Se on tunteisiin vetoava, taloudellinen ja sähköistävä. Se on merkittävä vaihe Škodan sähköllä ajamisen aikakaudessa. Se mahdollistaa hauskan ja ympäristövastuullisen liikkumisen. Se on täyssähkö-katumaasturi ŠKODA ENYAQ iV.

Uusi ENYAQ iV on tyypillinen Škoda, mutta voimalinjaltaan täysin uusi ja erilainen. Škodan ensimmäinen täyssähköauton skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva auto soveltuu myös pitkille matkoille, sillä sen WLTP-kulutusmittauksen mukainen toimintamatka on jopa 500* kilometriä.

Uutuuden sarjatuotanto käynnistyy vuoden 2020 lopulla, ja auto lanseerataan eri maissa suunnitelmien mukaan alkuvuodesta 2021. Alkuvaiheessa myyntiin tulee Founder’s Edition -erikoismalli, jossa on erikoisvarustus ja muista ENYAQ-malleista erottuva ulkonäkö. Mallia valmistetaan 1895 kappaleen rajoitettu erä kunnioittamaan Škodan perustamista vuonna 1895 ja siitä kulunutta 125 vuotta.

Uusi ENYAQ iV on tyypillinen ŠKODA, mutta voimalinjaltaan täysin uusi ja erilainen.

Kaksi vetotapaa, kolme akkukokoa, viisi tehoversiota

Perusmalleissa on taakse asennettu moottori ja takaveto. Tämä rakenneratkaisu luo tekniikan sillan Škodan automallien historiaan. Tehokkaimmissa malleissa on eteen asennetulla toisella sähkömoottorilla toteutuva neliveto. Tehokkaimmalla ENYAQ iV -mallilla voidaan vetää jopa 1200 kilon perävaunua.

Ympäristövastuulliseen ja hauskaan ajamiseen on tarjolla kaikkiaan viisi tehoversiota ja kolme akkukokoa. Valitusta tehoversiosta riippuu, onko autossa takaveto vai neliveto.

ENYAQ iV 50 -perusmallin litiumioniakun bruttokapasiteetti on 55 kWh (nettokapasiteetti 52 kWh). Taakse asennetun sähkömoottorin teho on 109 kW ja toimintamatka on jopa 340* kilometriä. Teholtaan 132-kilowattisen ENYAQ iV 60 -mallin toimintamatka on jopa 390* kilometriä. Tämän automallin akun kapasiteetti on 62 kWh (nettokapasiteetti 58 kWh).

Takavetoisen ja 150 kilowatin tehoisen ENYAQ iV 80 -mallin toimintamatka on WLTP-kulutusmittausajon perusteella peräti 500* kilometriä. Akkukapasiteetti on 82 kWh (nettokapasiteetti 77 kWh).

Samankokoinen akku on myös niissä kahdessa mallissa, joissa on lisänä sähkömoottori myös edessä: nelivetoisten 80X- ja vRS-mallien tehot ovat 195 kW ja 225 kW. Suorituskykyisin malli kiihtyy 6,2 sekunnissa nollasta nopeuteen 100 km/h ja saavuttaa huippunopeuden 180 km/h. Kummankin nelivetoisen mallin toimintamatka on jopa 460* kilometriä.

* Kaikki mainitut arvot ovat ennakkotietoja

Täyssähkö-katumaasturi on 4 648 mm pitkä, 1 877 mm leveä ja 1 618 mm korkea. Akseliväli on 2 765 mm ja tavaratilan tilavuus 585 litraa.

Kolme tapaa akkujen lataukseen

ENYAQ iV:n akku voidaan ladata kolmella eri tavalla. Tavallisesta 230 voltin kotitalouspistorasiasta akkua voidaan ladata 1,8 kW:n teholla.

Julkisella tai kiinteistöön asennetulla 11 kilowatin latauslaitteella akku saadaan kätevästi ladattua vaikka yön aikana. Tällöin akun lataaminen kestää akun koosta riippuen 6‒8 tuntia.

Kolmantena vaihtoehtona ovat julkiset latausasemat, joiden lataustavoista nopein on 125 kW:n DC-tasavirtapikalataus. Sillä ENYAQ iV:n akun varaustilan saa nostettua 10 prosentista 80 prosenttiin jo 40 minuutissa*.

* Kaikki mainitut arvot ovat ennakkotietoja

ŠKODA ENYAQ iV:n sarjatuotanto käynnistyy vuoden 2020 lopulla.

Sisätiloissa kestävän kehityksen materiaaleja

Uuden ENYAQ iV -mallin ehdottomiin kohokohtiin lukeutuvat innovatiiviset sisätilat, joissa nautitaan uudenlaisesta tilantunnusta. ENYAQ iV:ssä on myös edistykselliset liitettävyysmahdollisuudet ja tietoviihdejärjestelmät. Kuljettaja näkee kaiken tärkeän tiedon vapaasti kojelaudassa seisovasta 13-tuumaisesta keskusnäytöstä sekä tarjolla olevasta lisätyn todellisuuden tuulilasinäytöstä.

Auton jatkuva internetyhteys varmistaa, että kaikki tiedot ovat aina ajantasaiset. Väljät sisätilat ovat suorastaan loungemaiset. Peräti 585 litraa vetävän tavaratilansa ansiosta ENYAQ iV soveltuu sekä koko perheen autoksi että lifestyle-ihmisille, jotka haluavat ympäristövastuullisen ja jokapäiväiseen käyttöön soveltuvan täyssähköauton.

ENYAQ iV -mallin myötä Škoda esittelee täysin uudenlaisen sisätilakonseptin: ensimmäistä kertaa sarjatuotantoautossa käytetään kestävän kehityksen materiaaleja kuten kierrätettyä muovia ja oliiviöljyllä värjättyä nahkaa. Saatavissa on myös muita sisustusvaihtoehtoja.