23.6.2021
Ensimmäisessä OCTAVIA Combissa valtava tavaratila ja mukava NUKKUA Klassikot

OCTAVIA on Škodan suosituin automalli. Sen nykyisen COMBI-farmarimallin juuret yltävät 60 vuoden päähän kesään 1961. Kaikkien aikojen ensimmäisen OCTAVIA Combin monipuolisuuden yksi hämmästyttävin todiste oli kyky muuntua mukavaksi makuuhuoneeksi.

TEKSTI JA KUVAT ŠKODA Auto

Ensimmäinen OCTAVIA COMBI esiteltiin Brnon kansainvälisillä tekniikkamessuilla 11. syyskuuta 1960. Mallin maantiekoeajot jatkuivat kevääseen 1961 saakka, ja tyyppihyväksyntä saatiin toukokuun puolivälissä. Sarjatuotanto alkoi heinäkuussa.

Huima tuhannen litran tavaratila

Ensimmäinen OCTAVIA COMBI -prototyyppi valmistui kauniin kaksivärisesti maalattuna Kvasinyn tehtaalta syyskuussa 1959. Tavaratila oli vaakasuunnassa jaettu kahteen osaan. Ylemmän osan pohja muodosti tavaratilan lattian; tilan koko oli 690 litraa (mitattuna kattoon saakka). Yksiosaisen takapenkin eteen kääntäminen suurensi tavaratilan alaksi 1495 x 1355 millimetriä, joten kahden henkilön käytössä tavaratilaa oli kattoon saakka kuormattuna peräti 1 050 litraa. Silti tämän farmarimallin ulkomitat olivat yllättävän kompaktit 4 065 x 1 600 x 1 430 mm.

Erittäin kätevä ja nykytyylisesti Simply Clever -ratkaisu oli erillinen varapyörätila. Se sijaitsi tavaratilan lattian alla, ja siihen päästiin ulkopuolelta käsiksi takapuskurin yläpuolelle saranoidun erillisen luukun kautta. Kun OCTAVIA COMBI vuonna 1969 koki malliuudistuksen, tämä luukku poistettiin, ja sen tilalle ilmestyivät vaakasuuntaiset takavalot ŠKODA 100/110 -mallista. Siten varapyörän sai esille vain purkamalla ensin tavaraa tavaratilasta, mutta erilliseen varapyörätilaan tunkeutuneesta kosteudesta päästiin eroon.

Erillinen varapyörätila.

Norjasta Australiaan

Noin kaksi kolmasosaa OCTAVIA COMBI -mallin tuotannosta vietiin ulkomaille, joten kotimaan markkinoilla tämä auto oli harvinaisuus. Sen vuoksi tuotantoa päätettiin jatkaa Kvasinyn tehtaalla vielä vuoden 1964 jälkeen, vaikka tuolloin viimeiset OCTAVIA Super -mallit jo valmistuivat Škodan päätehtaalta Mladá Boleslavissa, jossa keskityttiin takamoottoristen mallien Š 1000 / 1100 MB tuotannon käynnistämiseen.

ŠKODA OCTAVIA COMBI sai vaakasuuntaiset takavalot vuonna 1969.

Vaikka COMBI-farmarimallin tuotannon päättyminen oli näköpiirissä, mallin kilpailukyvystä huolehdittiin. Vuonna 1966 ennätykselliset 72 prosenttia tuotannosta vietiin ulkomaille. Joissakin maissa oli tarjolla kaksipaikkainen kevyt tavarankuljetusversio, jossa kummatkin takasivuikkunat oli korvattu pellillä. Tšekkoslovakian naapurimaiden, etenkin Itä-Saksan ja Unkarin, lisäksi satoja OCTAVIA COMBI -malleja vietiin esimerkiksi Britanniaan ja Norjaan; muutama tusina päätyi kauas Australiaan ja Islantiin.

Miksi nimi OCTAVIA?

Aikanaan ŠKODA OCTAVIA merkitsi vankkaan mutta kevyeen keskusputkirunkoon ja pyörien erillistuentaan perustuvan tekniikan kehityksen huipentumaa. Ja koska OCTAVIA oli kahdeksas tähän tekniseen perusrakenteeseen pohjautunut automalli, se sai nimensä latinan kielen numeroa kahdeksan tarkoittavasta sanasta "octo" tai kahdeksatta tarkoittavasta sanasta "octava". Sen kautta päästiin antiikin ajan naisen nimeen Octāvia, jonka kirjoitusasu keskiajalta alkaen on ollut Octavia. Ideologisesti nimivalinnan syyksi esitettiin halu juhlistaa sitä, että OCTAVIA oli Mladá Boleslavin autotehtaan kahdeksas automalli tehtaan kansallistamisen ( lokakuussa 1945) jälkeen, mutta toisen tulkinnan mukaan järjestysluku viittaa saman perustekniikan automalleihin vuonna 1934 esitellystä POPULAR-mallista alkaen.

Yöpymiskelpoinen versio ilman lisähintaa

Toinen Simply Clever -ratkaisu oli yöpymiseen soveltuva sisustus, joka vuodesta 1961 alkaen oli ilman lisähintaa saatavissa kaikkiin OCTAVIA COMBI -malleihin. Kun etuistuimet säädettiin aivan eteen ja selkänojat käännettiin taakse alas lähes vaakasuoraan asentoon, syntyi melkein samantasoinen pinta takapenkin kanssa. Takaselkänojan sai sitten irrotettua tyynyksi. Vuosimallista 1968 alkaen sisustuksen yöpymiskelpoisuutta parannettiin mahdollisuudella kääntää takaselkänojat sekä taakse- että eteenpäin.

Auton väljissä sisätiloissa kulki mukana melkoinen määrä tavaraa ja nukkui vaikka koko perhe.

Vuonna 1970 mallista ŠKODA 110 R coupé tuli Kvasinyn tehtaan ylpeydenaihe. OCTAVIA Combin tuotannon oli tehtävä sille tilaa. Juuri ennen joululomia 1971 valmistui viimeinen COMBI-farmari numeroltaan 50 244. Se jäi tehtaan porttien sisäpuolelle Škodan omistukseen.

OCTAVIA COMBI oli suosittu myös Norjassa, Australiassa ja Islannissa.

Vuoden 1971 jälkeen seuraavaa COMBI-farmarimallia oli odotettava 22 vuotta, kunnes markkinoille tuotiin FORMAN. Mainetta niittänyt mallinimi OCTAVIA COMBI sai uuden tulemisen vuonna 1998, kun esiteltiin nykyisin eniten myydyn automallin ensimmäinen sukupolvi.

Mies kaiken takana: Vladimír Matouš

Insinööri Vladimír Matouš (1896-1963) oli päävastuussa keskusputkirunkoisten, pyörien erillistuennalla varustettujen automallien suunnittelusta ja kehityksestä. Hän jäi eläkkeelle 1959, jolloin kyseisen perustekniikan viimeinen automalli OCTAVIA tuli tuotantoon. Tšekin teknisessä yliopistossa Prahassa opintonsa päättänyt Vladimír Matouš työskenteli ensin lisenssillä valmistettavien ŠKODA Hispano Suiza -luksusautojen tuotannossa Pilsenin tehtaalla. Vuonna 1928 hänet nimitettiin Mladá Boleslavin tehtaalle henkilöautojen ja kevyiden tavarankuljetusautojen suunnittelupäälliköksi. Vuodesta 1936 lukien hän toimi yrityksen varajohtajana ja toisen maailmansodan jälkeen lyhyen aikaa teollisuusministeriössä. Mladá Boleslaviin hän palasi tekniseksi johtajaksi 1948. Ennen eläköitymistään 63-vuotiaana hän ehti olla mukana käynnistämässä esimerkiksi automallien ŠKODA 1200 ja 1201 sekä sittemmin uudistetun ja Octaviaksi muuttuneen mallin Š 440 "Spartak" tuotantoa.