räyskälän kentällä radio-ohjattavilla lennokeilla, joiden lennättäminen yli 300 kilometriä tunnissa ei olekaan mitään pikkupoikien puuhastelua, vaan MM-kisojen tasoista tekemistä. Immelmannia, kuubalaista kahdeksikkoa, vaakakierrettä, pystykäännöstä, pyrstöluisua, silmukkaa ja g-voimia koettiin puolestaan Oripään lentokentän maisemissa taitolentäjän kyydissä.
Lifestyle-matkoilla tarinoissa on tullut tutuksi lajeja, joita harrastavat suhtautuvat niihin suurella sydämellä ja joista jää mieleen hetkiä ja syntyy tarinoita – olipa kyse esteratsastuksesta, koira-agilitystä, boulderoinnista, miekkailusta, crossfitistä, maastopyöräilystä, jopoilusta, partiosta, endurosta, karavaanarielämästä tai vaikkapa lintupönttöilystä.
Repoveden kansallispuistossa oltiin ihan(asti) mettäss, kun luonto- ja eräopas Marika Hänninen esitteli elämäntapaansa. Škoda Magazine 3/2020
Monelle harrastus on elämäntapa, mutta myös työ, kuten Repoveden kansallispuistossa työskentelevälle luonto-oppaalle, vuosikymmenestä toiseen Suomea lasten iloksi kiertävälle taikurille tai huskysafarielämyksiä tarjoavalle kuusamolaisyrittäjälle.
Vesillä erilaisiin lajeihin on otettu tuntumaa muun muassa suppailun, freestylemelonnan, sukeltamisen, ammattikalastuksen, meripelastuksen, kantosiipisurffauksen ja perhokalastuksen näkökulmasta.
Kärrynpyörät Kymijoen ”kinkkubingolla” eivät hevin unohdu, eivät myöskään ne aallokot, joissa lähdettiin kokemaan isorysää ja saaliiksi saatiin kalastuskauden päätösreissulla meritaimenta, karkurikirjolohta ja pikkusiikaa.
Maailmanluokan freestylemeloja Teemu Väliahdet on treenannut akrobaattista freestylemelontaa vuodesta 2006 alkaen. Ajokilometrejä kertyy, sillä sopivia koskia ei löydy ihan jokaisesta niemen notkosta. Škoda Magazine 4/2013
Loviisalainen ammattikalastaja, ”Myrskyluodon Micke” eli Mikael Lindholm innostui luonnosta, merestä ja kalastamisesta jo pikkupoikana. Micke on unelmatyössään, jonka parhaisiin puoliin kuuluu oma vapaus. Škoda Magazine 1/2018
Kun asiakas kertoi haluavansa Suomen hienoimman ja moderneimman puuveneen, veneveistäjä Allan Savolainen tarttui hetkeen. Škoda Magazine 2/2021
Veneenveistäjän mieleenpainuvista vaiheista kertoo hetki, jolloin asiakas sanoi haluavansa Suomen hienoimman puuveneen. Se ”oman lajinsa Mona Lisa” valmistettiin sittemmin Kotkassa, Suomen Puuvenekeskuksessa, jossa entisöidään vanhoja puuveneitä ja rakennetaan uuden sukupolven helmiä.
Käsityötaitoja päästiin ihastelemaan myös hämäläisen järven saaressa, jossa piileskelee mökki, joka on rakennettu omin käsin yli satavuotiaista petäjistä. Siellä jos jossain, oltiin suomalaisuuden ytimessä.
Näiden hetkien kunniaksi ajetut kilometrit eivät kerro vain matkojen pituuksista. Näissä hetkissä jokainen kilometri ja seikkailu on oman tarinansa arvoinen. Eivätkä ne hetket lopu kirjoittamalla.
Hämähäkkimies vastaan kallionmurikka. Siltä se näytti, kun boulderoinnin Pohjoismaiden suomalainen mestari Andy Gullsten näytti mallia. Škoda Magazine 1/2015
En garde! Etes-vous prêts?
Oui. Allez!
Yllä olevilla sanoilla alkaa miekkailuottelu. Lena Tallroth-Kock ja Terho Mustonen näyttivät mallia Škoda Magazinessa 1/2014
Suomalaisen kesäidyllin ytimeen ja sielunmaisemaan päästiin mökillä, jonka Eetu Puurtinen on rakentanut omin käsin omista lähipuista – perinteistä hirrenveistoa, työmenetelmiä, luonnonmateriaaleja ja käsityötaitoja vaalien. Škoda Magazine 2/2019
Kirkkaat vedet helpottavat vesillä liitelyä ja järvessä piileskelevien kivien väistelyä. Sähköllä toimivalla kantosiipisurffilaudalla eli eFoililla voi ajella pitkiäkin matkoja, kuten Lasse Kallioniemi: 34 kilometriä vauhdilla 20 km/h yhdellä latauksella. Škoda Magazine 2/2020
Perhon viemänä mentiin harrastajakalastaja Niko Lappalaisen matkassa Jaalan kirkasvetisille koskille. Kalastuskauden ulkopuolella Niko sitoo tuhatkunta perhoa talven aikana. Škoda Magazine 2/2022