ŠKODA lähtee sähköautomarkkinoille vakuuttavasti. Uusi ŠKODA ENYAQ iV jatkaa merkin tyylin mukaisesti Simply Clever -filosofialla. Järkevään hintaan saa valtavasti tilaa ja paljon varusteita. Uutuuden mainio ajettavuus ja edistyksellinen tekniikka siivittävät sähköiseen aikakauteen.
Heti vuodenvaihteen jälkeen tammikuussa 2020 Škodaa vuodesta 1947 Suomeen tuoneen Helkama-Auton viestintäpäällikkö soitti allekirjoittaneelle. Kutsu uuden automallin koeajolle ei sinällään ollut mitenkään yllättävä, mutta tällä kertaa asiaan liittyi aimo annos salaperäisyyttä. Hän ei nimittäin voinut kertoa auton mallia eikä oikeastaan mitään muutakaan. Ennustipa vain, ettei autosta saa kirjoittaa mitään pitkään aikaan.
Škodan ensimmäinen sähköauto
Toimittajan uteliaisuutta ei voisi paremmin herättää, joten kutsuun oli helppo vastata myöntävästi. Pienen pohdinnan jälkeen koeajon kohdekin tuli selväksi. Jo tuolloin tiedettiin, että Škoda esittelee vuoden 2020 kuluessa ensimmäisen Volkswagen-konsernin sähköautoille suunnitellulle MEB-perusrakenteelle valmistettavan mallin.
Tarkkaan ottaen yllä oleva väliotsikko ei pidä paikkaansa, sillä Škodan historiasta löytyy sähköautoja, joista ensimmäinen oli vuonna 1908 esitelty Laurin & Klement E. Toisen maailmansodan aikana tehtiin pieni erä sähkömoottorisia Škoda Puck -leikkiautoja ja 1990-luvun alussa noin sata Škoda Eltraa. Sellaisen lyhyt koeajo todisti, miten valtavasti sähköautot ovat kehittyneet 30 vuodessa.
Pääosassa Irlannissa tehdyssä koeajossa oli kuitenkin A-SUVe, joka sai nimensä ENYAQ vasta pari päivää tutustumisen jälkeen. Ajo tehtiin naamioiduilla prototyypeillä, jotka olivat tehtaan edustajien mukaan vasta noin 60-prosenttisesti valmiita.
Tulevaisuudesta kertova prototyyppi kohtaa historian vuosina 1712–1715 rakennetun Castle Durrowin edustalla. Kuva: ŠKODA auto
Piilossa Irlannissa
Ensimaistiaiset vielä nimeämättömästä Škodan sähköautosta saatiin naamioiduilla prototyypeillä helmikuussa 2020. Paikkana oli Castle Durrow reilun tunnin päässä Dublinista lounaaseen.
Koeajopaikan historia ulottuu yli kolmensadan vuoden päähän. Ennen kuin alun perin kodiksi rakennettu linna muuttui hotelliksi, se ehti olla kouluna ja tyhjilläänkin.
Sijainti oli valittu sen mukaan, etteivät salakuvaajat (automaailman paparazzit) löytäisi sinne, eikä helmikuussa olisi lunta. Vain toinen tavoitteista toteutui, sillä koeajopäivän aamuna alkoi lumipyry ja järjestäjille tuli kiire löytää autoihin talvirenkaat. Vastoinkäymisistä huolimatta kaikki onnistui mainiosti ja tutustuminen saatiin toteutettua aidoissa Suomen talvea vastaavissa olosuhteissa.
Kokonaisvaltainen ajattelu
Innostus sähköautojen valmistukseen on kasvanut nopeasti autonvalmistajien keskuudessa. Škoda ei kuitenkaan ajattele pelkästään autoa, vaan paljon suurempaa kokonaisuutta. Ennen auton ohjauspyörän taakse pääsyä esitetty video pysäytti ajattelemaan. Filmillä äiti maa totesi, ettei hän tarvitse meitä, vaan me tarvitsemme häntä. Kun äiti maalla menee hyvin, myös ihmisillä menee hyvin, minkä takia maapallon lämpeneminen on lopetettava.
Viime vuonna Škodan myynnistä kaksi prosenttia oli sähköautoja, mutta vuosikymmenen kuluttua niiden osuus on vähintään puolet. Tavoitteena on täysin hiilidioksidineutraali toiminta. Siihen kuuluvat niin tuotanto kuin autojen toimitukset, ja jos käytetään energiaa, se on vihreää energiaa. Muutos näkyy hyvin jo Enyaqissa, johon on tarjolla kierrätettyjä materiaaleja. Ympäristöä ajatellaan pienissäkin asioissa, kuten autoon saatavilla olevassa sisätilojen ecoSuite-designvalinnassa käytetyn nahan parkitsemisessa.
Kaiken huomioon ottava ajattelu kattaa Škodalla myös jälleenmyyjät. Uudessa tulevaisuuden ekosysteemissä järjestetään sähköautojen akkujen korjaus ja kierrätys. Vanhoja akkuja voidaan käyttää liikkeissä energiavarastoina, jolloin sähköautojen pikalataus saadaan hoidettua ilman lisätehoa. Energiavarastoilla saadaan tasattua myös energian käyttöä antamalla niistä virtaa huippukulutuksen aikaan ja lataamalla niitä, kun energiaa tarvitaan vähän.
ŠKODA ENYAQ on tyylikäs ja škodamainen, eikä liian futuristinen. ENYAQ iV innostaa muotoilullaan ja todella väljillä tilollaan sähköautoiluun siirtymistä.
Vakuuttava jo protona
Viimein päästiin itse aiheeseen eli tutustumaan nimettömään uutuusmalliin. Ulkonäöltään se oli vakuuttava. Keula on melko lyhyt, kun polttomoottorille ei tarvita tilaa. Katto on pitkä päättyen ilmaa ohjaavaan spoileriin. Ilmanvastuskerroin on katumaasturille mainion alhainen (alkaen 0,26), mikä omalta osaltaan pienentää energian kulutusta.
Kori on viitisen senttiä lyhyempi kuin uudessa Octaviassa, mutta tilaa on enemmän kuin Kodiaqissa. Se on yksi sähköautojen mainioita ominaisuuksia. Lisäksi lattia on tasainen, mikä kasvattaa osuvasti vaikutelmaa suurista tiloista. Matkustajien ohella mukaan mahtuu runsaasti tavaraa ja tavaratilan lattian alla on pikkutavaroille, kuten latausjohdoille, oma erillinen paikkansa.
Kuljettajan paikka eroaa perinteisestä, mihin tottuu nopeasti. Tavallisen mittariston paikalla on 5,3-tuumainen Digital Cockpit -näyttö, johon on koottu olennaiset tiedot. Kojelaudassa on peräti 13 tuuman kokoinen kosketusnäyttö, josta löytyy valtavasti infoa. Suosittelen valitsemaan omaan Enyaqiin vajaan tuhannen euron hintaisen heijastusnäytön (Head Up -tuulilasinäyttö), sillä sen ansiosta katsetta ei tarvitse kääntää lainkaan tiestä.
Tuttua Škodan tyyliä on viety taas askel eteenpäin: tällä kertaa alhaista ilmanvastusta painottaen.
Koeajettavat prototyypit olivat 80-versioita, joissa sähkömoottorin teho on 150 kilowattia (204 hv). Tehoa on aivan riittävästi ja energiankulutus on maltillinen. Parasta oli heti ensimetreiltä alkaen autoilun uusi aika. Hiljaisuus ja mukavuus. Jousitus toimi lähes moitteettomasti ja ohjaus oli kerrassaan hieno. Ainoa moite prototyypin osalta kohdistui jarrupolkimen tuntumaan, mutta isännät korostivat ”vian” olevan jo tiedossa.
Kertaus kotimaassa
Koronan aiheuttama pandemia vaikutti vuonna 2020 moneen asiaan, kuten myös Enyaqin julkistamisaikatauluun. Salaisuutta piti ensitutustumisen jälkeen säilyttää melkein kolme kuukautta, sillä uutuudesta oli lupa kirjoittaa vasta toukokuun alkupuolella. Silloin paljastettiin koeajossa olleiden naamioitujen prototyyppien kuvat ja ajovaikutelmat.
Lisävarusteena tarjolla oleva sähkötoiminen panoraamakattoikkuna tekee kesällä liikkumisesta juhlaa.
Varsinainen Enyaqin ensiesittely järjestettiin Prahassa virtuaalisesti syyskuun alussa ja joulukuun alkupuolella saatiin pari autoa vierailulle Suomeen. Ne olivat myös vuoden 2021 ensimmäisinä kuukausina laajalla kiertueella ympäri maata esittäytymässä asiakkaille. Koeajoihin ei noilla esisarjan autoilla kuitenkaan ollut vielä mahdollisuutta.
Odotettu hetki koitti huhtikuussa, kun pääsin vihdoin varsinaisen tuotantomallin ohjauspyörän taakse. Ensitutustumisen yhteydessä korostettiin silloin ajettujen prototyyppien olleen vain 60-prosenttisesti valmiita. Ne vaikuttivat kuitenkin niin viimeistellyiltä, että tuo tuntui vähättelyltä.
Enyaq sopii mainiosti Škodan Simply Clever -ajatteluun, sillä sen muotoilussa ei ole sorruttu liialliseen kikkailuun, vaan kaikki on tarkkaan harkittua.
Arvio oli aivan oikea, sillä valmis ENYAQ iV oli kuin vanha tuttu ja edelleen kerrassaan miellyttävä. Ehkä nyt oli vähän vapautuneempi olo, kun alla ei ollut äärimmäisen arvokas prototyyppi, vaan ihan aito kaikille myytävä auto. Arvio, mikä prototyypistä muodostui, pitää täysin paikkansa lopullisen tuotteen osalta. Ehkä kaikki toimii vielä vähän paremmin ja hienostuneemmin. Ja se jarrupolkimen tuntumakin oli tehtaan lupauksen mukaisesti korjattu.
Menemättä sen syvemmälle teknisiin tietoihin tai varustevaihtoehtoihin, voi todeta, että Škoda on onnistunut ensi yrityksellä tähdätessään sähköautomarkkinoiden kärkikahinoihin. Uudessa Enyaqissa perusasiat ovat kunnossa eli pitkä toimintamatka ja sopiva hinta tiloihin sekä varusteisiin nähden.
Näillä monipuolisesti säädettävillä istuimilla viihtyy pitkään, sillä ajoasento on mainio ja istuimien suoma tuki kerrassaan erinomainen.
Takapenkillä on väljät tilat. Kuvan autossa on konjakinruskea ecoSuite-desingvalinta.
Enyaqin tavaratilan tilavuus on perusmuodossaan 585 litraa.
Takapenkin selkänojat ovat kaadettavissa, jolloin kuljetuskapasiteettia saadaan huomattavasti lisää.
Kohti myyntitilaston kärkeä
Suomalaisten autonostajien usko Škodaan ja sen uuteen sähköautoon, Enyaqiin, on vankka. Pelkästään kuvien ja ennakkotietojen perusteella sadat asiakkaat varasivat omansa ja kevään Road Tourilla tilaajien määrä kasvoi. Innostus ympäri Eurooppaa on ollut niin suurta, että Škoda kasvatti tuotantokapasiteettia jo ennen valmistuksen käynnistämistä.
Päätös tilauksesta osoittautuu oikeaksi viimeistään silloin, kun pääsee koeajolle. Enyaqissa on kaikki merkin hyvät ominaisuudet edelleen jalostettuina ja nyt liikutaan ympäristö huomioon ottaen sähköllä. Kokonaisuudesta on vaikea uskoa, että ENYAQ on vasta merkin ensimmäinen varsinainen sähköauto. Se saa pian rinnalleen urheilullisemman sisarmallin, mutta se on jo aivan toinen tarina.
Kojelaudan keskellä on suuri ja helppokäyttöinen kosketusnäyttö.
Näppärä ajosuuntavalitsin jättää pienen kokonsa ansiosta pikkutavaratilaa keskikonsoliin.
Enyaqin tyylikkäässä mittaristossa ovat kaikki oleelliset tiedot, joita on helppo seurata.
ENYAQ iV oli vakuuttava heti ensimmäisessä Red Dot -osallistumisessaan voittamalla tuotemuotoilun Red Dot -palkinnon. ENYAQ iV jatkaa näin Škodan palkintojen sarjaa: ŠKODA Auto on voittanut jo 16 Red Dot -palkintoa.
Kotilataus onnistuu kätevästi 11 kilowatin teholla, jolloin ENYAQ iV 80 -mallin akku latautuu tyhjästä täyteen reilussa seitsemässä ja puolessa tunnissa.