Täyssähköinen kompaktin kokoluokan katumaasturi Škoda Elroq käynnistää uuden aikakauden. Se alkaa nyt.
Nimi Elroq tuli esille ensimmäistä kertaa keväällä 2023, jolloin Škoda kertoi tuovansa markkinoille useita uusia täyssähköisiä automalleja vuoteen 2026 mennessä. Ensimmäisiä luonnoskuvia tulevaisuuden malleista edustivat veistokset, jotka vihjasit tulevasta.
Keväällä 2024 Škoda julkaisi Elroqista siluettikuvia ja auto alkoi seikkailla naamioituneena takasivulaseista kurkistavine flamingoineen. Nyt Elroq on saanut odotetun maailmanensi-iltansa. Uteliaisuus palkitaan.
Elroq on Škodan ensimmäinen Modern Solid -muotokieltä ilmentävä sarjatuotantomalli. Uutuudesta löytyy tuttuja Škoda-piirteitä toteutettuna täysin uudella tavalla.
Kaupunkiin ja maanteille
Uusi Elroq on liittynyt Euroopan tämän hetken suosituimpaan katumaastureiden kokoluokkaan.
”Elroq on ensimmäinen täyssähköautomme Euroopan nopeimmin kasvavaan ja suosituimpaan kompaktien katumaasturien kokoluokkaan. Kokoluokassaan uutuus on edullisin täyssähköauto Euroopassa, ja monissa maissa se on samalla hintatasolla vastaavankokoisten polttomoottoriautojen kanssa”, Škoda Auton pääjohtaja Klaus Zellmer sanoo.
Kooltaan Elroq sijoittuu itseään suurempien Enyaq-mallien ja tulevan pienemmän Škoda Epiq -katumaasturimallin välimaastoon. Kompaktit ulkomitat, reilut sisätilat, monipuoliset säilytysratkaisut, ketterät ajo-ominaisuudet, tehovaihtoehdot, pitkä WLTP-toimintamatka ja nopea lataus tekevät Elroqista ihanteelliseen monenlaiseen menoon – niin kaupunkien kaduille kuin maanteille. Vaativampiin ajo-olosuhteisiin vastaa vuonna 2025 saataville tuleva nelivetomalli.
Jopa yli 570 kilometriä yhdellä latauksella
Teknisesti Elroq on Enyaq-perheen lähisukulainen perustuen Volkswagen-konsernin sähköautojen MEB-perustekniikkaan. Tarjolle tulee neljä malliversiota: 50, 60, 85 ja 85x. Ajoakun koko vaihtelee malliversion mukaan välillä 55-82 kWh (52-77 kWh netto) maksimiyhteistehon ollessa välillä 125-220 kW.
Elroq 50 -mallissa on 55 kWh:n (52 kWh netto) ajoakku, takaveto ja maksimiteholtaan 125-kilowattinen sähkömoottori taka-akselilla. WLTP-toimintamatka on jopa yli 370 kilometriä.
Elroq 60 -mallin ajoakun kapasiteetti on 63 kWh (59 kWh netto) ja taka-akselilla oleva sähkömoottori maksimiteholtaan 150-kilowattinen. Tämän mallin toimintamatka on arviolta noin 410 kilometriä.
Malleissa 85 ja 85x ajoakun koko on 82 kWh (77 kWh netto). Takavetoisen Elroq 85:n maksimiteho on 210 kW. Elroq 85x tarjoilee nelivedon voimaa, sillä siinä on sähkömoottori myös etuakselilla. Voimalinjan suurin yhteisteho on 220 kilowattia. Sekä 85- että 85x-malli yltävät jopa yli 570 kilometrin WLTP-toimintamatkaan.
Elroqin ajoakku latautuu 10 %:n varaustasosta 80 %:n varaustasoon jopa 24 minuutissa.
Nopea lataus ja ajoakun esilämmitys
Elroq tukee DC-tasavirtalatausta, mutta suurin latausteho ja latausaika vaihtelevat malliversion mukaan. Esimerkiksi 85- ja 85x -mallien suurin latausteho on 175 kW, jonka voimin ajoakut latautuvat 10 prosentin varaustasosta 80 prosentin varaustasoon jopa 28 minuutissa. Mallin 50 akku latautuu 125 kW:n voimin jopa 24 minuutissa.
Vaihtovirralla (AC) kaikkien Elroq-malliversioiden maksimilatausteho on 11 kW, jolla ajoakun täyteen lataaminen kestää akkukoon mukaan noin 5,5-8 tuntia.
DC-latausta varten Elroqissa on ajoakun automaattinen esilämmitystoiminto, joka voidaan kytkeä päälle myös manuaalisesti Infotainment-näytön painikkeella. Toiminto on erityisen hyödyllinen suomalaisissa talviolosuhteissa, sillä se mahdollistaa suuremmat latausnopeudet lämmitetyn akun ansiosta. Esilämmitys käynnistyy automattisesti, jos navigoinnin tietojen perusteella ollaan ajamassa DC-latausasemalle ja akun lämpötila edellyttää esilämmitystä.
Kierrätysmateriaalista valmistettu jääraappa takaluukun sisäpinnassa on yksi Elroqin lukuisista Simply Clever -ratkaisuista.
Muotoilun uudet tuulet
Elroq on Škodan ensimmäinen automalli, joka tuo markkinoille uuden Modern Solid -muotoilukielen.
”Elroq käynnistää uuden aikakauden muotoilussa. Sen toiminnallinen, minimalistinen ja selkeä kokonaisilme huokuu aitoutta, kestävyyttä ja vankkuutta, mutta sisältää samalla Škodan tunnusomaisia muotoilupiirteitä, joista automerkkimme tunnetaan”, Škodan muotoilujohtaja Oliver Stefani kuvailee.
Yksi muotoilukielen uusista elementeistä on perinteisen jäähdyttimen Škoda-säleikön tilalle tullut musta Tech Deck -etumaski, joka luo uuden keulakonseptin viitaten samalla tuttuihin Škoda-piirteisiin. Tästä tunnistintekniikkaa, kuten tutkan ja etukameran sisäänsä kätkevästä etumaskista tulee jatkossa Škodan uusien automallien olennainen brändielementti.
Elroqin ominaispiirteisiin kuuluu keulasta ja ohjauspyörästä löytyvä Škoda-tekstilogo perinteisen pyöreän merkkilogon sijaan. Saatavana on yhdeksän ulkovärivaihtoa, joista vain Elroqiin saatavaa väriä edustaa uusi Timiano Green.
Aerodynaaminen Elroq
Elroqin sivuilmettä hallitsee dynaaminen ja kaareva muoto, joka alkaa A-pilareista ja yltää loivasti viettävän kattolinjan myötä pitkälle taakse kattospoileriin saakka. Se myötävaikuttaa erinomaiseen aerodynamiikkaan: ilmanvastuskerroin on alkaen vain 0,26.
Myös kevytmetallivanteet ovat aerodynaamisesti optimoituja. Pyöränkoteloaukkojen reunoissa on ilmavirtausta optimoivat osat. Vanteiden koot ovat välillä 19 ja 21 tuumaa.
Vastuullinen sisustus
Elroq tarjoilee kolme sisustuksen designvalintaa: Loft, Lodge ja Suite, joissa kaikissa käytetään vastuullisia materiaaleja entistä runsaammin.
Esimerkiksi Loft-designvalinnassa auton oviverhoiluissa, istuinverhoiluissa sekä kojelaudan, keskikyynärnojan ja polvitukipintojen verhoiluissa käytetään Recytitan-
materiaalia. Siinä on 78 % kierrätettyä PET-muovia, jota saadaan mm. muovisista juomapulloista sekä 6 % vanhoista vaatteista mekaanisesti kierrätettyä kuitua. Vain 16 % materiaalista on uutta PET-muovia. Kuituseos valmistetaan ilman kemiallista käsittelyä.
Lodge-designvalinnassa käytetään Technofil-materiaalia, jossa on 75 % kierrätettyä ECONYL®-kuitua ja 25 % polyesteriä. Tämän innovatiivisen kankaan valmistamisessa uusiokäytetään nailonjätettä, kuten muutoin kaatopaikoille päätyviä kalaverkkoja, kankaita ja lattiamattoja. ECONYL®-nailon on 100-prosenttisesti uusiutuvaa, mikä mahdollistaa lankojen kierrätyksen, muovauksen ja uudelleenkäytön toistuvasti laadun heikkenemättä.
Automaattisesti parkkiin
Elroqiin on tarjolla useita turvallisuus- ja avustinjärjestelmiä. Näihin lukeutuu esimerkiksi ajoavustinkokonaisuus Travel Assist, joka sisältää mukautuvan kaista-avustimen sekä mukautuvan – myös muusta liikenteestä kerättävää parvidataa hyödyntävän – vakionopeuden säätimen. Pysäköinnin avustus on huipputasoa: lisävarusteinen automaattinen pysäköintiavustin sisältää myös Opetettu pysäköinti -toiminnon.
Opetettu pysäköinti -toiminnolla kuljettaja voi opettaa Elroqin muistamaan enintään 50 metriä pitkän reitin jopa viiteen eri pysäköintipaikkaan. Opettamisen jälkeen Elroq osaa ajaa valittuun paikkaan ja pysäköidä itsensä automaattisesti.
Elroqin erinomaisen passiivisen turvallisuuden takeeksi tarjolla on jopa yhdeksän turvatyynyä. Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, ikkunaturvatyynyt, etusivuturvatyynyt ja etuistuimien väliin täyttyvä keskiturvatyyny ovat vakiovarusteita. Takasivuturvatyynyt ovat saatavissa lisävarusteena.
Ajovalojen juhlaa
Elroqin LED-ajovaloyksiköissä on uusi ilme. Niiden ylempiin valonauhoihin on sijoitettu seisontavalot, vilkut ja päivävalot. Alapuolella on kaksi LED-moduulia, joilla toteutetaan lähivalot ja kaukovalot. Näin syntyy Škodalle tyypillinen nelivaloilme, joka varmistaa maksimaalisen näkyvyyden pimeässä.
Ajovaloiksi on tarjolla kaksi eri versiota. Jo perustason kahteen osaan jaetuissa ajovaloissa käytetään LED-tekniikkaa. Huipputason ajovaloissa käytetään 36 yksittäisestä valosegmentistä koostuvaa edistyksellistä Matrix LED -tekniikkaa.
Takavaloissa Škoda kunnioittaa tuttuja muotoilupiirteitä: palaessaan takavalot muodostavat C-kirjaimen muodon. Takavaloyksiköissä on myös Modern Solid -muotoilukieleen yhteensopivat kristallimaiset elementit.
Takavaloista on saatavana kaksi eri vaihtoehtoa, joista molemmat hyödyntävät LED-tekniikkaa. Huipputason takavaloissa on lisänä dynaamiset vilkut, taustavalaistut kristallimaiset valoelementit, valoanimaatio takaluukun avaamisen yhteydessä sekä Coming/Leaving Home -saattovaloanimaatiot.
Vakiovarusteisen Infotainment-järjestelmän näyttö on kooltaan 13-tuumainen. Käytön tekee näppäräksi sen pelkistetty valikkorakenne ja selkeä käyttöliittymä.
Elroqissa yhdistyvät kompaktit ulkomitat, reilut tilat kuljettajalle ja matkustajille, kokoluokkansa suurin tavaratila ja nerokkaat tavaroiden säilytysratkaisut.
Yksinkertaisesti nerokasta
Škoda ei olisi Škoda ilman merkille tyypillisiä Simply Clever -ratkaisuja. Sekä matkustamosta että tavaratilasta löytyy runsaasti fiksuja tavaralokeroita.
Yksi uutuuksista on kätevä latauskaapelin säilytystila, joka on tarjolla hattuhyllyn alapuolelle. Hattuhyllyn korkeus on säädettävissä, joten sen alle jäävää tavaratilaa voidaan mukauttaa helposti tarpeen mukaan.
Uutta on myös tavaratilasta löytyvä QR-koodi, jonka skannaamalla saa esiin yhteenvedon auton tavaratilan varusteista ja toiminnoista sekä interaktiivisia video-ohjeita esimerkiksi hattuhyllyn tai verkkojärjestelmän käyttöön.