Entinen formula 1 -kuljettaja ja Le Mansin voittaja Hans- Joachim Stuck vuoden 1950 ŠKODA Sport -kilpa-auton ratissa

Vuonna 1895 perustettu ŠKODA AUTO viettää tänä vuonna 125-vuotisjuhlia. Vuosien vieriessä jotkut automallit ovat lunastaneet erityisen aseman Škodan historiassa. Yksi niistä on ŠKODA Sport, jolla osallistuttiin Le Mansin 24 tunnin kisaan vuonna 1950. ŠKODA Magazinessa julkaistu artikkeli jakaa muistoja tästä yhdestä kilvanajon legendaarisesta autosta: Hans Joachim Stuck, entinen formula 1 -kuljettaja, 18 kertaa Le Mansin ajanut ja sen kaksi kertaa voittanut, vie ŠKODA Sportin takaisin tien päälle. Lisäksi Michal Velebný, ŠKODA-entisöintiosaston nykyinen johtaja ja Škodan pääsuunnittelijana 1950-luvulla toimineen Josef Velebnýn pojanpoika, kertoo erityisestä suhteestaan ŠKODA Sport -kilpa-autoon.

› ŠKODA Storyboardin artikkeli ja video kertovat Škodan ainoasta startista Le Mansissa 70 vuotta sitten
› Itävallan Alppien maisemissa Hans-Joachim Stuck ja ŠKODA Sport
› Sarjavalmisteiseen ŠKODA 1101/1102 ‘Tudor’ -malliin perustuneessa erittäin kevyessä, vain 600-kiloisessa ŠKODA Sportissa oli vesijäähdytteinen nelisylinterinen moottori teholtaan 37 kW / 50 hv
› Kuljettajakaksikko Václav Bobek ja Jaroslav Netušil ajoi vuoden 1950 Le Mansin 24 tunnin kisassa alle 1100-kuutioisten luokassa toisena, kunnes joutuivat keskeyttämään 13 tunnin ajamisen jälkeen

Autoista kiinnostuneen sydän alkaa lyödä tiheämmin heti, kun uusi video ŠKODA Magazine -sivulla alkaa pyöriä. Auringonpaisteinen vuoristomaisema on seesteisen kaunis juuri ennen kuin moottorin ääni rikkoo hiljaisuuden. Äänen tuottaa ŠKODA Sport, legendaarinen kilpa-auto, jolla ŠKODA osallistui Le Mansin kisaan vuonna 1950. Autoa ajaa entinen formula 1 -kuljettaja Hans-Joachim ‘Strietzel’ Stuck. Hän ajoi Le Mansin kestävyyskisan 18 kertaa ja voitti sen kahdesti.

Vain 600 kiloa painava ja 1,1-litraisella nelisylinterisellä moottorilla varustettu ŠKODA Sport ei ole vuosien mittaan menettänyt vahvuuksiaan. Hans-Joachim Stuck kiteyttää: "Tämä auto on uskomattoman hauska ajaa, se on todella fantastinen". Kokenut moottoriurheilumies osaa samaan hengenvetoon arvostaa sitä, miten 24 tunnin kisaan tuohon aikaan osallistuneet kisakuljettajat kaikesta selvisivät. Saavutuksillaan heistä tuli menneiden vuosien sankareita.

ŠKODA-entisöintiosaston johtaja Michal Velebný kertoo legendaarisesta autosta toisesta mielenkiintoisesta näkökulmasta: aikanaan ŠKODA Sportin kehittämisestä vastanneen Josef Velebnýn pojanpoika on ystävänsä kanssa entisöinyt kyseisen auton.

Kesäkuun 24. päivänä 1950 ŠKODA Sport oli valmis starttaamaan Le Mansissa: Kun kisaa oli ajettu 13 tuntia, Václav Bobek ja Jaroslav Netušil olivat taistelleet toiseksi alle 1100-kuutioisten luokassa. Pienen osan teknisen vian vuoksi auto numero 44 keskeytti radan varteen kierroksella 115: kiertokangenkaulan lukitus petti, eikä vikaa voitu korjata paikanpäällä.

Lisää tietoa ŠKODA Sport -autosta, mukaan lukien kattava yhteenveto , on julkaistu ŠKODA Magazine -sivulla.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki