Kerran rallikuski, aina rallikuski, mutta myös muutakin. Kuvassa Toni Gardemeister nojailee Fabia R5 -kilpuriiin, jolla myös Kalle Rovanperä tänä päivänä tehtailee ennätyksiä.

Päriseviä autoja ja vauhtia, luontoa ja lemmikkejä, perhosia, postimerkkejä ja pienoismalleja, maantietoa ja maailmansotaa. Niistä ja paljon muustakin on Toni Gardemeisterin maailma tehty.

Sukunimeni historiasta ei ole varmaa tietoa – paitsi se, että nimi mainitaan kirkonkirjoissa jo 1600-luvulla. Yhden teorian mukaan nimi juontaa saksalaiseen sotakenraali von Gardemeisteriin, toisen teorian mukaan ruotsalaiseen aatelissukuun.

Synnyin 1975 suomalaiseen perheeseen, jossa moottoriurheilulla oli iso rooli. Lapsuuskodin pihapiiristä löytyi erilaisia kilpa-ajoneuvoja ja isäni harrasti autourheilua. Sain vauhdin ikään kuin verenperintönä.

Nelivuotiaana aloin kurvailemaan mikroautolla. Ralli alkoi kiinnostaa tosissaan noin 7-vuotiaana, kun pääsin ajamaan jäällä isän ralliautolla. Innostuin niin, että halusin päästä katsomaan mahdollisimman paljon kisoja. Muistan vuoden, jolloin käytiin rallikisoissa vähintään pari kertaa kuukaudessa.

Haastoin isää paljon jääradalla, kunnes 12-vuotiaana tuli se päivä, jolloin olin nopeampi. Murrosikäisenä kokeilin myös kahdella pyörällä ja jokamiesluokassa ajamista, mutta oikean ensimmäisen rallini ajoin saatuani ajokortin ja päästyäni eroon silloin käytetystä kahdeksankympin lätkästä.

Toni Gardemeister oli mukana Auto 2018 -tapahtumassa Helsingin messukeskuksessa marraskuussa 2018. Rallisimulaattori veti puoleensa.

Heti ensimmäinen rallikisa päättyi voittoon, vaikka olinkin mukana harrastelijapohjalta. Siitä se sitten lähti lentoon. Onnistuin ajamaan pari kilpailukautta voitokkaasti, joten seuraava luonteva askel otettiin kohti ammattilaisuutta, yhteistyössä suomalaisen ralliautoilun kummisedän Timo Jouhkin kanssa.

Plakkariin on vuosien varrella kertynyt noin 200 rallikisaa ympäri maailmaa. Vuodet 2002–2004 ajoin Škoda-tiimissä WRC-rallia Octavialla ja Fabialla. Näinä vuosina tutustuin Škodan huippumekaanikkoihin, joiden kanssa teen edelleen töitä.

Ammattilaisurani päättyi vuonna 2012 Venäjällä ajetussa Silk Way -aavikkorallissa, jossa loukkasin ulosajossa selkäni. Nykyään toimin yrittäjänä ja ajokouluttajana sekä mentoroin nuoria rallilupauksia. Minulla on oma rallitiimi ja vuokraan huippukalustoa aina WRC2-tasoisiin kilpailuihin asti. Tallissa on luonnollisesti myös Fabia R5, ja uutta on tulossa.

”Erityisominaisuuksiini kuuluu valokuvamuisti, josta on ollut varmasti apua rallissakin.”

TONI GARDEMEISTER

Muutakin kuin rallia

Olen kiinnostunut isoista kaupungeista, mutta mieluummin asun pikkukaupungin rauhassa, jossa luonto on läsnä. Matkapäiviä kertyy edelleen paljon: vuonna 2017 noin 260 ja vuonna 2018 yli 200. Kilometrejä tulee kaikki ajaminen yhteenlaskettuna vähintään 50 000 vuoteen.

Vaikka elämäni näyttää olevan yhtä rallia, mahtuu sinne muutakin. Pärisevien autojen ohella tärkeitä asioita ovat luonto ja lemmikit. Harva tietää, että olen kerännyt pikkupoikana perhosia ja postimerkkejä sekä rakentanut innolla autojen ja lentokoneiden pienoismalleja. Minua on aina kiinnostanut myös maantiede, toinen maailmansota ja Suomen sotahistoria.

Erityisominaisuuksiini kuuluu valokuvamuisti, josta on ollut varmasti apua rallissakin. Koska suuntien hahmottaminen on helppoa, en juuri koskaan käytä navigaattoria.

Tulevaisuudelta toivon terveyttä ja mahdollisuutta jakaa osaamistani rallin maailmassa.

Kuka?

Toni Gardemeister

Perhe
Koti Valkealassa

Rakkain paikka
Avopuoliso
Koirat Mosku ja Nukka

Nopeuden salaisuus
Se tulee jostakin automaattisesti. Sen avulla pystyy samaistumaan autoon kuin autoon ja muuttamaan ajotyyliä tarpeen mukaan.

Rallikuski ”siviilissä”
Reippaan rauhallinen autoilija.

Tuoreimmat saavutukset
Oman TGS Worldwide -tiimin Suomen mestaruus 2018. Tiimissä ajavan Eerik Pietarisen Suomen mestaruus 2018.

Unelma
Nuorten rallilupausten saattaminen maailmalle.

Motto
Asioilla on tapana lutviutua, kun uskoo tekemisiinsä.