Autotoimittajat pääsivät koeajamaan uutta Škoda Superb Combia jo keväisessä Portugalissa, mutta myöhemmin myös kotimaisissa maisemissa. Näin uutuudesta kirjoitetaan.
"Ajoakussa iso yllätys"
"Kovinta uutuusantia edustaa ajoon osuneen Superbin lataushybridiversion eli PHEV:n ajoakku. Sen luvataan yltävän jopa yli sadan kilometrin toimintamatkaan – mikä on tämän hintaluokan autolle jo melkoisen kova luku", Ilta-Sanomien autotoimittaja Tommi Lempinen kirjoittaa.
Koeajaessa lupaus toteutuu: moottoritiellä satanen ylittyy, taajamassa päästään lähelle 130 kilometriä. "Uusi Škoda Superb osoittaa lopulta ennen kaikkea sen, kuinka asiallinen ja moneen käyttöön oikein toimiva ratkaisu uusi polttomoottoriautokin voi yhä olla."
Myös suuret tilat ja matkaominaisuudet ilahduttavat. "Tavaratilaa on lataushybridimallissakin vaikka muille jakaa."
Sisältä ja ulkoa tyylikäs tapaus
"Škoda Superb Kombi on farmarimalli, johon suomalaisten voisi kuvitella rakastuvan", autotoimittaja Tuomas Rajala kirjoittaa. Koeajossa on Superb 2.0 TDI 150 L&K -malli.
"Sähköautojen myötä tulee tätä nykyä kiinnitettyä huomiota myös polttomoottoriautojen toimintasäteisiin, ja Škodan tapauksessa se on huikaisevat 1200 kilometriä yhdellä tankillisella."
Erityiskiitosta tulee auton ajettavuudesta, tyylikkäästä designista ja Simply Clever-ratkaisuista, kuten mart Dials -säätimistä. "Škodan Simply Clever -ratkaisut ovat kyllä nimensä veroisia." "Uusi Superb on sisältä ja ulkoa tyylikäs tapaus."
Taloudellinen ja mukava perheauto
"Škoda osoittaa uudella Superb Combin pistokehybridillään, että suurikin perheauto voi olla taloudellinen ja mukava. Tämä auto sijoittuu uusien plugareiden kärkiryhmään", autotoimittaja Harry Kuurio kirjoittaa. "Kova veto Škodalta."
Koeajossa Superb loistaa matka-ajossa, mutta viihtyy koeajajan mukaan hyvin oikeastaan misstä tahansa ympäristössä. Kokonaisarviossa Superb saa erinomaiset pisteet.
"Paljon vastinetta rahalle – erinomainen kokonaisuus."
Lue koko juttu Tuulilasi-lehdestä 10/2024
Tšekin perhejuna
Näin otsikoi Helsingin Sanomat. "Ison farmarin synonyymi on jo pitkään ollut Škoda Superb", autotoimittaja Niko Kinnunen kirjoittaa.
Mielenkiintoisinta malliuudistuksessa on lehden mukaan lataushybridimalli, josta "Škoda iskee pöytään uskomattomat luvut. Yhdellä latauksella pitäisi päästä jopa 130 kilometriä pelkällä sähköllä. Se lähentelee töpselihybridien ennätyslukuja, ellei peräti riko niitä."
Plussaa tulee etenkin isoista tiloista, hyvistä penkeistä, pitkästä toimintasäteestä pelkällä sähköllä, pienestä kulutuksesta tyhjällä akulla ajettaessa ja 1800 kilon vetokyvystä peräkärrylle.
"Superb on ajajan auto"
"Škodalla menee lujaa. Mallisto on uudistunut ja suositut mallit muuttuvat vain koko ajan paremmiksi", Moottori-lehden autotoimittaja Manu Tuppurainen kirjoittaa.
"Škoda Superbin mallisto on nyt uuden sukupolven myötä varsin laaja. Tarjolla on kaikki voimalinjavaihtoehdot, ladattava hybridi, kevythybridi, bensiini ja diesel – sähköä lukuunottamatta."
"Superbin ladattava hybridi, koeajettu versio, tosin lähentelee jo melkein täyssähköautoa, sillä autossa on laaja toimintasäde pelkällä sähköllä ja myös pikalatausmahdollisuus." "Superb on ajajan auto."
"Kelpaa vaikka edustusautoksi"
Taloustaito-lehti koeajoi Škoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -mallin ja vakuuttui niin ajettavuudesta, tiloista, käytännöllisyydestä kuin malliston laajasta voimalinjavalikoimasta.
"Superb on linjakkaan tyylikäs ja edustuskelpoinen farmari", toimittaja Markus Nieminen kirjoittaa. "Tilava Superb sopii pitkille matkoille ja kelpaa vaikka edustusautoksi."
"Tekniikka toimi käytännössä hyvin, koska matka-ajo kantatietä karvan yli kahdeksaa kymppiä tuotti tuloksen 4,7 litraa / 100 km. Suurelle edustusluokan autolle tulos on erinomainen." "Käytännöllisyyden ohella Superb tarjoaa myös estetiikkaa."
Lue koko juttu Taloustaito-lehdestä (edellyttää kirjautumisen)
"Tšekki teki taas maalin"
Näin otsikoi Tuulilasi koeajettuaan uuden Superb Combin.
"Uudistunut Superb sopii kaikille heille, jotka haluavat autoltaan tilaa, taloudelisuutta ja hyvää ajettavuutta", autotoimittaja Lauri Larmela kirjoittaa.
Larmelan mukaan Superbissa on sitä kuuluisaa ison auton tuntua, ja auto onkin "aito maanteiden kuningas." Loppuarviossa Superb saa kokonaisuudesta erinomaisen arvostanan. "Tästä ei perheauto paljon parane."
Superb Combilla 1800 km tankkaamatta!
Autotoimittaja Vesa Eskola lähti juhannusajoon Superb Combin kevythybridillä suomalaiseen suveen. Tavoitteena oli ajaa niin pitkälle kuin tankillisella pääsee.
"Oletuksena oli päästää rullaammaan juhannuksen tyhjillä teillä omassa tahdissa niin, että 66 litran polttoainesäiliö riittäisi noin 1500 kilometrin ajomatkaan."
Tulos yllätti koeajajansakin. "Tankkiin valuu lopputankkauksessa liruttamalla 68,51 litraa. Laskukone näyttää näyttää näiden lukujen perusteella keskikulutukseksi 3,77 l/100 km."
"Ajoimme toki erittäin säästeliäästi eli kulutus ei korreloi normaalia arkiajoa." "Lukema on joka tapauksessa kova."
"Niin loistava perheauto, että..."
"Suuri Škoda tarjoaa sellaisen kokonaisuuden, johon saman hintaluokan katumaasturit eivät millään veny", Iltalehden autotoimittaja Henri Posa kirjoittaa. "Laatuvaikutelma on korkealla tasolla."
"Uusi Superb tarjoaa jopa edeltäjäänsä hienomman kokonaisuuden matkustusmukavuutta ja tilaa kaipaavalle. Se on mukava muistutus siitä, kuinka hieno arjen kumppani farmarikorinen polttomoottoriauto voi olla."
"Helppoa kehua, haastava moittia”
Tekniikan Maailman toimittaja Olli Laitinen luonnehtii uutta Superbia ajo-ominaisuuksiltaan tukevan vakaaksi. ”Uusi Škoda Superb on auto, jota on helppo kehua mutta haastava moittia. Tilat, varustelu sekä voimalinjavaihtoehdot ovat kattavat, ja hinta on pysynyt kurissa.”
”Muutokset sisätiloissa ovat merkittäviä”. ”Ilmeen selkeyttäminen on jatkunut myös kojelautaan, jota hallitsee kolme kiertokytkintä. Järjestelmä toimii hyvin ja se on intuitiivinen käyttää.”
Kiitosta tulee myös Suite-sisustuksen istuinvaihtoehdoista. ”Niistä ei keksi pahaa sanottavaa miettimälläkään.”
”Erinomaisen etevä ja jopa ylellisen iso”
Iltalehden koeajossa ”sähköautoihin tottunut autotoimittaja Pentti J. Rönkkö hätkähtyi Superbin toimintamatkasta.”
”Kesken uuden Škoda Superbin kaksilitraisen dieselin kohdalla pysähdyin tuijottamaan toimintalukemaa. Olin ajellut jo kymmeniä kilometrejä ja näytössä seisoi lupaus: 980 kilometriä.” ”Kaikkien ajamieni sähköautojen jälkeen lukema oli veret seistauttava”, Rönkkö kirjoittaa.
”Syksyllä Suomeen ennättävät myös uudet ladattavat hybridit.” ”Iso akku tarjoaa peräti 100 kilometrin toimintamatkan: nyt ollaan jo ensimmäisten täyssähköautojen mittaluokassa!” ”Superb on erinomaisen etevä ja jopa ylellinen iso auto.”
”Kuin hengähdystauko hektisyyden keskellä”
”Hulppeasti tilaa, vastinetta rahalle ja persoonallisia sisustuksen ratkaisuja. Superb edustaa perinteisiä arvoja modernisti tulkittuna”, Moottori-lehden toimittaja Vesa Eskola kirjoittaa.
Koeajossa suosikiksi nousi eri voimalinjoista kevythybridi. ”Sähkö on siinä läsnä, mutta lähes huomaamattomasti. Tämän 48 voltin järjestelmän olemassaoloa ei täydy edes tiedostaa, sillä se toimii taustalla myös ilman, että kuljettaja tekee mitään. Parhaimman edun voimalinjasta saa kuitenkin irti, kun on tietoinen sen toimintalogiikasta.”
Superb on Eskolan mukaan tien päällä vakaa, ja kuin vanha tuttavuus. "Se istuu heti käteen. Ohjaamossa ei tarvitse hämmästellä oudosti sijoitettuja hallintalaitteita – tai no ehkä vähän ratin kehälle sijoitettua vaihdevipua.”
”Kun Škoda laittaa parasta pöytään, lukee menussa Superb”
Näin otsikoi koeajojuttunsa autotoimittaja Mervi Varonen Keskisuomalainen-lehdessä.
”Neljännen sukupolven Škoda Superbin koeajo on katettu Portugaliin. Lissabonissa odottaa virtaviivaisesti muotoiltu Combi, jonka tyyliä ja taloudellisuutta on hiottu huolellisesti.”
”Aerodynamiikkaa on parannettu esimerkiksi viistommalla tuulilasilla ja pidemmällä kattospoilerilla. Tilat ovat hulppeat, ja saatavilla ovat bisnesluokan mukavuudet.”
”Työsuhdeautojen lellikki – nyt ja edelleen”
”Se ei kadehdi, ei kerskaa, eikä pöyhkeile, tiesi jo ensimmäinen korinttolaiskirje kertoa. Ja vaikka puhe oli rakkaudesta, väittämät sopivat myös neljännen sukupolven Škoda Superbiin.” ”Se on nimittäin vaatimaton ja ihastuttavan vanhanaikainen ´oikea auto´, Kauppalehden autotoimittaja Tommi Aitio kirjoittaa.
”Ei ihme, että Superb on nyt ja uuden mallisukupolvensa myötäkin työsuhdeautoilijoiden lellikki. Globaalisti jopa 90 prosenttia kaikista Superbeista menee yrityskäyttöön, Suomessakin 75 prosenttia.” ”Syyt moiselle ostokäyttäytymiselle käyvät ilmeisiksi jo lyhyen ajolenkin aikana.”
”Virtaviivaisempi, suurempi, taloudellisempi”
Ilta-Sanomat koeajoi uuden Superbin maailman ensi-illassa Prahassa loppuvuodesta 2023.
”Uusi Superb on virtaviivaisempi, suurempi ja taloudellisempi kuin edeltäjänsä. Lataushybridin ja farmarikorin arvioidaan nappaavan valtaosan keväällä 2024 Suomeen saapuvan uutuuden myynnistä”, Ilta-Sanomien autotoimittaja Toni Jalovaara arvioi.
”Superb on ollut aina suuri auto, joka on sijoittunut ylemmän keskiluokan ja pykälää kookkaampien edustusautojen väliin. Nyt kummankin korimallin kori on venynyt neljällä sentillä yli 4,9 metrin.”
”Sisällä kuljettajan eteen aukeava näkymä on aivan erilainen kuin ennen. Ehkä ensimmäisenä huomaa, ettei keskikonsolissa ole enää vaihteenvalitsinta.”