Suomalaiset autotoimittajat pääsivät koeajamaan ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV:n ja sen sporttisen RS-malliversion Italiassa. Juttukooste kertoo, mitä uutuuksista tuoreeltaan kirjoitettiin.
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV ja ENYAQ COUPÉ RS iV tarjoilevat tilaa, tunteita, tyyliä, tehoa ja taloudellisuutta. Autotoimittajat suuntasivat maaliskuussa Italiaan Toscanan alueen eteläosaan, Grosseton kaupunkiin. Koeajoissa kävi muun muassa ilmi, ettei autoa voi olla huomaamatta.
Muotoilu istuu italialaisten sielunmaisemaan
Iltalehden toimittaja Pentti J. Rönkkö huomasi nopeasti, että ENYAQ COUPÉ iV kääntää päät – niin huoltoasemalla Grossetossa kuin Porte Ercolen rantakaupungissa.
”Tekniikka on sama kuin perus-Enyaqissa, mutta tämän katumaasturin muoto on coupémaisen linjakas. Niin linjakas, että päät kääntyvät arvioivasti jopa Italiassa, Ferrareiden ja Lamborghinien maassa.”
ENYAQ COUPÉ iV RS vakuuttaa škodamaisella tilavuudellaan, kookkaalla lasikatollaan, runsaalla tavaratilallaan, nopeudellaan, voimallaan, hiljaisuudellaan ja ajomukavuudellaan.
”Vuoriston jyrkkiin serpentiininousuihin RS kiihtyi vaivattomasti ja kaasuvarpaalla oli helppo pitää riittävästi vetoa päällä kaikissa tilanteissa. Mutkan jälkeen auto ampaisi taas matkaan kuin kumijousen vetämänä.”
Sähköinen lippulaiva – se linjakkain ja räyhäkkäin
Toimittaja Paula Nikula koeajoi nelivetoisen ENYAQ COUPÉ iV RS:n ja vakuuttui. Nikulan juttu löytyy sekä Kauppalehdestä että Tekniikka & Talous -lehdestä.
”Valmistajaa on syytä onnitella: Coupét eivät ole pelkästään koreita, vaan ne myös lunastavat atleettisen ilmeensä antamat lupaukset”, Nikula kommentoi. ”2 768 kiloa painava RS on koostaan ja painostaan huolimatta nautinnollisen ketterä käsitellä ja alusta on jopa yllättävän mukavuuspainotteinen.”
Uutuus saa kiitosta myös vastuullisista sisustusvalinnoista, kuten kierrätetystä teräksestä ja alumiinista, istuinverhoilussa käytetyistä kierrätettävistä pet-pulloista sekä kierrätyslasista.
Auton muotoilu saa päät kääntymään
”Kysyntää coupémaiselle neliovi-Škodalle varmasti riittää. Mallin perusversiotkin viedään käsistä sitä mukaa, kun niitä tehtaan linjalta valmistuu”, Maaseudun Tulevaisuuden toimittaja Jarmo Palokallio kirjoittaa.
”Auton muotoilua voi kehua onnistuneeksi, sillä se saa päät kääntymään.” ”Huomiota haluavan Škoda-kuskin valinta on ilman muuta mambanvihreä RS-versio.”
Ensitestissä ponteva peli
”RS-merkit kertovat ympäri autoa kertovat, että käsillä on väkevä kulkija”, Ilta-Sanomien toimittaja Harry Kuutio kirjoittaa. ”Nelivetoinen ENYAQ COUPÉ RS tarjoaa peräti 220 kilowattia huipputehoa, mikä on vanhoissa kunnon hevosvoimissa 299 liinaharjaa.”
”Suomi-malleissa on vakiovarusteena energiaa säästävä ilmalämpöpumppu, jolla säästetään talviolosuhteissa tärkeitä matkakilometrejä.” ”Coupé saa tuoreeltaan myös päivitetyn tieto- ja viihdejärjestelmän ME 3.0 -ohjelmistoversion. Uusi ohjelmisto optimoi muun muassa ilmastoinnin ja akuston lämmönhallinnan toimintaa.”
Lisää räyhähenkeä mallistoon
”Uuden viistoperäisemmän korimallin todellinen uutuus tulee tehohierarkian huipulle. Škoda Enyaq Coupé RS iV lisää räyhähenkeä mallistoon”, Moottori-lehden toimittaja Henri Posa kirjoittaa.
”Nelivetoinen tuttu kirjainyhdistelmä liikkuu 220 kilowatin tehon avuin.” ”Eräs auton hienous onkin, kuinka sulavasti se tarjoilee tuon voiman, vaikka kaasun runttaa varomattomasti kerralla pohjaan. ENYAQ COUPÉ RS iV sinkoutuu kiemurtelematta ratin ohjastamaan suuntaan.”
Hieno auto, jota moni jo kärkkyy
Tekniikan Maailma koeajoi ”rohkean kirkkaanvihreän” ENYAQ COUPÉ RS iV:n, joka ”huokuu urheilullisuutta”. ”Moottoritietä ahmiessa eteneminen on suuntavakaata, jousitus tuntuu sopivan herkältä, äänieristys on kunnossa ja tällaiseen ajoon tehoakin on riittävästi.
Uutuus on ”rentoon matkantekoon tarkoitettu tilava ja tehokas perheauto”, autotoimittaja Ragnar Mehto tuumii. ”ENYAQ RS on hieno auto, ja moni sitä jo kärkkyy.”