Tšekinmaalla pienen kylän suojissa sijaitsee maailmanlaajuisesti merkittävä yritys. Gufex valmistaa jääkiekot olympialaisiin ja tuleviin Tanskassa järjestettäviin jääkiekon maailmanmestaruuskisoihin. Lue yrityksen omistajien kertoma kiehtova tarina yrityksen historiasta ja jääkiekon valmistamisesta.

Hostýnské vrchyn alueella Moravian Wallachiassa vuorten ympäröimänä sijaitsee pieni kylä ja siellä alansa suurena nimenä tunnetun yrityksen vaatimaton halli. Vuodesta 1994 Gufexin perhe on valmistanut jääkiekkoja, joita lajin suurimmat ja tunnetuimmat pelaajatähdet jahtaavat ympäri kaukaloa maailmanmestaruuskisoissa ja olympialaisissa. ”Yritys perustettiin 1990-luvun alussa, heti samettivallankumouksen jälkeen. Isäpuoleni Karel Mráček perusti Gufexin. Hän oli todella aikaisin liikkeellä, sillä kun hän rekisteröi yrityksen, hänen liiketoimintalupanumeronsa oli yksi”, kertoo yritystä nykyisin luotsaava Kateřina Zubíčková.

Yrityksen matka jääkiekon maailmanmestaruuskisojen viralliseksi jääkiekkojen toimittajaksi on ollut pitkä ja kiemurainen. ŠKODA on jo 26 vuoden ajan ollut kisojen pääsponsori. ”Yritys aloitti toimintansa valmistamalla mekaanisia kumituotteita, kuten erilaisia tiivisteitä, lastoja ja muuta sellaista. Sitten vuonna 1994 läheisen Vsetin kaupungin jääkiekkojoukkue nousi tšekkiläiseen jääkiekon Extraligaan. Silloin mietimme, että mitäpä jos yrittäisimme valmistaa jääkiekon?” Zubíčková muistelee hymyssä suin.

Kateřina Zubíčková

Tuolloin keksimme ainutlaatuisen patentoidun seoksemme, joka on säilynyt lähestulkoon muuttumattomana siitä lähtien. ”Ainesosien mittasuhteet on säilytetty samoina. Vain viisi ihmistä maailmassa tuntee tarkan reseptin”, kertoo Vojtěch Zubíček. Hän ei ole vain Gufexin johtajan aviomies, vaan myös Kateřinicen pormestari. Tässä kylässä yritys valmistaa jääkiekkonsa. ”Käyttämästämme seoksesta tekee ainutlaatuisen se, että kiekkomme ovat kilpailijoiden valmistamiin kiekkoihin verrattuna todistettavasti kimmoisempia niiden paiskautuessa kaukalon laitoja vasten, lisäksi kiekkomme eivät riko pleksilasia”, Zubíčková selittää.

Miten jääkiekon maailmanmestaruuskisojen jääkiekko valmistetaan?

Mitkä ovat sitten ne yksittäiset vaiheet jääkiekon maailmanmestaruuskisoissa käytettävän kiekon valmistuksessa? ”Kaikki alkaa tästä mustasta möykystä, jota me kutsumme ”lastiksi”. On oleellista, että koostumus ja massa ovat tismalleen oikeat. Alihankkija tekee tämän puolestamme”, Zubíčková kertoo. ”Lasti laitetaan sitten muottiin ja painetaan puristimeen. Sitten sitä paistetaan noin 170 °C:ssa 12 minuuttia”, hän selittää vulkanointiprosessia kuvaillessaan.

Miksi jääkiekko on sitten niin musta? ”Väri tulee noesta. Pääainesosa on kuitenkin kumi ja erilaiset vulkanointiaineet ja muut lisäaineet”, sanoo Vojtěch Zubíček. Hän lisää myös, miten oleellista on reseptin mittasuhteiden täydellisen tarkka noudattaminen. ”Olemme yrittäneet monta kertaa kehittää halvempia vaihtoehtoja, mutta testitulosten valossa olemme aina päätyneet valmistamaan vain laadultaan kaikkein korkealaatuisimpia jääkiekkoja. Toki ne ovat kalliimpia, mutta siten voimme taata niiden laadukkaan koostumuksen – tätä tukevat myös lukuisien kaukaloita ja pleksilasia valmistamien yritysten myöntämät sertifikaatit”, hän lisää.

Palataanpa kuitenkin takaisin tuotantoon: ”Kun jääkiekot saadaan ulos puristimesta, niistä täytyy poistaa purskeet. Purske on ylimääräinen aines, jota on roiskunut yli vulkanoinnin yhteydessä”, Zubíčková jatkaa. Tämän vaiheen jälkeen työntekijät ottavat käsiinsä jokaisen yksittäisen kiekon ja huomaavat heti, jos jokin ei ole niin kuin pitää. Sitten tasoitetaan terävät reunat, jotta kiekosta tulee koko ympärykseltään tasainen. ”Toteammekin usein vähän ironisesti, että jääkiekon valmistaminen on käsityöammatti, sillä jokainen kiekko käy työntekijöidemme käsissä useita kertoja”, kertoo yrityksen osakas Zubíčková.

Kun kiekko on täydellisen sileä, se on valmis painoon. Valittavana on kaksi tekniikkaa, mutta vain toista käytetään maailmanluokan jääkiekko-otteluissa, kuten Tanskan maailmanmestaruuskisoissa, käytettävissä kiekoissa. ”Virallisten säädösten mukaisissa jääkiekoissa on aina täysvärinen digitaalinen painatus. Tässä onkin sitten vapaus valita – voimme painaa valokuvia, logoja, kuvia, melkeinpä mitä vain”, Vojtěch Zubíček selittää. ”Ja sen lisäksi nämä kiekot kestävät vielä paiskautumisen ympäriinsä pelin ajan. IIHF (International Ice Hockey Federation) eli Kansainvälinen Jääkiekkoliitto edellyttää, että kaikki jääkiekot kestävät vähintään yhden erän ajan. Jääkiekko itsessään on lähes mahdoton rikkoa, mutta painatus naarmuuntuu, kun se osuu mailoihin tai sen päältä ajetaan luistimilla, Zubíček lisää.

Toinen tekniikka on foliopainatus. Saatavana on vain kolme väriä (valkoinen, hopea ja kulta) ja painatetut kiekot on tarkoitettu vain mainostamiseen tai keräilijöille, ei käytettäväksi itse pelissä.

10 työntekijää valmistaa yli 1,2 miljoonaa kiekkoa vuodessa

Gufex on valmistanut jääkiekkoja vuodesta 1994. Vuonna 1998 tämä pieni tšekkiläinen firma valmisti kiekot ”vuosisadan olympiaturnaukseen” Naganossa, jossa Tšekin joukkue voitti sensaatiomaisesti kultaa. ”Olemme erittäin iloisia voidessamme valmistaa jääkiekkoja tällaisiin isoihin kisoihin”, Zubíčková myöntää.

Kymmenen työntekijää tekee työtä kahdessa vuorossa ja yritys tuottaa noin 1,2-1,3 miljoonaa jääkiekkoa vuodessa. Nämä Moravianin wallachialaiset jääkiekonvalmistajat ovat tuottaneet jääkiekkoja jääkiekon maailmanmestaruuskisoihin vuodesta 2000, joten ensi vuoden Slovakiassa järjestettävät maailmanmestaruuskisat ovat 20. vuosi. ”Meillä on tietenkin jotakin suunnitteilla, mutta tarvitsemme ensin vihreän valon kansainväliseltä jääkiekkoliitolta”, Zubíček sanoo, viitaten johonkin yllätykseen.

Yritys ei kuitenkaan tuota jääkiekkoja ”pelkästään” olympialaisiin ja jääkiekon maailmanmestaruuskisoihin. ”Viemme jääkiekkoja maailmanlaajuisesti, myös Pohjois-Amerikkaan, Venäjälle ja Eurooppaan – etenkin Pohjoismaihin. Olemme toimittaneet kiekkoja myös maihin, joissa ei odottaisi pelattavan jääkiekkoa, kuten Meksiko, Etelä-Afrikka ja Taiwan” Zubíček sanoo, lisäten, että Venäjän Kontinental Hockey League (KHL) luottaa myös tšekkiläisiin kiekkoihin. Pohjois-Amerikassa vielä NHL on valloittamatta, mutta yrityksen kiekot ovat suosittuja alemmissa sarjoissa tai juniorikisoissa.

Kun kysyn, miten moneen maahan yritys vie kiekkoja, Zubíčeksien täytyy hetken miettiä. ”Viemme noin 60 maahan”, he sanovat lopulta. Lisäten, että noin 80 % kiekoista viedään ulkomaille ja loput jäävät Tšekin tasavaltaan.

Pillit pussiin? Myydäkö yritys? Ei tule kuuloonkaan!

Koska liiketoiminta kukoistaa, yritys harkitsee tuotantonsa laajentamista. Ajat eivät kuitenkaan ole aina olleet näin hyvät Kateřinicessa sijaitsevassa perheyrityksessä. ”Ajat olivat hankalat vuosina 2004 ja 2005. Valitettavasti yrityksen perustaja, isäpuoleni Karel Mráček, sairastui vakavasti ja kuoli äkillisesti vuonna 2004. Hänen suuri toiveensa oli, että yrityksen toiminta jatkuu, ja me teimme parhaamme toteuttaaksemme hänen toiveensa. Vaikka sisareni ja minä olimme kasvaneet jääkiekkojen ympäröiminä, meillä oli silti opittavaa. Olin siihen aikaan vielä opiskelija, joten sisareni joutui ottamaan paljon vastuulleen, mutta mieheni ja minä autoimme aina, kun pystyimme ja valmistumiseni jälkeen palasimme Kateřiniceen. Äidilläni oli yhteyksiä yhtiökumppaneihin ja liikekumppaneihin, joten me kaikki yhdistimme voimamme ja jotenkin saimme kaiken toimimaan. Siihen meni jonkin aikaa”, muistelee Kateřina Zubíčková.

Toinen haastava ajanjakso oli vuonna 2010, kun maailmantalous oli kriisissä. ”Dollarin vaihtokurssin kanssa oli isoja vaikeuksia. Koska sopimukset oli tehty puoli vuotta aikaisemmin, yksi dollari vastasi 22 korunaa, mutta kun dollari sukelsi, kurssi olikin 15 korunaa. Tämä oli meille iso isku. Lisäksi kriisin aikana kiekkoja tilattiin vähemmän. Vaikka olimme aikaisemmin keränneet puskurivarantoa, jota tuolloin voitiin käyttää, oli kuitenkin vakaiden ja luottamuksellisten toimittaja- ja työntekijäsuhteidemme ansiota, että pääsimme yli tuon vaikean ajan”, Vojtěch Zubíček sanoo.

Mutta vaikeinakaan hetkinä emme koskaan vakavasti harkinneet, että lopettaisimme jääkiekkojen valmistamisen. ”Ei! Meillä oli hyvin selkeä missio – halusimme jatkaa herra Mráčekin aloittamaa arvokasta työtä. Kateřinicen Gufex valmistaa jääkiekkoja olympialaisiin ja maailmanmestaruuskisoihin. Sille faktalle emme mitenkään voineet kääntää selkäämme. Ongelmat on tehty ratkottaviksi. Tavoitteena on jatkaa, olla kunniaksi ei vain Kateřinicen kylälle ja Zlínin alueelle, vaan myös koko Tšekin tasavallalle”, Zubíček selittää. Hän myös kieltäytyy myymästä liiketoimintaa, joka on nyt menestyksekäs. ”Monia tarjouksia on tullut, mutta me emme myy. Tämä on perinteinen perheyritys ja sellaisena se pysyy”, Vojtěch Zubíček päättää.

Perheyrityksen perinteitä ja tšekkiläistä alkuperää korostaa myös, että Zubíčekit ovat ajaneet ŠKODA-autoja jo vuosia. ”Kaikki alkoi ensimmäisen sukupolven FABIASTA. Meillä kullakin oli sellainen. Sitten siirryin OCTAVIAAN ja vaimoni valitsi toisen sukupolven FABIAN. Sen jälkeen ostimme OCTAVIA SCOUTIN. Siitä ei ole kuin hyvää kerrottavaa. Olemme miettineet uuden ostamista, mutta vaimoni sanoo, ettei hän halua mitään muuta”, sanoo Vojtěch hymyillen ja Kateřina nyökkäilee. ”Meille ŠKODA on aina ollut merkkinä itsestään selvä valinta. Meille ei ole tullut mieleenkään harkita muuta automerkkiä. Ja sanon tämän vakavissani, en vain siksi, että satumme keskustelemaan nyt yhdessä”, sanoo Vojtěch Zubíček juttutuokiomme päätteeksi.