Uudistunut ŠKODA KAROQ on varma valinta. SportLine-malliversio ihastuttaa nimensä mukaisesti sporttisella ulkonäöllään, mutta myös luonteellaan, luotettavuudellaan ja turvallisuudellaan.
Viisi vuotta sitten esitelty kompakti KAROQ-katumaasturi toi ensimmäisen päivityksensä mukana muun muassa uutta muotokieltä ja tekniikkaa, huipputason avustinjärjestelmiä, tehotaloudellisempia moottoreita sekä kestävän kehityksen mukaisia materiaaleja.
KAROQ SportLine -malliversion keula kertoo koeajoon lähtiessä hyväntuulisesta itsevarmuudesta. Uuden muotoilun saaneiden ajovalojen välissä oleva jäähdyttimen säleikkö hymyilee kiiltävän mustalla kehyksellä. Myös korin muut mustat yksityiskohdat, kuten ulkopeilikotelot korostavat SportLine-ilmettä.
Etulokasuojista löytyvät SportLine-logot viimeistään paljastavat, mistä on kyse. Niistä on tullut vuosien mittaan urheilullisen autoilun ja elämäntavan symboli.
Vanha ja uusi kohtaavat
Takaluukun ŠKODA-tekstilogo ja mallimerkintä ovat auton luonteelle sopivasti mustat, samoin perän diffuusoriosa ja kattokaiteet. Sivulaseja koristavat niin ikään kiiltävän mustat kehykset. Korin sivuhelmat, etu- ja takapuskuri sekä kattospoileri ovat korinväriset eli koeajoautossa Velvet Red.
Strömforsin Ruukin miljöössä vanha ja uusi solahtavat yhteen. KAROQ SportLine tarjoilee omaleimaisen visuaalisen ilmeen lukuisine yksityiskohtineen.
Tummennetut SunSet-takasivuikkunat ja -takaikkuna ovat paitsi tyylikkäät myös toiminnalliset, sillä ne vähentävät sisätilan kuumenemista helteillä. Sähkötoiminen panoraamakattoikkuna tuo kesän matkustamoon – syyskuisen päivän tarjotessa sinistä taivasta, auringonpaistetta ja kepeitä kumpupilviä.
Näillä lähtökohdilla on helppo lähteä matkaan. Tie vie kohti Loviisaa, Ruotsinpyhtäätä ja Strömforsin ruukin historiallista miljöötä, jonka juuret ulottuvat 1600-luvulle. Paikka tunnetaan yhtenä Suomen parhaiten säilyneistä rautaruukeista. Täällä jos missä vanha ja uusi kohtaavat: ruukki ja KAROQ.
Mallikasta ajettavuutta
Heti alkumetreillä Karoqista saa vakaan ja vahvan vaikutelman. Koeajoautossa on EVO2-sukupolvea edustava 1,5-litrainen ja nelisylinterinen bensiinimoottori, jossa on turboahdin. Tehoksi kerrotaan 110 kW (150 hv) ja väännöksi 250 Nm kierrosalueella 1500-3500 r/min. Koska voimaa tuntuu löytyvän, auto sopii monenlaisten autoilijoiden tarpeisiin. Moottoritiellä ohitustilanteetkin hoituvat tehokkaasti.
SportLine-mallissa on vakiona mukautuva alustan säätöjärjestelmä Dynamic Chassis Control (DCC). MODE-näppäimen alta löytyvät ajoasetukset Comfort, Normal, Eco, Sport ja Individual, joiden avulla auton ominaisuuksia voi mukauttaa vaikka mukavan rennoista dynaamisen sporttisiksi. Muutoksen oppii kokeilemalla ja ajotuntumaa tunnustellessa.
Ajamisen mukavuutta ja turvallisuutta lisäävät edistykselliset avustinjärjestelmät. Koeajoautossa käytössä on laaja setti: esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (Front Assist), ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin (ACC), mukautuva kaista-avustin (Lane Assist) ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.
KAROQ SportLine -malliversion sisätilojen erityispiirteisiin lukeutuvat oviverhousten hiilikuitujäljitelmälliset koristelistat, integroiduilla pääntuilla varustetut Sport-etuistuimet sekä lämmitettävä ja kolmipuolainen Sport-monitoimiohjauspyörä.
Tarkkaa ohjausta ja valovoimaa
Ruukin maisemissa on aika hidastaa hetkeksi punaisten puutalojen ja peilityynen vesistön äärellä. Rautaruukki lopetti tuotantonsa vuonna 1950 toimittuaan lähes samalla tekniikalla yli 250 vuotta. Alueella on toiminut myös tiilitehdas ja siellä on harjoitettu sahatoimintaa, maa-, metsä- ja puutarhataloutta sekä miilunpolttoa. Miljöö on säilynyt näihin päiviin lähes ennallaan ainutlaatuisena kokonaisuutena.
Ruukin toimiessa ei osattu edes uneksia nykytekniikan tuomista ihmeistä – kuten progressiivisesta ohjauksesta. Karoqista sekin löytyy: ohjauksen välitys muuttuu sen mukaan, miten paljon ohjauspyörää käännetään. Se tarkentaa etenkin kaarteissa ohjattavuutta ja auttaa kääntymään ahtaissa paikoissa herkemmin. Varusteen hyödyllisyys ja toimivuus tuli todistettua, kun autolla luovittiin monenlaisissa kuvauspaikoissa.
Eipä muinoin osattu haaveilla siitäkään, että autossa kaikki valotoiminnot toteutettaisiin ledeillä. Matriisitekniikka varjostaa valokuvioista muiden ajoneuvojen alueen tai esimerkiksi liikennemerkeistä heijastuvan valon sammuttamalla osan ledeistä. Näin edessä oleva alue valaistaan tehokkaasti, turvallisesti ja muita häikäisemättä. Uusi jokasään valotoiminto parantaa tienpinnan valaisua huonoissa ajo- ja sääolosuhteissa.
KAROQ SportLine -mallin ajotuntuma on vakaa, varma, turvallinen ja sopivan räväkkä. Auto tarjoilee huoletonta menoa ja mukavaa tunnelmaa.
Tilaa, tunnelmaa ja lämpöä
Karoqin ohjaamossa on helppo viihtyä, josta kiitos kuuluu Sport-etuistuimille kiinteine pääntukineen. Harmaat koristesaumat tuovat viimeisteltyä tunnelmaa. Sisätilat ovat kauttaaltaan korostetun mustat – jälleen auton luonteelle sopivasti. Metalliset poljinpinnat ja krominväriset koristeosat tarjoilevat lisäsärmää. Myös tekstilogolliset kynnyslistat muistuttavat tyylikkäästi, millä autolla nyt mennään.
Nahkaverhoiltu ohjauspyörä on mukava käsissä ja ohjauspyörän lämmitys aarre talvipakkasilla. Talviajoa lämmittävät myös tuulilasilämmitys sekä etu- ja takaistuinten lämmitys. Auton lämmössä voi fiilistellä iltahämärässä vaikkapa LED-tunnelmavalaistuksella, jonka värin voi valita oman maun mukaan eri vaihtoehdoista.
Takapenkillä on koeajossa tyhjää, mutta tilaa ja mukavuutta löytyy matkustajille. Tavaratilassa on nerokas verkkojärjestelmä, joka tekee pakkaamisesta kätevää ja kuljettamisesta turvallista. Kokoa on 521 litraa istuimet pystyasennossa ja takaistuimien selkänojat eteen käännettynä 1630 litraa.
Mitäpä sitä voisi muuta sanoa kuin onnea uudistuneelle katumaasturille. Ruukki, Ruotsinpyhtää ja Loviisa kiittävät aurinkoisesti.
ŠKODA esitteli Karoqin vuonna 2017 toisena katumaasturimallinaan. Malli tunnetaan väljistä sisätiloistaan, käytännöllisyydestään ja erinomaisesta hinta-laatu-suhteestaan.