Pidempi toimintamatka, enemmän tehoa sekä lyhyemmät pika- ja suurteholatausajat. Lue lisää, mitä uutta Enyaqin vuosimalli 2024 tuo Škodan täyssähkömallistoon. Autojen valmistus alkaa marraskuussa 2023.
"Enyaq-malleihin tehdään pieniä visuaalisia ulkopuolen muutoksia vastaamaan Škodan uutta brändi-identiteettiä: esimerkiksi uusi merkkilogo keulassa ja tekstilogo takaluukun pinnassa, josta lisäksi poistuu iV-merkintä. Eri malliversiot tunnistaa esimerkiksi numeromerkinnästä tai malliversiomerkinnöistä kuten RS tai Laurin & Klement", Enyaq-tuotemarkkinoinnin Jaromír Mendl kertoo.

Vuosimallin 2024 autojen valmistus alkaa marraskuun alussa. Kuvassa Škoda Enyaq Coupé 85.
Voimalinjan kehittyminen
Ulkopuolen visuaalisten muutosten lisäksi autoissa toteutetaan teknisiä parannuksia niin sähkömoottorissa kuin akustossa. Aiempien Enyaq 80- ja Enyaq 80x -mallien tilalle tulevat uudet mallit Enyaq 85 ja Enyaq 85x. Vastaavat nimimuutokset koskevat myös Enyaq Coupé -mallia. Nimimuutokset juontavat juurensa mm. uudesta taka-akselin sähkömoottorista ja edelleen kehitetystä akunhallinnasta. Näiden teknisten muutosten ansiosta toimintamatka on pitempi ja pika- sekä suurteholatausaika lyhyempi, mikä tekee ajokokemuksesta vieläkin miellyttävämmän.

Enyaq-malliston vuosimallin 2024 muutoksia ovat mm. pitempi toimintamatka, suurempi maksimiteho sekä nopeampi pika- ja suurteholataus.
Enyaq 85 yltää jopa 560 kilometrin WLTP-toimintamatkaan, ja akun saa ladattua 10 prosentin varaustasosta 80 prosenttiin parhaimmillaan jo alle puolessa tunnissa. Sama kehitys koskee myös Enyaq Coupé 85 -mallia, jonka WLTP-toimintamatka on nyt lähes 570 kilometriä. Kummankin korimallin ajodynamiikkaa on myös kehitetty: taka-akselille asennetun sähkömoottorin suurin teho on nyt 210 kilowattia (aiemmissa Enyaq 80 -malleissa 150 kilowattia). Uusi 85-versio kiihtyy nollasta sataan 6,7 sekunnissa, joka on lähes kaksi sekuntia nopeammin kuin aiempi 80-versio.
Myös nelivetomallin Enyaq 85x järjestelmän suurin yhteisteho on nyt 210 kilowattia eli 15 kW aiempaa 80x-mallia enemmän. Uudet nelivetomallit kiihtyvät 6,6 sekunnissa 0‒100 km/h. Enyaq 85x -mallin WLTP-toimintamatka on jopa 533 kilometriä, ja vastaava lukema Enyaq Coupé -mallissa 540 kilometriä. Nelivetomallin maksimilatausteho on peräti 175 kW.

Tietoviihdejärjestelmässä on 85-mallin Enyaqista alkaen päivitetty grafiikka.
Mainitut tekniset parannukset koskevat myös Enyaq RS -mallia, jossa yhtä lailla on kehitetty akuston kemiaa ja lämmönhallintaa sekä mahdollistettu suurempi latausteho. Enyaq RS -mallin suurin teho on nostettu nyt 250 kilowattiin, ja kiihdytys nollasta sataan kestää vain 5,5 sekuntia. WLTP-toimintamatka on pidentynyt lähes 540 kilometriin (Coupélla 545 kilometriin). RS-mallien huippunopeus on säilytetty lukemassa 180 km/h, mutta nyt myös mallit 85 ja 85x saavuttavat tämän saman huippunopeuden.
"Merkittävä uusi ominaisuus vuosimallin 2024 Enyaq-malleissa on akun esilämmitystoiminto Enyaq 85 -mallista alkaen. Se kytkeytyy toimintaan sopivana ajankohtana automaattisesti, jos kuljettaja syöttää navigointiin kohteeksi pika- tai suurteholatausaseman. Esilämmityksen voi myös kytkeä manuaalisesti päälle auton tietoviihdejärjestelmästä," Jaromír Mendl lisää.
Automaattinen ovien lukitus ja muita muutoksia
Päivitetyissä Enyaq-malleissa on mallista 85 alkaen toteutettu monia ensi silmäyksellä ehkä varsin huomaamattomiakin muutoksia. Niitä ovat esimerkiksi digitaalisten säätimien uusi sijoittelu. Toinen mielenkiintoinen uutuus on automaattinen lukitus autolta poistuttaessa: auto lukitaan automaattisesti, kun kuljettaja poistuu auton läheltä avain mukanaan.

Yksi kiinnostava uudistus on Enyaqin digitaalisten säätimien sijoittelu.
Myös tietoviihdejärjestelmän muutokset koskevat Enyaq-malleja mallista 85 alkaen. Uutta on ohjelmistoversio ME 4.0, jonka myötä esimerkiksi käyttöliittymän ulkoasu muuttuu merkittävästi. Muutos mukailee Škodan uutta brändi-identiteettiä ja parantaa auton eri järjestelmien intuitiivisen helppoa käytettävyyttä. Myös digitaalisen mittariston ja Head Up -tuulilasinäytön graafinen ilme uudistuu. Lisäksi Laura-puheohjausavustajaa on kehitetty edelleen: Laura ymmärtää kuljettajan puhumia käskyjä entistä paremmin ja jopa näyttää annetut käskyt reaaliaikaisesti näyttöön kirjoitettuina.