15.3.2021
Ensitreffit tositarkoituksella Meidän Škodamme

Superb iV istuu Joonas Aholan elämään. Ensimmäisen kerran asiaa oli tankille, kun mittarissa oli 2900 kilometriä.

SUPERB iV yllätti Joonas Aholan monin tavoin. Fiilispohjalta tehty valinta näyttää ja tuntuu hyvältä. Se on myös taloudellinen, hiljainen, ympäristöystävällinen, järkevä ja suorituskykyinen.

TEKSTI Sari Okko, KUVAT Esko Tuomisto

Joonas Ahola (33 v) tunnustautuu automieheksi. Oma auto on ollut alla siitä lähtien, kun ajokortti tuli lompakkoon heti 18-vuotissyntymäpäivän kunniaksi. Autohistoriasta löytyy kymmenkunta autoa.

”Olin kuullut Škodasta paljon vuosien varrella ja tiesin hyvästä hinta-laatu-suhteesta. Kun tuli tarve isommalle autolle, lähdin kartoittamaan vaihtoehtoja. Arvostan autossa laatua, mutta myös autoon liittyviä muita palveluja, kuten huollon toimivuutta”, Joonas kertoo.

”Tässä on minun autoni”

Joonas päätyi Škoda-jälleenmyyjän luokse tutustuakseen Škoda-malleihin. ”Halusin nähdä, millaisia Škodat ovat. Olin ensitreffeillä, mutta tositarkoituksella.”

”Mielessä oli bensavaihtoehto ja Škoda-malleista havittelin ensisijaisesti Superbia. Automyyjä lähti esittelemään esittelyautoista Superb iV:tä, jonka sain koeajoon viikonlopuksi. Kun olin ajanut autolla pari päivää, kävi selväksi, että ladattava hybridi sen olla pitää”, Joonas kertoo.

”Sain auton koeajoon vielä toiseen kertaan yön yli, jonka myötä tykästyin autoon yhä enemmän. Tiesin, että tässä on minun autoni. Tein autovalinnan tapani mukaan tunteella ja sydämellä, mutta Superb vetosi myös järkeen.”

SUPERB iV:n kosketusnäyttö kertoo kaiken oleellisen molemmista voimalinjoista.

”Enää en muuhun vaihtaisi”

Superb iV tuli Joonaksen ajoon elokuussa 2020. Kahden ja puolen kuukauden kokemuksella mittariin on kertynyt reilut 4700 kilometriä.

”Tänä aikana olen tankannut autoa 60 eurolla, mikä jaksaa hämmästyttää ystäviänikin. Ensimmäisen kerran kävin tankilla, kun mittarissa oli 2900 kilometriä. Tämä kertoo siitä, että sähköllä ajaminen sopii elämääni todella hyvin. Enää en muuhun vaihtaisi.”

”Pidän siitä, että auto on taloudellinen, suorituskykyinen ja ympäristöystävällinen. Superb iV on huoleton, mutkaton ja turvallinen perheauto, joka järkevyyden lisäksi tuntuu ja näyttää hyvältä.”

”Tässä autossa kaikki on kohdillaan”, Joonas Ahola sanoo.

”Lataan aina, kun mahdollista”

Tuotantopäällikkönä Helsingissä työskentelevä Joonas ajaa päivässä noin 50 ja vuodessa noin 20 000 kilometriä. Kyydissä olevat työkaverit ja ystävät jaksavat hämmästellä auton tilavuutta.

”On upeaa, että kaikki mahtuu autoon heittämällä golfbägejä, lumilautoja ja suksia myöten”, Joonas tuumii.

Myös lataaminen onnistuu näppärästi niin kotona, työpaikalla kuin ostoskeskusreissuilla. ”Pistän auton lataukseen aina, kun se on mahdollista. Näin maksimoin sen, että voin ajaa sähköllä mahdollisimman pitkään. Sähköinen liikkuminen on ylittänyt kaikki toiveeni ja odotukseni.”

Joonas Ahola lataa Superbia aina kuin mahdollista, mikä maksimoi sähköllä ajamisen toimintamatkan.

”Ei ole sama, millä autolla ajan”

Joonas solahti nopeasti Škoda-maailmaan ja Superb-elämään. ”On hienoa, että autossa riittää suorituskykyä ja voin itse vaikuttaa auton toimintaan esimerkiksi valitsemalla E-Mode -ajoasetuksen, jolla mennään vain sähkömoottorin voimin. Kaikki lisäominaisuudet ja avustimet ovat pelkkää positiivista plussaa”.

”Tykkään kaikenlaisesta datasta, joten on ollut hauskaa seurata ŠKODA Connect -palvelun avulla kännykästä reaaliaikaista tietoa esimerkiksi auton lataustilanteesta.”

”Jos aikanaan oli komeaa päästä Helsingin yöelämästä Superb-merkkisellä taksilla kotiin sen edustustason tilojen vuoksi, nyt Superb löytyy kotipihasta. On se hieno fiilis, kun saa ajaa näin upealla autolla. Superb on tehnyt elämästä ja arjesta tosi helppoa”, Joonas summaa.

Joonas Ahola on tykästynyt SUPERB iV:n taloudellisuuteen, suorituskykyyn, ekologisuuteen, muotoiluun ja fiilikseen.

Mikä SUPERB iV?

  • Superb iV on ladattava hybridi. Voimalinja tuo esiin sähkömoottorin ja polttomoottorin parhaat puolet.
  • Autossa on sähkömoottori (85 kW), joka käynnistää polttomoottorin ja toimii myös laturina.
  • 1.4-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho on 160 kW (218 hv) ja yhteisvääntö 400 Nm.
  • Litiumioniakusto (13 kWh brutto) antaa virtaa sähkömoottorille, ottaa talteen jarrutusenergiaa sekä pyörittää ilmastointia ja lämmitystä.
  • Sähköllä ajettaessa toimintamatka on noin 57-60 km (WLTP)
  • (Combi 56-58 km), kiihtyvyys nollasta sataan 7,7 (Combi 7,8) sekuntia ja CO2-päästöt alkaen 28 g/km (Combi 30 g/km, WLTP).
  • Polttoainesäiliön tilavuus on 50 litraa.
  • Tavaratilan tilavuus takaistuinten selkänojat yläasennossa Liftback-mallissa on 485 litraa ja Combi-mallissa 510 litraa.