Kaasukäyttöinen Octavia G-TEC aloittaa uuden vuoden uudella malliversiolla. Auto tarjoilee sekä lisää tehoa että kaasulla ajettavia kilometrejä.

Kaasukäyttöisten henkilöautojen määrä kasvaa Suomen teillä vauhdikkaasti. Parissa vuodessa rekisteröityjen kaasuautojen määrä on yli tuplaantunut vajaasta 2 000 autosta yli 5 500 autoon. Hallituksen ilmasto- ja energiastrategian mukaisena tavoitteena on vauhdittaa kehitystä entisestään ja lisätä kaasuautojen määrää 50 000 ajoneuvoon vuoteen 2030 mennessä.

Škoda kasvattaa kaasuautojen haluttavuutta tuomalla markkinoille uusia vaihtoehtoja. Nyt uudistuneessa Octavia G-TEC -mallissa on aiempaa tehokkaampi 96-kilowattinen (130 hv) 1.5 TSI -moottori, joka tuottaa lisää tehoa 15 kilowatin edestä.

Tehokkuuden ohella moottori vie autoilua edistyksellisesti yhä ympäristötietoisempaan ajamiseen. Bensiiniin verrattuna maakaasulla ajaminen pienentää CO2-päästöä noin 25 prosentilla. Samalla typen oksidien (NOx) päästö jää huomattavasti pienemmäksi eikä hiukkaspäästöjä synny. Octavia G-TEC täyttää pakokaasun tämän hetken tiukimman päästönormin EU6d-TEMP -vaatimukset.

Jopa 480 km kaasulla
Uudessa Octavia G-TEC -mallissa on kolme kaasusäiliötä, joihin mahtuu yhteensä 17,7 kilogrammaa bio- tai maakaasua. Uudistuksen ansiosta kaasulla pääsee nyt entistä pidemmälle: pelkästään bio- ja maakaasulla voi ajaa jopa 480 kilometriä Lisäksi autossa on 10,5 litran bensiinisäiliö, joka turvaa matkanteon niissäkin maisemissa, joissa kaasuntankkausverkosto on toistaiseksi harvempi.

Kun kaasu loppuu, auto vaihtaa automaattisesti bensiiniin. Muutoksen näkee auton mittaristosta, mutta muutoin vaihtaminen tapahtuu autoilijan huomaamatta. Ja mikä fiksuinta, ŠKODA Connect -sovellus kertoo kuljettajalle kaasulla tai bensiinillä tai niiden yhdistelmällä ajettavissa olevan matkan.

Helppoa ja edullista
Bio- tai maakaasun tankkaaminen on helppoa. Asetat vain tankkausliittimen auton täyttöventtiiliin ja noudatat tankkauspisteen kuvallisia ohjeita. Kaasuauton tankkaaminen vie suunnilleen saman verran aikaa kuin polttoainetankin täyttäminen.

Kaasun tankkaaminen on myös edullista. Jos kaasun kilohinta suhteutetaan bensiinin litrahinnaksi, biokaasun vertailuhinta on noin 93 senttiä ja maakaasun noin 85 senttiä litralta. Tankillinen biokaasua maksaa siis vain reilut parikymmentä euroa ja maakaasutankillinen vielä vähemmän.

Bio- tai maakaasun tankkausverkosto laajenee koko ajan. Pelkästään suomalainen energiayhtiön Gasum tuottaa biokaasua yli 35 000 kaasuauton tarpeisiin. Eri toimijoiden kaasutankkauspaikkoja löytyy tänä päivänä pääkaupunkiseudulta Ouluun asti. Tankkaamisen ennakointi onnistuu hyvin uusien digitaalisten palvelujen ansiosta, jotka kertovat esimerkiksi lähimmän tankkauspisteen.