Rallikisoissa mekaanikkojen osaaminen, kokemus ja ammattitaito korostuvat. TGS Worldwide -tiimin ŠKODA-mekaanikot ovat Jyväskylässä osoittaneet ammattitaitonsa ja lunastaneet paikkansa. ”Teemme työmme rauhallisesti kiiruhtaen”, päämekaanikko Kaitsu Ahola sanoo.
”Voidaan sanoa, että mitä kokeneempi kuljettaja on, sitä helpompaa varikkohomma on mekaanikoille. Iso osa työstä on ennakoivaa: kun Mikko ajaa varikolle, tiedämme käytännössä jo 95 prosenttia tarvittavista huoltotöistä”, Ahola (toinen vasemmalta) kertoo.
ŠKODA Fabia Rally2 Evolla ajavan Mikko Heikkilän päämekaanikko Kaitsu Ahola on tyytyväinen TGS Worldwiden huoltopilttuussa työskentelevän ŠKODA-mekaanikkotrion, Hanna Skantzin, Janne Mäenpään ja Kimmo Korven, työskentelyyn Suomen MM-rallissa.
”Hienosti on mennyt. Heistä paistaa ammattitaito ja into työtä kohtaan. Oppimista on tapahtunut rallipäivien aikana paljon ja nopeasti, mikä sekin kertoo osaamisesta”, Kaitsu sanoo.
Kaitsu on työskennellyt oman ralliuransa jälkeen mekaanikkona kymmenisen vuotta, joten varmuutta, kokemusta ja rauhallisuutta riittää tilanteessa kuin tilanteessa. Monelta muultakin mekaanikolta löytyy rallitaustaa, mikä auttaa työn tekemistä.
Ralli-insinööri Riku Tolonen korostaa huoltotöissä huolellisuutta, rauhallisuutta ja huomion kiinnittämistä yksityiskohtiin. ”Oma nurkka on jokaisen omalla vastuulla eikä sitä kukaan muu tarkista. Ennen huoltoa työt on jaettu ja jokainen tietää hommansa.”
”Kisoissa huoltotoimet ovat pitkälti kiinni siitä, mitä metsäteillä ajon aikana tapahtuu. Mekaanikkojen päiviin kuuluu paljon odottelua, mutta sitten, kun alkaa tapahtua, toimitaan nopeasti.”
”Korostan kuitenkin aina rauhallisuutta, sillä huollossa töitä tehdään kelloa vastaan. Hätäilemällä turhien virheiden mahdollisuus kasvaa ja huoltoaika pitenee. Huollon aikana ei turhia puhuta eikä hälistä. Teemme työmme rauhallisesti kiiruhtaen”, Kaitsu sanoo.
Secto Rally Finlandin kolmas rallipäivä käynnistyi varikolla ennen aamukuutta. ”Auto saatiin jo illalla nippuun, joten aamulla lähinnä vaihdettiin renkaat ja pestiin ikkunat. Ennen kisoja en osannut ajatella, mitä odottaa, mutta tekeminen varikolla on käynyt huolto huollolta selkeämmäksi. Kisoissa työskentely on kaiken kaikkiaan hieno kokemus ja paljon on opittu. Lähtisin toistekin rallimekaanikoksi, jos sellainen olisi mahdollista”, ŠKODA-mekaanikko Janne Mäenpää (etualalla) kertoo.
”Kaikki on ollut koko lailla uutta, joten paljon on opittu ja koettu. Tämä on ainutkertainen mahdollisuus, jota ei kaikille tarjoudu eikä se varmasti ikinä unohdu. Mekaanikot ovat koko ajan korostaneet, että aina voi kysyä mitä vain eikä tyhmiä kysymyksiä ole”, Kimmo Korpi sanoo.
Mekaanikkotrion Hanna Skantz hoitaa Mikko Heikkilän auton tuulilasiin viimeisen sipaisun. ”Mahtavaa olla mukana Jyväskylässä ja tuntea aidosti kuuluvansa TGS Worldwide -tiimiin. Meidät on otettu hienosti vastaan ja olemme päässeet tekemään oikeita töitä. MM-ralli on upea ja ainutlaatuinen tilaisuus elämässä”, Hanna iloitsee.
TGS Worldwide -tiimin nuoret ŠKODA-mekaanikot Kimmo Korpi (vas.), Hanna Skantz ja Janne Mäenpää solahtivat merkkikorjaamomaailmasta neljäksi päiväksi MM-rallimaailmaan. Kolmikko sai kisamatkalta kotiin viemisiksi upouudet akkukäyttöiset mutterinvääntimet eli pulttipyssyt. Kuva: Merita Mäkinen
"On ollut ilo huomata, kuinka hyvin henkilökemiat varikolla toimivat ja kuinka hyvin Hanna, Janne ja Kimmo ovat sopeutuneet merkkikorjaamotoiminnasta rallimaailmaan. Korjaamossa huoltoon voi käyttää tunteja tai päiviä, kun rallissa huollot hoidetaan tiukalla aikataululla, jossa puhutaan minuuteista. Kolmikko on saanut TGS World Wide -mekaanikkomatkallaan kokonaisvaltaisen kuvan testiajoista MM-kisoihin ja laajan skaalan siitä, mitä rallissa ja varikolla tapahtuu. Upeita persoonia, joilla riittää tiedonjanoa ja -halua”, tiimikoordinaattori Henri Arpiainen kertoo.
ŠKODA Fabia Rally2 Evolla ajavan Mikko Heikkilän huoltojen takaa löytyy jo tutuiksi tullut mekaanikkotiimi: Janne Mäenpää (vas.), Hanna Skantz, Kaitsu Ahola, Henri Arpiainen, Sara Piekäinen, Mika ”Sumu” Helle, Riku Tolonen ja Matti Pietarila (edessä).
Teemu Asunmaan ŠKODA Fabia Rally2 Evon huolloista Jyväskylässä vastasi Kimmo Korpi (vas.), Bartek Rubazewski, Jani Ahokas, Marko Mänty, Arttu Asunmaa, Aleksi Koski, Mika Koivula ja Asko Hautamäki.
Mikko Heikkilän ja Samu Vaalerin ulosajo lauantaina tarjosi TGS Worldwide -mekaanikkotiimille kiireisen illan, kun aikaa auton korjaamiseen oli kolme tuntia. ”Valtava kiitos tiimille, joka teki huikean työn niputtaessaan auton ajokuntoon sääntöjen sallimassa ajassa. Oikea takakulma teetti aika paljon töitä, mutta oikeastaan kävi hyvä tuuri, ettei hajonnut sen enempää. Sunnuntaina auto toimi hyvin, vauhtia riitti ja saatiin ajettua pohja-aikakin. Suuret kiitokset myös yhteistyökumppaneille mahdollisuudesta ajaa Suomen MM-ralli”, Mikko kommentoi kisan jälkeen.