Mitä tapahtuu, jos Škoda Motorsportille annetaan täyssähköinen coupé-katumaasturi ja lupa tehdä sille mitä haluavat? He tekevät siitä Enyaq RS Race -nimisen kilpa-automallin. Tervetuloa tutustumaan!
Enyaq RS Race -kilpa-automallin pohjana on sarjatuotantoinen Enyaq Coupé RS -malli, johon on tehty melkoisesti muutoksia tavoitteena kilpa-ajoon sopivat ajo-ominaisuudet ja kokonaisvaltainen ympäristövastuullisuus. Monia osia on valmistettu biokomposiittimateriaaleista, joilla autosta on saatu 316 kg sarjatuotantoversiota kevyempi.
Enyaq RS Race -mallin alusta on 70 mm matalampi kuin sarjatuotantoautossa. Sen puskurit ovat huomattavasti leveämmät (takapuskuri peräti 116 mm leveämpi), ja auton aerodynamiikkaa on hiottu monista yksityiskohdista. Autossa on sisällä turvakehikko, kilpaistuimet, kuusipisteturvavyöt ja useita muita kilpa-autoille ominaisia piirteitä. Kokonaisuutta ja sen yksityiskohtia suunniteltaessa kaiken keskipisteenä on ollut toimivuus.
Katso videolta, miten Oliver Solberg pistää Enyaq RS Race -mallin tositoimiin (alla).
Muutokset kilpa-ajoa varten
Enyaq RS Race -mallissa on useita muita kilpa-ajoa varten toteutettuja muutoksia, kuten hiilikuitukeraamiset jarrulevyt ja kymmenmäntäiset jarrusatulat. Teknisiin lisäyksiin lukeutuvat hydraulisesti käytettävä käsijarru ja polkimet, jotka ovat peräisin Fabia RS Rally2 -autosta. Jarrujen jäähdytysjärjestelmä on laitettu uusiksi. Itse auton jäähdytystä on myös muutettu: ilma jäähdyttimelle otetaan auton pohjasta. Tämän vuoksi jäähdyttimen sijaintia on ollut tarpeen muuttaa.
Enyaq RS Race -mallissa on 20-tuumaiset pyörät. Myös ohjaus on uusi. Sarjatuotantoauton progressiivisesta ohjauksesta poiketen kilpaohjauspyörällä käytettävä ohjaus on välitykseltään lineaarinen ja nopea. Auton sisätilassa on edellä mainittujen yksityiskohtien lisäksi automaattinen palonsammutusjärjestelmä.
Voimalinja on sama kuin sarjatuotantoautossa: kaksi sähkömoottoria maksimiyhteisteholtaan 250 kW ja 82 kWh ajoakku (77 kWh netto). Huippunopeus on sekin sama 180 km/h kuin sarjatuotantoautossa, mutta huomattavasti pienemmän painon ansiosta kiihdytys 0‒100 km/h kestää alle viisi sekuntia. Enyaq RS Race -mallissa on toteutettu täysin uusi ajoäänimaailma, joka kuuluu myös ajonopeuksissa yli 30 km/h. Se tehostaa auton kokonaisvaltaista moottoriurheiluhenkeä ja vahvaa luonnetta.
Enyaq RS Race -mallissa on kilpa-autovarusteita kuten turvakehikko.
Tulevien toteutusten koepenkki
"Škoda Enyaq RS Race on kokonaan Škoda Motorsportin kehittämä. Enyaq Coupé RS -sarjatuotantomalliin pohjautuva auto on muotoilultaan selvästi erottuva. Siinä on vahva kilpa-ajon DNA, edelleen kehitetty aerodynamiikka ja upea kiihtyvyys", teknisestä tuotekehityksestä vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Johannes Neft kertoo.
"Kestävän kehityksen mukaisten ratkaisujen suhteen uusi konseptiauto toimii myös sarjatuotantomalliemme tulevien innovaatioiden pilottiprojektina. Biokomposiittimateriaalista valmistetuilla osilla on pystytty pienentämään auton painoa merkittävästi. Tällaisten osien tulevaa käyttöönottoa varten testaamme niitä moottoriurheilussa, esimerkiksi nykyisessä Škoda Fabia RS Rally2 -autossa."
Enyaq RS Race on jo toinen Škodan täyssähköinen ralliauto. Sitä edelsi Škoda RE-X1, jonka Škoda Motorsport vuonna 2021 suunnitteli ja rakensi yhteistyössä Kreisel Electricin ja Baumschlager Rallye & Racing -tiimin kanssa. Täyssähköisen ralliauton suunnittelussa on hyödynnetty Škoda Motorsportin insinöörien vankka kokemus nykyisestä yksityistalleille rakennettavasta Fabia RS Rally2 -autosta.
Yksi täyssähköisen Enyaq RS Race -mallin merkittävistä ja nyt käytännössä toteutettavista innovaatioista on biokomposiittimateriaalien käyttö. AmpliTex- ja PowerRibs-materiaaleissa käytetään pellavakuituja. Yritys nimeltä Bcomp kehittää tällaisia osia vaihtoehdoiksi hiilikuituosille. Hiilikuituun verrattuna näiden osien hiilijalanjälki on jopa 85 % pienempi, mutta saavutettavat paino- ja lujuusedut ovat täysin verrattavissa. Enyaq RS Race -mallissa tällaisia materiaaleja käytetään sekä sisätiloissa että ulkopuolella: puskureissa, lokasuojissa, takasiivessä, katossa, kojelaudassa, oviverhouksissa sekä lattiamatoissa.
Škoda käyttää tätä materiaalia ensimmäistä kertaa näin suurissa, tärkeissä ja monimutkaisissa osissa. Tässä kaikessa on järkeä: konseptiautossa testataan osia, jotka jonain päivänä saattavat hyvinkin löytyä sarjatuotantoautoista. Prototyyppiauton tekemisessä käytettiin myös 3D-tulostusta sekä ekologista ja hiilineutraalia tulostusmateriaalia.