30.9.2016
Hei, me lennetään taas! Lifestyle

ŠKODA Superb 2.0 TSI 280 4x4 DSG Autom. ja taitolentokone Extra 300 kohtasivat Oripään lentokentällä.

Immelmannia, kuubalaista kahdeksikkoa, tynnyriä, vaakakierrettä, pystykäännöstä, pyrstöluisua, silmukkaa ja g-voimia. Tätä kaikkea pääsee kokemaan, kun hyppää taitolentäjä Tapani Wallinin kyytiin. Ja tämä on vasta se ”turistikierros”.

Se tunne, kun liimaudut muutamaksi sekunniksi penkkiin ja tuntuu kuin norsu istuisi päällesi! Olet altistunut g-voimille. Hurjimmissa huvipuistolaitteissa ilmiöstä voi saada kalpean aavistuksen, kun jonkin sortin raketti sinkoaa sinut 60 metriä ylöspäin kahden g:n voimalla.

Wallinin kyydissä päästään turistilennolla viiteen g:hen, näytöslennoilla jopa yli yhdeksään. Viiteen g:hen ylletään myös formulakuskin kyydissä, Hornetilla seitsemään. Kun g-voimia on viisi, se tarkoittaa käytännössä sitä, että vartalon ja pään paino viisinkertaistuu siihen verrattuna, miltä se tuntuu maan pinnalla.

Liikettä joka suuntaan

Tapani Wallin on vauhtimiehiä. Wallin ajoi toistakymmentä vuotta rallia jokamiesluokasta rata-SM -sarjaan ja jääralleihin. Jääradoilta plakkariin kertyi pari SM-mitaliakin.

”Rallin jälkeen meni viitisentoista vuotta mm. mönkkäreiden ja moottorikelkkojen kanssa, mutta sitten puraisi lentokärpänen, jonka ansiosta oli aika ottaa ilmatila haltuun. Aloitin purjekoneilla 2011, ja kun se sujui hyvin, siirryin moottorikoneisiin. Moottorilentolupakirja irtosi 2012. Mutkakoneella on tullut lennettyä kolmisen vuotta.”

”Taitolento on laji, jossa ei tule koskaan valmiiksi. Aina voi kehittyä. Vauhtiin tottuneellekin taitolento on huimaava kokemus. On hienoa, kun koneella pääsee eteen- ja taaksepäin, vasemmalle ja oikealla, mutta myös ylös ja alas.”

Lähdetään siis kokeilemaan kaikkia mahdollisia liikesuuntia.

Extra 300 on hiilikuitusiivellä varustettu, Saksassa valmistettu unlimited-luokan taitolentokone. Extra nousee pystykierteellä ylös ja sallii pystysyöksyn alas 400 km/h nopeudella.

Parasta potkurikalustoa

Oripään lentokentän hangaarista eli lentokonehallista löytyy Wallinin tyylikäs mustavalkoinen Extra 300, joka edustaa maan parasta potkurikalustoa ja voittaa g-voimien kestossa jopa Hornetin. Koneen maksiminopeus on 440 ja lentonopeus noin 350 km/h. Polttoainetta hurahtaa noin sata litraa tunnissa ja ylläpitokulut ovat tonnin luokkaa tunnilta.

”Aina, kun moottorit huutavat, rahaa palaa”, Wallin toteaa.

Vastaavien koneiden hinnat alkavat käytettyinä noin 120 000 eurosta, kun uudet maksavat jopa puoli miljoonaa. Näiden koneiden kanssa toimiminen ei ole mitään kotikutoista puuhastelua, sillä lentokelpoisuusvaatimukset ovat samaa luokkaa kuin vaikkapa Finnairin koneilla.

”Kaikki huollot hoidetaan ammattitaitoisten lentomekaanikkojen käsissä. Itse ei mennä edes tulppia vaihtamaan”, Wallin kuittaa.

Pistetään peli tulille

On aika astua koneeseen. Wallin kertoo, miten turvavyöt ja laskuvarjo avataan, jos tilanne sitä vaatii. Wallin lupaa leppoisan turistikierroksen silmukoineen, tynnyreineen, kuubalaisine kierteineen ja pystäreineen. Sattuneesta syystä muovipussi kuuluu vakiovarusteisiin.

”Otetaan kunnon vauhti pystysuoraan, sitten potkaisen kärsän alaspäin suoraan kohti maapalloa ja vähän ennen maata oikaisen vaakalentoon. Lentäminen on helppoa hommaa, koska tässä pitää varoa vain yhtä asiaa eli maapalloa”, Wallin summaa.

Meno on huimaa. Välillä maa on kattona.

”Pistetään peli tulille. Lämmityskäyttö kestää noin kymmenen minuuttia, jotta saadaan öljyt tiettyyn lämpötilaan ja kone kuiskimaan täysillä.”

Wallin on kokenut lentäjä, joka myös opastaa muita lentäjiä taitolennon saloihin. Turvallisissa käsissä siis mennään, vaikka päätä huimaakin.

Tapani Wallinin ja Extra 300:n kyydissä pääsee kokemaan g-voimia, silmukoita, tynnyreitä, kuubalaisia kierteitä ja pystäreitä.

Aika kuluu kuin siivillä

Tapani Wallinin Extra 300 on tullut tutuksi suosikkilaulaja Robinin Paperilennokki-biisin musiikkivideolta. ”Pientä turbulenssiä, vähän lentopelkoa, mut mul on viesti valmiina, laitan viestin siipiin lennokin…”

Videossa on näyttävät savuefektit, jotka ovat tuttuja myös taitolentonäytöksistä. Näytösten lisäksi Wallin kilpailee taitolennossa, jossa arvostellaan liikkeiden puhtautta, täsmällisyyttä ja geometristä muotoa. Suoritukset lennetään tuomareiden edessä kuutiokilometrin kokoisessa tilassa, niin sanotussa boksissa, joka on merkitty maahan valkoisin merkein. Viime vuonna Wallin sijoittui sportsman-luokassa hopealle.

”Kilpailussa kaikki tekevät samaa, joten kisojen katsominen on lähes yhtä kiinnostavaa kuin nurmikon kasvun seuraaminen”, Wallin hymyilee.

Extra 300:n kyydissä kymmenen minuuttia turistiluokassa sujahtaa kuin siivillä. Maapallon vetovoima vetää puoleensa. Vielä on pakko kysyä, miten matalalla koneella voi lentää.

”Sallittu lentokorkeus on 500 jalkaa eli noin 150 metriä, mutta näytöksissä lennetään matalammallakin. Kun pihka alkaa tuoksua, ollaan jo aika alhaalla”, Wallin vitsailee.

Extra 300 on tuotava laskuun lievästi sivuttain, koska edessä istuva matkustaja rajoittaa takana istuvan pilotin näkemistä eteenpäin.

Teksti: Sari okko
Kuvat: Esko Tuomisto