26.7.2024
Harvinaista herkkua Hangossa – E-jollat kisaavat maailmanmestaruudesta Ajankohtaista & Uutta

Näitä MM-kilpailuja on odotettu. Ensimmäisenä kisapäivänä purjehtijat ja koko kisaorganisaatio odottavat tuulta. Mukana odotuksessa on myös pääyhteistyökumppani Škoda Suomi. Joko päästään ajamaan tuulen voimalla?

Teksti Sari Okko, Kuvat Esko Tuomisto

Kesäkaupunki Hanko sai kaksi vuotta sitten luvan järjestää vuoden 2024 Europe Class MM-kisat. Kahden viikon kansainvälisten purjehduskisojen eteen on tehty vielä pidempään eli lähes kolme vuotta töitä, joten h-hetkellä tunnelmat ovat korkealla. Nyt odotus ja valmistelutyöt palkitaan.

Tuttu sanonta – Hangossa paistaa aina aurinko – pitää avauspäivänäkin paikkansa, kun E-jollapurjehtijat valmistautuvat starttiin. Vaikka olosuhteet näyttävät rannassa hulppeilta, tunnelmat muuttuvat odottaviksi. Hangon Itäsatamassa käy mukava tuulenvire, mutta tuulia tarkkailevat tietävät, ettei merellä ole tuulesta tietoakaan. Niinpä kilpailualueella kuullaan kolme pamausta ja viestisalkoon nostetaan lippu, joka kertoo kilpailun startin siirtymisestä kolmella tunnilla.

”Nyt odotellaan. Joskus startti viivästyy liian kovan tuulen, joskus tuulettomuuden takia. Odottaminen on osa purjehdusta, minkä purjehtijat hyvin tietävät, vaikka kisaamaan tekisi jo mieli. On tämä kuitenkin parempi vaihtoehto kuin myrsky ja rankkasade”, kisat järjestävää Hangö Segelförening (HSF) -pursiseuraa edustava kommodori Mikael Lindqvist sanoo tyynen rauhallisena merelle katsoen.

Valmentajatrio odottaa kovaa tuulta ja menestystä

E-jollien Europe Class -maailmanmestaruudesta kisataan noin kahden viikon ajan. Ensimmäisellä viikolla purjehditaan Open Week, jolloin ne purjehtijat, joita ei ole valittu mukaan kansallisen karsinnan kautta, voivat kilpailla paikastaan toisella viikolla purjehdittavaan varsinaiseen MM-kisaan. Kilpailuun osallistuu jopa sata purjehtijaa eri puolilta Eurooppaa.

”Arvokisoihin valmistautuminen on ollut erittäin tehokasta ja laadukasta. Marraskuussa 2023 kaikille urheilijoille teetettiin kuntotestit ja harjoitettavuuskartoitukset, joiden pohjalta laadittiin fysiikkaohjelmat talveksi. Valmennusohjelmaan on kuulunut myös henkistä valmennusta, taktiikka-, sää- ja tuomariluentoja sekä leirejä niin ulkomailla kuin kotimaassa”, päävalmentaja Ilari Muhonen kertoo.

Suomen valmentajakolmikko, Mikael Hyryläinen (vas.), Ilari Muhonen ja Oskari Muhonen, toivoo hyvää kisaa ja kovaa tuulta. Kuva Erik Lähteenmäki, Sailpix

Kesäkuun alussa Suomen E-jollajoukkue pääsi tutustamaan Hangon kisavesiin viikon mittaisella harjoitteluleirillä. Pari viikkoa ennen kisojen alkua on keskitytty lähinnä hienosäätöön ja urheilijoiden itseluottamuksen rakentamiseen.

”Omat odotukseni ovat nousseet koko kauden ajan. Odotan ainakin yhtä MM-mitalia sekä tytöiltä että pojilta. Vaikka kotikisat tuovat hieman paineita, se on ainoastaan voimavara. Huippu-urheilija on aina parhaimmillaan paineen alla. E-jolla on yksilölaji, mutta tiimillä on hyvä yhteishenki ja kaikki puhaltavat yhteen hiileen”, Muhonen sanoo.

Valmennuskolmikkoon kuuluu Ilarin ohella Oskari Muhonen ja Mikael Hyryläinen. Koko trio odottaa koko joukkueelta vahvaa tekemistä, urheilijoilta omiin tavoitteisiin pääsemistä tai niiden ylittämistä, hyvää regattahenkeä sekä ison meren tunnelmaa ja kovaa tuulta.

”On parempi odottaa tuulta maalla kuin merellä”

Regatta-alueella vastaan tulee kansainvälisen E-jolla-luokkaliiton (International Europe Class Union, IECU) presidentti, pitkän linjan purjehtija ja pujehduksen monitoimimies monessa roolissa, Espanjasta Hankoon saapunut Paul Depoorter. Paulille purjehtimisen elämäntapa on tullut verenperintönä, ja oma polku purjehtijana alkoi jo 5-vuotiaana optimistijollista.

”Hangon MM-kisoissa roolini on ikään kuin olla 112-hätänumero eli jos ja kun jotain sattuu tai eteen tulee selvitettäviä asioita, minuun otetaan yhteyttä. Olemme valmistautuneet hyvin, joten uskon kaiken sujuvan hienosti”, Paul kertoo hymyillen.

Ensimmäisen kisapäivän olosuhteet eivät ole purjehtijoille yllätys, koska lajissa mennään sään ja etenkin tuulen ehdoilla. Jotta kisa pääsisi alkuun, tuulen nopeuden tulisi olla vähintään 2,5-3 metriä sekunnissa. Lämpötila tai sade ei purjehtijoita hetkauta.

”On parempi odottaa sopivia olosuhteita muutama tunti maalla kuin merellä. Seuraamme tuuliennusteita koko ajan ja toivomme parasta. Pitkän aikavälin ennusteet ovat luvanneet otollisia kisasäitä, mutta tilanne muuttuu koko ajan ja tuuliolosuhteet saattavat yllättää”, ensimmäistä kertaa Hangossa vieraileva Paul sanoo.

Pitkän linjan purjehtija, Paul Depoorter, pitää Hankoa maailmanluokan kilpailupaikkana. ”Suomen E-jolla -joukkue on kehittynyt viime vuosina hyvin, joten luvassa voi olla suomalaisittain hienoja yllätyksiä. Kotikisoista on purjehtijoille jonkin verran etua, koska he tuntevat vedet ja tuulet”, hän tuumii.

”Minulle on kerrottu, että Hanko on Suomen aurinkoisin kaupunki. On hienoa olla täällä ja välillä poissa isoista hektisistä kaupungeista. Kisoissa nuoret purjehtijat pääsevät tutustumaan toisiinsa, mikä on iso osa tapahtumaa purjehtimisen ohella. Korostamme aina hauskan pitämistä, jota voi toteuttaa tällaisissa tapahtumissa monin tavoin. Kyse ei ole vain voittamisesta, vaan myös elämyksistä ja seikkailuista.”

”Mikä purjehtimisessa on parasta? Se on iso kysymys”, Paul naurahtaa. ”Jokaisella purjehtijalla on oma näkemyksensä purjehtimisen merkityksestä. Se voi olla vapaus – se tunne, kun olet keskellä merta omillasi ja päätökset ovat omissa käsissäsi. Kilpailuissa se voi olla voittaminen, mikä ei tarkoita ykkösenä olemista, vaan itsesi ja purjehduskavereidesi voittamista omassa luokassasi sijoitukseen katsomatta. Jokainen uusi tapahtuma ja startti on aina uusi mahdollisuus kehittyä urheilijana ja oppia uutta sekä tavata uusia ihmisiä.”

”Olen iloinen yhteistyöstä Škodan kanssa. Purjehtimisen ja sähköautojen väliltä löytyy yhteys, ja nuorten tukeminen on lajista riippumatta aina win-win -tilanne. Vain nuorissa on tulevaisuus”, Paul summaa.

Yhteinen tavoite tukea nuorten purjehtimista

Kansainvälisesti arvostetun ja kovatasoisen purjehduskilpailun saaminen Hankoon on komea saavutus. Hangolla on vahvat purjehdusperinteet sekä osaamista mittavan tapahtuman järjestämiseksi. Koska kaupunki täyttää tänä vuonna 150 vuotta, MM-kisat ovat myös osa kaupungin juhlavuotta. Škodalle kisat ovat pääyhteistyökumppanina uusi avaus purjehduksen maailmaan.

”Škoda Suomen kanssa tehtävän yhteistyön kautta E-jollaliitto haluaa edistää yhteisiä päämääriä eli nuorten kehittävän harrastuksen tukemista ympäristöarvoja kunnioittavalla tavalla. Yhteistyö mahdollistaa kovatasoisen urheiluelämyksen purjehtijoillemme ja kansainvälisille vieraillemme Hangon ainutlaatuisessa ympäristössä”, Juha K. Laurila Suomen E-jollaliitosta sanoo.

"Yhteistyö Škoda Suomen kanssa on merkittävää niin Hangon MM-kisojen kuin koko purjehdusurheilun kannalta."

Purjehdukseen yhdistyy arvoja kuten lähes päästötön ja äänetön liikkuminen, vastuullisuus sekä ympäristön kunnioittaminen. Myös Škoda Auto on sitoutunut liiketoiminnassaan vastuullisuuteen koko arvoketjussa, ympäristövaikutusten minimoimiseen, ilmastonsuojeluun ja luonnon monimuotoisuuden tukemiseen maailmanlaajuisesti.

”On ilo olla mukana maailmanmestaruuskisojen pääyhteistyökumppanina. Purjehdus on hieno klassinen laji, jossa toimitaan luonnon ehdoilla, luontoa kunnioittaen ja sitä hyväksikäyttäen. Haluamme tukea nuoria heidän harrastuksissaan ja unelmiensa toteuttamisessa”, Škodan maahantuojana toimivan Helkama-Auton Oy:n toimitusjohtaja Maija Koskela kertoo.

”Onnistunut valmistautuminen ja Suomen joukkueen potentiaali antavat monta hyvää syytä odottaa hyviä tuloksia”, Juha K. Laurila Suomen E-jollaliitosta sanoo.

”Regatta-alueella on esillä uusia mallejamme ja kisaorganisaation käytössä on täyssähköisiä Enyaq -katumaastureita, jotka eivät tuota lainkaan paikallisia päästöjä. Jos voimme tarjota lajille Suomessa lisää näkyvyyttä, se on todella hieno asia. Toivotamme kaikille purjehtijoille hyviä tuulia ja ennen kaikkea omia onnistumisia.”

”Hangolla on Škodalle erityinen merkitys, sillä kaikki Škodat tulevat Suomeen Hangon vapaasataman kautta”, Škodaa maahantuovan Helkama-Auton Oy:n toimitusjohtaja Maija Koskela sanoo.

MM-kisojen aloituspäivän aikana viestisalkoon nousee uusia lippuja, jotka kertovat siitä, että aloitus viivästyy edelleen tuulettomuuden takia. Lopulta katseet siirtyvät seuraavaan kisapäivään.

E-jollat Hangossa 23.7.-3.8.2024

  • Kansainvälinen E-jollaliitto (International Europe Class Union) teki päätöksen Europe Class MM-kisojen järjestämisestä Hangossa kaksi vuotta sitten.

  • Open Week eli karsintaviikkoa käydään 22.-27.7. ja varsinainen kisaviikko 28.7.-3.8.2024.

  • Kilpailun järjestämisestä vastaavat Hango Segelförening (HSF) ja Suomen E-jollaliitto (Europe Class Finland, ECF). Taustatukena toimivat Suomen Purjehdus ja Veneily (SPV) sekä International Europe Class Union (IECU).

  • Europe Class on kansainvälisesti arvostettu ja teknisesti vaativa kevytveneluokka, jossa purjehditaan niin juniori-, seniori- kuin masters-tasolla.

  • MM-kisojen pääyhteistyökumppanina toimii Škoda Suomi. Škoda näkyy monin tavoin regatta-alueella, jonne on tuotu useita kisalogoin teipattuja täyssähköisiä Enyaq-malleja ja ladattavia Kodiaq -hybridimalleja. Myös kisaorganisaation käytössä on Enyaq -katumaastureita.

  • Kilpailun suojelijana toimiin pitkän linjan purjehtija Tapio Lehtinen, joka on ensimmäinen maapallon ympäri pysähtymättä purjehtinut suomalainen. Lue Tapion haastattelu tästä linkistä.
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa

Lue myös nämä

Maailman ympäri tuulen voimalla – kuin shakkia merellä

Kuvassa

Kartanoelämää Wiurilassa – nyt mukana myös Kamiq

Täysin uusi Škoda Elroq: mitä piilee naamioinnin alla?

Ajankohtaista & Uutta