Uudella kompaktilla Škoda Elroq -täyssähkökatumaasturilla on omaleimainen ääni. Tämä hitaasti liikkuvasta autosta jalankulkijoita varoittava ääni on nimeltään e-noise. Se on Modern Solid -muotokielen ja Škodan uuden brändi-ilmeen korvin kuultava piirre. Katso myös video.
Škoda Elroq kuulostaa matalissa nopeuksissa erilaiselta kuin Škodan nykyiset ladattavat hybridit ja täyssähköautot. Suunnittelijat loivat Elroqille uuden e-noise-äänen, jollainen vaaditaan ladattaviin hybrideihin ja täyssähköautoihin jalankulkijoiden turvallisuuden vuoksi.
"Elroqissa päädyimme ääneen, joka on Škodan brändille ominainen", uusien äänien suunnittelusta vastaavat Pavel Orendáš ja Libor Přibyl kertovat. Elroqilla on kaksi e-noise -ääntä, joista toisen nimi on Futuristic. Se on suunniteltu kaikkien ajoasetusten yhteydessä käytettäväksi – paitsi Sport-ajoasetuksella ajettaessa. Silloin Elroqilla on oma Sport-äänensä.
Kuuntele Elroqin Futuristic-ääni (alla)
Kummallakin äänellä on yhteinen pohja, joka muodostaa Škodalle tyypillisen äänensävyn toimien melodisena brändi-ilmeenä. "Se on yrityksemme äänimaailmaan liittyvän strategian mukainen. Haluan että kaikki Škodaan liittyvä kuulostaa kuulijalle alitajuisesti samankaltaiselta, oli sitten kyseessä mainokseen valittu ääni, auton infotainment-järjestelmän ääni tai itse auton ääni", suunnitteluosaston Miroslav Jaskmanicki sanoo.
Miellyttävä mutta varoittava
Sähköauton varoitusäänen on oltava tasapainossa kahden vaatimuksen kanssa. Äänen pitää olla jalankulkijoille riittävän varmasti aistittava ja täytettävä tiukat lakisääteiset vaatimukset, mutta se ei saa olla kuljettajia ja matkustajia häiritsevä. Škodan suunnittelijat kokevat löytäneensä uuden Elroqin äänelle täydellisen tasapainon.
"Futuristic-ääntä ei lähes ollenkaan kuule auton sisällä, joten sähköauton hiljaisuuteen se ei juuri vaikuta. Silti äänen luonne on sellainen, että se selvästi varoittaa lähistön jalankulkijoita lähestyvästä Škodasta", Libor Přibyl sanoo.
Sport-äänessä on enemmän tunnetta. Se sisältää urheilullisempaan ajotapaan liitettäviä matalampia taajuuksia. "Sport-äänen voimakkuus on asetettu suuremmaksi, joten myös auton sisällä voi aistia Sport-ajoasetuksella ajamisen", Pribyl kuvailee.
Kuuntele Elroqin Sport-ääni (alla)
Korvanvaraisesti kehitetty
Täyssähköisen Elroqin uuden äänen kehittämiseen kului useampi kuukausi. Kehittämisestä vastasi kahdeksan henkilön tiimi Škodan teknisen tuotekehityksen kolmelta osastolta: muotoilusta, sähkölaitteista ja tyyppihyväksynnästä.
"Aloitimme hahmottelemalla yksittäisiä ääniä, jotka edustavat Škodan DNA:ta. Sitten lisäsimme ääniin dynamiikkaa siten, että tulos imitoisi uskottavammin noin 30 km/h nopeudella liikkuvaa autoa", Orendáš kertoo.
Alustava kehitysvaihe toteutettiin laboratoriossa, jossa insinöörit ja suunnittelijat arvioivat erilaisia ääniä ja ääniprofiileja tavoitteenaan löytää paras ratkaisu. Arviointi tehtiin kirjaimellisesti korvanvaraisesti.
"Kehitysvaiheessa meidän oli otettava huomioon lakisääteiset vaatimukset, joissa määrätään äänen minimi-voimakkuuden lisäksi myös äänen taajuuden sovitus auton ajaessa ohi eli meidän oli myös paneuduttava äänen taajuuden muutokseen. Lisäksi äänen pitää muuttua auton ajonopeuden mukaan, aivan kuten polttomoottoriautoissakin”, tyyppihyväksyntäosaston Jaromír Žák lisää.
Elroq tuli ensi kertaa esiin naamioituneena versiona.
Kun tiimi löysi soveltuvan ratkaisun, se toteutettiin prototyyppiautossa ja testaaminen voitiin aloittaa: ensin laboratoriossa ja sitten salaisella testiradalla. Jälleen kerran kaikki oli arvioitava: ääni ei saanut olla ympäristöä häiritsevä tai ihmisiä ärsyttävä, ja sen piti täyttää lain vaatimukset.
Äänestä hiottu lopullinen versio otetaan käyttöön sarjatuotantoautossa.
Lue lisää Elroqista tästä linkistä
Haluatko pysyä ajan tasalla ja saada uusimmat Elroq-uutiset suoraan sähköpostiisi?
Tilaa Škoda Elroq -uutiskirje tästä!
Elroqista on paljastettu ensimmäiset ulkopuolen luonnoskuvat.
Katso video ja nauti äänimaailmasta
Škoda esittelee uuden Elroq-sähkökatumaasturinsa hiljaisen ajon edut uudella tavalla. ”Halusimme esitellä äänen tavalla, joka on sekä omaperäinen että Škoda-brändille ominainen”, brändistrategian ja sisällöntuoton osaston johtaja Veronika Ziegaus kertoo.
Lopputuloksena syntyi video, joka perustuu ääniin, jotka herättävät miellyttäviä tunteita. ”Videon tunnelman on tarkoitus tuoda mieleen rentoutumisen hetki, kun pitkän matkan jälkeen vihdoin pysähdyt määränpäähäsi.”
Vuorokaudenaika oli avainasemassa Espanjassa tehdyssä videossa. Kukin ympäristö tarjosi erilaisia ääniä eri voimakkuudella ja eri vuorokaudenaikoina. Nämä äänet sekoittuvat Škoda Elroqin uuteen e-noise-ääneen ja muodostavat miellyttävän äänipaletin.
Mihin e-noise -ääntä tarvitaan?
Suuremmissa ajonopeuksissa polttomoottoriauton kuulee rengas- ja tuuliäänistä, kun hitaammissa ajonopeuksissa moottoriäänet varoittavat jalankulkijoita auton lähestymisestä. Sähköautoista vastaava moottoriääni puuttuu, joten laissa vaaditaan niihin jalankulkijoita varoittava ääni.
Škoda on käyttänyt ladattavissa hybrideissään ja täyssähköautoissaan kahta ääniversiota. Ensimmäinen Škodan käyttämä e-noise (laissa nimellä AVAS – Acoustic Vehicle Alerting System, akustinen ajoneuvosta varoittava järjestelmä) toteutettiin ladattavassa Superb iV -hybridissä vuonna 2019. Tähän autoon varoitusääni suunniteltiin vastaamaan polttomoottorin ääntä.
Vuonna 2020 esiteltyyn Enyaq-katumaasturiin luotiin erilainen ääni, joka korostaa auton täyssähköisyyttä. Elroqin myötä esitellään nyt uudet varoitusäänet, jotka on luotu Škodan uuden brändi-ilmeen ja uuden Modern Solid -muotokielen piirteiden mukaisiksi.
Lue lisää Elroqista tästä linkistä