ŠKODA SUPERB tarjoaa tilaa koko perheelle ja vaikka vähän ylikin. Vääntävä dieselmoottori, automaattivaihteisto, neliveto ja L&K-varustelu luovat liikkumisen luksusta.
Kolmannen sukupolven Škoda Superb esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 2015, mutta se uudistui kattavasti vuonna 2019 Suomen voittaessa jääkiekon maailmanmestaruuskilpailut Slovakiassa.
Vielä tuon jälkeenkin Superb on luonut uusia kukkia aina nykypäivään asti. Mallisto on nyt hyvin kypsä, joten parhaat hedelmät ovat asiakkaiden poimittavissa.
Dieselistä 200 hevosvoimaa
Eräs esimerkki uudistumisen tahdista on viime syksynä päivittynyt 2-litrainen turboahdettu dieselmoottori. Päivittyneen EA288 EVO -moottoriperheen itseoikeutettuna lippulaivana toimii 200-hevosvoimainen voimanpesä, joka tarjoillaan aina automaattivaihteisena ja nelivetoisena. Juuri sellaisen otimme koeajoon farmarikoria tarkoittavana Combina ja kruunujalokivenä toimivalla L&K-varustelulla.
Päivitetty moottori on 10 hevosvoimaa aiempaa tehokkaampi. Vääntöä on edelleen jykevästi 400 newtonmetriä jo kierrosluvusta 1750 kierrosta minuutissa lähtien.
Moottorin tehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden eteen on nähty valtavasti vaivaa muun muassa liikkuvia osia keventämällä. Näin käytännön kulutuslukemat on helppo saada alkamaan kuutosella suuresta autosta ja nelivedosta huolimatta.
Tähän dieselpuolen lippulaivamoottoriin on aina paritettuna pehmeästi toimiva 7-pykäläinen DSG-automaattivaihteisto, joka onkin vaivaton kumppani vääntävälle moottorille. Nelivetoisuuden hyödyt tulevat todella esiin säiden äityessä haastaviksi, mutta järjestelmä pitää huolen vakaasta kulusta kaikissa olosuhteissa. Mainittakoon talven keleistä myös L&K-vakiovarusteluun kuuluva polttoainetoiminen lisälämmitin kauko-ohjaimella.
Superb tarjoaa käytännölliset ja ylelliset tilat kaikille matkustajille. Suuren, 9,2-tuumaisen kosketusnäytön kautta huippumallisen Columbus-tietoviihdejärjestelmän käyttö on helppoa ja vaivatonta.
Pehmeästi ja tyylikkäästi
Superb tarjoaa kuljettajalle, ja matkustajille, erittäin mukavan kumppanin. Jousituksesta löytyy stressitasoja laskevaa pehmeyttä ja melutaso pysyy miellyttävän alhaisena kevään karkeista kestopäällysteistä huolimatta.
Koeajoon valikoitunut ylellinen L&K-varusteltu Superb Combi on aina vakiovarustettu mukautuvalla alustan säädöllä, joka tunnetaan myös nimellä Dynamic Chassis Control (DCC). Tämä antaa kuljettajan valita iskunvaimennuksen asetuksen tiloista Comfort, Normal ja Sport.
Tämän varusteen myötä Superb kulkee 10 millimetriä matalammalla normaalialustaan verrattuna ja ainakin yhdessä lisävarusteisten 19-tuumaisten Trinity-vanteiden kanssa kokonaisuus näyttää erittäin tyylikkäältä. Ulkovärinä on arvovaltainen musta Black Magic -helmiäisväri.
Luksuslimusiinin jalkatilat
Škoda Superbista ei voi puhua siirtymättä lähes välittömästi keskustelemaan auton tarjoamista tiloista. Siinä määrin hulppeasti elintilaa Superb tarjoaa – erityisesti Combina.
L&K-varustelu tarkoittaa myös sähköisesti säädettäviä, lämmitettäviä ja tuuletettavia etuistuimia. Kuljettaja sekä matkustaja voivat tallentaa istuinasentonsa muistiin sen kerran kohdalleen saatuaan, joka myös onnistuu riittävän laajojen säätöjen ansiosta. Kuljettajan istuin on varustettu myös hierontatoiminnolla.
Aivan erityinen kohokohta on kuitenkin takana istuvien jalkatila, joka on verrattavissa jopa luksuslimusiineihin. Riittävän reisituen ansiosta istuma-asento on miellyttävä. L&K-varustetason mukana tuleva panoraamalasikatto syö hieman pääntilaa, mutta silti sitä riittää yli 180 senttimetriä pitkälle aikuiselle.
Nelivetoinen Superb Combi 2.0 TDI 4X4 L&K varmistaa turvallisen ja vakaan etenemisen kaikissa olosuhteissa.
Tilaa kuin pakettiautossa
Tässä yhteydessä on syytä mainita myös L&K-mallin takapenkkiläisten varustelu. Niin tablettiteline, ylös nostettavat takasivuikkunoiden verhot kuin istuinlämmitys reunimmaisille takaistuimillekin kuuluu pakettiin. Näitä ei saa moneen autoon edes lisärahasta.
Eivätkä tilat tai kekseliäisyys suinkaan tähän lopu, sillä Superb Combissa on 660-litrainen tavaratila. Penkit kaatamalla tilaa saa lisää niin paljon, että kyytiin voi heittää vaikka runkopatjan – tämä temppu onnistuu tavallisesti vain pakettiautolla.
Combin kassikoukut, pohjalla oleva verkko sekä sivulta löytyvä verkkopussukka irtotavaralle edustavat ihanaa käytännöllisyyttä. Luonnollisesti myös sähkötoiminen takaluukku ja sen kosketukseton avaus (Virtual Pedal) ovat vakiovarusteita L&K-malleissa.
Komea mittaristo ja ohjauspyörä
Kuljettajan paikalla odottaa muunneltava digitaalinen mittaristo sekä lämmitettävä, nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä. Viimeistään tässä vaiheessa on hyvä huomioida tyylikäs nahkaverhoilu, joka kuuluu sekin L&K-varusteluun.
Digitaalista mittaristoa on mahdollista muokata omaan makuun pelkistetystä nopeusnäkymästä aina käytännössä pelkän navigaattorin kartan kattavaan näkymään asti ja lähes kaikkeen tältä väliltä. Ohjauspyörän perinteiset painikkeet ja rullasäätimet ovat käytettävyydeltään ihanteelliset.
Tietoviihdejärjestelmänä on Columbus-audio- ja navigointijärjestelmä 9,2-tuumaisella kosketusnäytöllä, jonka tiettyjä valikoita voi selata myös eleohjauksella vain ilmassa kättä heilauttamalla. Tämä tekee käytöstä intuitiivisempaa ja auttaa pitämään näytön siistimpänä.
Superbin digitaalista mittaristoa on mahdollista muokata oman maun mukaan.
L&K-varustelu kohottaa ohjaamon tunnelman täysin uudelle tasolle.
L&K-mallissa ilmastointi mahdollistaa takapenkkiläisillekin omat säädöt.
Varustelun ilotulitus
Ilmastointi on L&K-mallissa aina kolmialueinen tarjoten takapenkkiläisillekin oman säädön. Tähän kuuluu myös sisäilman kosteustunnistin ja hajut sekä allergeenit poistava raitisilmasuodatin.
SmartLink-liitettävyys (langattomana Apple-laitteille) mahdollistaa esimerkiksi musiikin tai äänikirjojen toistamisen kätevästi puhelimesta auton vakiovarusteisen Canton Sound Systemin kautta. Puhelimelle löytyykin useampi USB-C-liitäntä mobiililaitteiden lataamista ja jopa liittämistä varten.
Varusteista pitää mainita vielä ainakin avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, ennakoiva ja mukautuva vakionopeuden säädin, kaista-avustin sekä lukuisia muita ajoavustimia ja turvallisuusvarusteita. Kaikille varusteille ei yhdessä jutussa ole yksinkertaisesti edes tilaa.
Perheiden sankari
Škoda Superb on perheiden sankari, jonka vahvuudet vain kasvavat matkan muuttuessa pidemmäksi. Tilaa riittää esimerkiksi lähteä Lappiin laskettelemaan.
Erityisesti perheen lomamatkoilla auto on tuskin koskaan turhan tilava tai mukava. Samat asiat tosin auttavat arjessakin selviämään pienistä askareista hieman tehokkaammin.
Koeajettu nelivetoinen diesellippulaiva korostaa noita ominaisuuksia upealla tavalla yltäkylläisellä L&K-varustelullaan. Kyseessä on melkoinen käytännöllisyyden kruunujalokivi.
Superb Combissa on valtava 660-litrainen tavaratila.
Takaselkänojat kaatamalla tilaa saa lisää niin paljon, että kyytiin voi heittää vaikka runkopatjan.
Superbista on moneksi. Superb Scout venyttää kyvykkyyttä maastoon ja L&K vaikkapa golfklubille.
ŠKODA SUPERB – laaja mallisto
ŠKODA SUPERB tarjoaa laajan malliston bensiini-, diesel- ja lataushybridivoimalinjoineen sekä etu- ja nelivetoineen.
Tasaisen varmasti kasvaneen malliston ansiosta Škoda Superb tarjoaa aiempaakin väkevämmät vaihtoehdot jokaisen asiakkaan tarpeiden tyydyttämiseksi. Sen ylellinen luonne syntyy huolellisesta panostuksesta käytännöllisyyteen. Superb on saatavilla viisiovisena Liftback-mallina ja farmarikorisena Combi-mallina.
Tarjolla on bensiini- ja dieselversioiden lisäksi ladattava hybridi. Osa bensiini- ja dieselvaihtoehdoista on saatavilla myös nelivetoisena. Yksinomaan Combi-farmarina saatava, muun muassa huonompikuntoisille mökkiteille ja haastavampiin ajo-olosuhteisiin sopiva Scout, jalostaa tätä samaa nelivetoisuutta vieläkin pidemmälle erityisillä maastokelpoisuutta lisäävillä varusteilla.
Bensiini, diesel vai ladattava hybridi?
Uskomatonta kyllä, Superbin voi saada itselleen alle 30 000 euron hinnalla. Tällöin kyseessä on 6-pykäläisellä manuaalivaihteistolla varustettu 150-hevosvoimainen bensiinimoottori 1.5 TSI ACT, varustetasolla Active. Combin saa itselleen noin 1 500 euron lisäpanostuksella, ja myös DSG-automaattivaihteisto on tarjolla kaikkien moottoriversioiden yhteyteen.
Bensiinimallistosta löytyy myös 2.0 TSI kahtena eri tehoversiona: 190 ja 280 hevosvoimaa. Näistä jälkimmäinen on aina nelivetoisena ja automaattivaihteisena upea teholippulaiva koko Superb-mallistolle.
Kaikki Superbin dieselvaihtoehdot ovat 2-litraisia pitkien matkojen sankareita, mutta tehoportaita on kolme: 122, 150 ja 200 hevosvoimaa. Näistä ensimmäiset ovat aina etuvetoisia ja tehokkaimman saa valita joko etu- tai nelivetoisena. 7-pykäläinen DSG-automaattivaihteisto on vakiovaruste 122- ja 200-hevosvoimaisissa versioissa, kun 150-hevosvoimaisen version saa joko automaattina tai manuaalina.
Tuoreinta teknologiaa edustaa tietenkin yli 200 hevosvoimaa tarjoileva ladattava hybridi 1.4 TSI PHEV, joka sallii yhdellä latauksella jopa 60 kilometriä sähköllä ajamista.
Valinnanvaraa & varustelua
Malliston kattava vakiovarustelu tunnetaan nimellä Active. Lisää herkkuja saa nimellä Ambition ja vielä enemmän tunnuksella Style. Tämän jälkeen kyse on jo pitkälti makuasioista.
SportLine venyttää huippuvarustelua nimensä mukaisesti sporttiseen suuntaan. Scout on nelivetoisena sekä erityisillä offroad-varusteilla malliston maastokelpoisin ja haastavampiin olosuhteisiin sopivin vaihtoehto. Nimenä pitkän historian omaava Laurin & Klement tarjoilee malliston huipulla ylivertaista ylellisyyttä.
Superb onnistuu vaivattomasti venyttämään mallistonsa kokoon, käytettävyyteen ja varusteluun nähden edullisesta hinnaston aloittavasta mallista aina tuplahintaan asti. Yli 60 000 euroa maksava Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG tarjoaa malliston huipulla yhä upean vastineen rahalle.