29.4.2021
Autotoimittajien koeajossa ENYAQ iV Škoda mediassa

Innostus Enyaqia kohtaan on ollut ympäri Eurooppaa niin suurta, että Škoda kasvatti tuotantokapasiteettia jo ennen valmistuksen käynnistämistä. Kuva: Esko Tuomisto

Autotoimittajat pääsivät koeajamaan Škodan uutta täyssähkökatumaasturia ENYAQ iV:tä huhtikuun lopulla. Lue tuoreeltaan, mitä odotetusta uutuudesta sanottiin.

ENYAQ iV on vilahtanut pääkaupunkiseudun katukuvassa huhtikuun viimeisellä viikolla, kun autotoimittajat pääsivät testaamaan uutuutta. Vastaavaa ei ole aiemmin Suomessa nähty, ja mielenkiintoa lisäsi sekin, että autot olivat liikenteessä poikkeuksellisesti tšekkiläisin kilvin.

Mukava ja helppo kumppani

”Ajossa ŠKODA ENYAQ iV on korkeatasoinen ja helppo ajettava. Korkeatasoisuus tulee hyvästä ergonomiasta ja ajoasennosta, erinomaisesta lisävarusteisesta istuimesta sekä hiljaisuudesta”, Nettiauton toimittaja Antti Liinpää kirjoittaa. ”Ohjaustuntuma ja alustan toiminta on mallikelpoista.”

Myös auton koko, tyyli ja mukavuus tekevät vaikutuksen. ”Takamatkustaman toteutuksen tyyli on taattua ja tuttua Škodaa. Enyaqin toimintamatka on sillä tasolla, että auto sopii myös taksiajoon.” ”Kokonaisuudessaan Enyaqin tarjoama ergonomia ja ajoasento on erittäin korkealla tasolla. Kiva lähteä ajamaan.”

Tavoitteena myyntimenestys

Auto Bild Suomi -lehden toimittaja Juha Peltonen lähti ensikoeajoon ENYAQ iV 80:llä. Täyssähkökatumaasturi saa numerossa 7/2021 julkaistussa kansikuvajutussa komeasti neljä tähteä.

”Crossover-mallinen Enyaq iV tarjoaa laadukkaan lisän täyssähköiseen kenttään, ja sen toimintamatka on jo sitä luokkaa, että autolla ei ihan heti jää sähköpulaan”, Peltonen kirjoittaa. ”Alusta toimii hienosti, ja yli 2 000 kilon omamassa tekee maantieajosta miellyttävän vakaata.”

Koeajettu Enyaq saa kiitosta myös matkustamon korkealuokkaisesta viimeistelystä ja laadukkaista pintamateriaaleista. ”Erittäin avarista sisätiloista ja runsaista säilytyslokeroista on iloa.”

Juttu on julkaistu Auto Bild Suomi 7/2021 -lehdessä.

Löytyikö täyssähköinen kansansuosikki?

”ENYAQ iV tarjoaa hurjan paljon sähköautoa selvästi alle 50 000 euron luokkaan”, Kauppalehden toimittaja Niko Rouhiainen kirjoittaa.

”Pikaiseen ensikoeajoon otettiin ensivaiheen malleista maahantuojan mukaan ennakkoon selvästi suositumpi, pidemmän toimintamatkan tarjoava vaihtoehto 80 iV. ”ENYAQ on Škodan sähköinen lippulaiva, ja varustelu ja sisätilojen tunnelma sen mukaiset.”

”Kauppalehden koeajamista alle 50 000 euron sähköautoista Enyaq tarjoaa eniten tilan, toimintamatkan ja viihtyvyyden muodostaman kokonaisuuden yhdistelmää.”

Se vaikuttava ensimmäinen

Tekniikan Maailman toimittaja Lauri Ahtiainen kiinnittää koeajon ensimetreillä huomiota ajon helppouteen.

”Kaasuvaste on rauhallisen progressiivinen ja ohjaus erinomaisen luonnollinen. Kaupunkiajossa ennakoiva ajotyyli ja automaattisesti säätyvä liike-energiaa talteen keräävä moottorijarrutuksen voimakkuus tekevät ajosta mukavaa ja vaivatonta.”

”Maahantuoja arvioi myyvänsä reilusti yli tuhat Enyaqia vuoden 2021 aikana. Ensivaikutelma Škodan ensimmäisestä puhtaasti täyssähköautoksi suunnitellusta mallista on sen verran vakuuttava, ettei arvio herätä epäilyjä. ENYAQ on mukava, vaivaton ja tilava sähköauto.”

Se suurempi kruununperillinen

”Upouusi Škoda Enyaq on hyvä esimerkki autoilun uudesta suunnasta niin pienessä kuin isossakin mittakaavassa”, Ilta-Sanomien toimittaja Harry Kuurio kirjoittaa.

”Brändinä Škoda tunnetaan tyypillisesti hyvistä tiloistaan ja jälleen kerran merkki toimittaa sen, mitä siltä odotetaan – ja ehkä jopa enemmän.” ”Perusmuodossaan 585 litran tavaratilakin on kunnon kokoinen ja autolla voi enimmillään vetää 1200 kilon jarrullista kärryä. Hyviä perusominaisuuksia, jotka varmasti useimmille riittävät.”

”Ensitestin jälkitunnelmaksi jää, että Enyaq vaikuttaa kyllä lajissaan varsin vahvasti voittajasukuiselta.”

Kirkkaasti yksi houkuttelevimmista

Autotalli.com starttasi koeajoon Helsingin Ruskeasuolta kohti kantakaupungin kärkeä Salmisaareen.

”Harvoin automerkin malleista innostuu yhtä paljon kuin hypätessä täysin uuden ENYAQ iV -täyssähköauton rattiin ensimmäistä kertaa”, Autotalli.comin toimittaja Teemu Granström kirjoittaa.

”Škoda ENYAQ iV:n ensikoeajon päätteeksi on pakko todeta, että reilun 44 000 euron lähtöhinnallaan automalli saattaa hyvinkin nousta suomalaisten uudeksi suosikkisähköautoksi. Autossa on paljon sekä tuttua että uutta, ja kokoa löytyy niin matkustamosta kuin ajoakusta. Kerrassaan loistosuoritus!”

Näköpiirissä kiitettävää menestystä

Moottori-lehden toimittaja Mikko Aution mukaan ”ŠKODA Enyaq iV iskee juuri siihen luokkaan, johon uusia sähköautoja on kaivattu. Se on siis moneen käyttöön riittävän tilava perheauto.”

”Heti liikkeellelähdöstä alkaen huomio kiinnittyy mukavuuteen ja vaivattomuuteen. Sähköautoille tyypilliseen tapaan iso osa mukavuutta on katkoton veto ja viiveetön reagointi kaasupolkimen painalluksiin. Škoda on malttanut tehdä polkimen vasteesta miellyttävän rauhallisen, mikä helpottaa entisestään liikkeiden pitämistä pehmeänä. Voimalinjan toiminnan lisäksi myös alustaa voi kehua mukavaksi.”

”Enyaq iV:ssä on palikat hyvin kohdallaan. Se tarjoaa tilaa, mukavuutta ja vaivatonta arkiautoilua. Kun kokonaisuus on vielä hinnoiteltu varsin järkevältä tuntuvasti, voi autolle ennakoida kiitettävää menestystä.”

Menestystä on lupa odottaa

”Škoda iskee kiivaana käyvään sähköautokisaan Enyaq-katumaasturilla. Sen kantama yhdellä latauksella on parhaimmillaan jopa 520 kilometriä, mikä lisää auton käytettävyyttä kummasti”, Maaseudun Tulevaisuuden toimittaja Jarmo Palokallio tuumii.

”Kun tilat ja pitkä toimintasäde lyödään kilpailukykyisen varustelun ja hinnan kanssa yhteen, menestystä on lupa odottaa.”

Iltalehden mukaan tilan venyttäminen on aina ollut Škodan erikoisase. ENYAQ iV tarjoaa ruhtinaalliset sisätilat ja suuren tavaratilan.

Katseet pysäyttävä koeajo

Kun Iltalehti otti ENYAQ iV:n ensitestiin Helsingissä, toimittaja Pentti J. Rönkkö pääsi kurvaamaan koeajoon punaisella uutuudella. Koeajon aikana auto herätti huomiota.

”Ohiajavan auton kuljettaja pysähtyy ihmettelemään, että mikä on tuo pitkälinjainen auto Taivallahden rannassa Helsingissä. Enyaq iV on auto, jota ei ole tien päällä Helsingissä eikä Suomessa aiemmin nähty”, toimittaja Rönkkö kirjoittaa.

Rönkön koeajossa olleessa autossa on Suite-teemainen konjankinvärisillä koristenauhoilla terästetty musta nahkasisustus. Koeajaja arvioi ohjaamoa suorastaan juhlavan ylellisen tuntuiseksi. Muutoinkin uutuus tekee vaikutuksen.

”Ajoltaan Enyaqista aistii noin 500 kiloa painavan akuston. Osaltaan se lisää ajon vakautta ja luo mittojaan isomman auton tuntua.”