Joskus sattuu vahinko ja autoon tulee kolhu. Olipa kyse pienestä tai isommasta vauriosta, tärkeintä on auton turvallisuuden säilyttäminen, alkuperäiset varaosat ja laadukkaat korjausmenetelmät.

Tyypillisiä autoon kohdistuvia pikkuvahinkoja edustavat esimerkiksi puskuriin tulleet kolhut ja naarmut. Isoja vahinkoja on syntynyt siinä vaiheessa, kun auto hinataan korjaamolle eikä autolla voi enää ajaa.

”Vaikka kyse olisi pienestäkin lokasuojan klommosta, käden taidot ovat tärkeitä. Tähän tarvitaan ammattilaisen eli koulutetun korikorjaajan kokemusta”, huoltopäällikkö Ari Aaltonen Škoda-merkkihuollosta Veho Espoon keskuksesta sanoo.

”Jos vahinko sattuu varaa aika Škoda-merkkihuollosta. Tarvittaessa autamme vahinkoilmoituksen kanssa sekä varaamme asiakkaalle korjauksen ajaksi sijaisauton”, Ari Aaltonen kertoo.

Aina hyvissä käsissä

Kun vahinko sattuu, korjaamolla ja vakuutusyhtiöllä on merkittävä rooli. Korikorjaamot arvioivat vahingon suuruuden vakuutusyhtiön kanssa, silloin kun korvaus suoritetaan vakuutuksesta korjauskustannusten mukaan. Kolarin yhteydessä Škoda-merkkihuollossa tarkistetaan aina auton turvallisuusjärjestelmät.

”Koska auton turvallisuuden säilyttäminen kolarin jälkeen on tärkeintä, ei ole sama, missä ja miten korjaus tehdään. Škoda-merkkikorjaamossa auto on aina hyvissä käsissä, koska korjauksen tekee maahantuojan kouluttama ja tehtaan määrittelemiä ohjeita noudattava korimekaanikko”, Aaltonen korostaa.

Auto on tänä päivänä niin monimutkainen huipputekninen kokonaisuus, että jatkuva koulutus on välttämätöntä. Auton turvallisuuteen liittyy sekin, että merkkihuollossa käytetään vain alkuperäisiä autoon suunniteltuja varaosia, jolloin auton kokoonpano ei muutu.

Kaikki vauriot eivät välttämättä näy aina päällepäin, jolloin vahinkojen havaitsemisessa voidaan tarvita merkkihuollosta löytyvää erikoisteknologiaa, kuten auton tutkien ja kameroiden toimintaan liittyviä säätötauluja tai alustageometriaan erikoistunutta nelipyöräsuuntauslaitetta.

ŠKODA-merkkihuollossa avainasioita ovat merkkikohtaiset ohjeet, koulutus, kokemus ja kädentaito. Autokorimekaanikko Ville Kilpeläinen näyttää mallia.

Kaikella on merkitystä

Auton korjaamisessa, niin kuin huollossakin, on lopulta kyse auton koko elinkaaresta ja auton arvon säilymisestä. Autoilijan on hyvä tietää, että vain merkkikorjaamolla tehdyn kolarikorjauksen jälkeen autolle myönnetty koritakuu säilyy. Merkkikorjaamolla tehty korjaus näkyy myös sähköisessä huoltokirjassa sekä auton huolto- ja korjaushistoriassa.

Merkkikorjaamon osaamiseen voi luottaa, sillä jo valmistaja edellyttää henkilökunnalta tietyn määrän koulutuspäiviä vuodessa. Koulutuksissa käydään läpi korikorjaukseen liittyviä tuotteita, joten korikorjaajat näkevät konkreettisesti, mikä merkitys materiaaleilla ja ohjeilla on.

”Oma lukunsa on korikorjauksiin liittyvät maalaukset, jotka tulee tehdä juuri oikean värikoodin mukaan. Sävyjä on useita, joten tässäkin vaaditaan maalarin tarkkaa näkemystä ja värisilmää, jotta kaikki osuu kohdilleen”, Aaltonen toteaa.

Kaikella on oma merkityksensä käytettävistä liimoista ja saumakiteistä alkaen. Käytettävät kemikaalit ja työtavat voivat erota jopa mallikohtaisesti. Korjaustoimenpiteet on myös osattava tehdä oikeassa järjestyksessä. Siksi korikorjaajan osaaminen on jokaisen autoilijan etu.

Lue lisää merkkihuollosta täältä:

Monta syytä ŠKODA-merkkihuoltoon

Alkuperäiset, autoon suunnitellut varaosat, jolloin auton kokoonpano ei muutu.

Alkuperäisillä Škoda-varaosilla on kahden vuoden varaosatakuu.

Auton koritakuun voimassaolo säilyy.

Merkkikohtaisesti koulutettu henkilökunta, jolla on pääsy tehtaan tietokannoissa oleviin korjausmenetelmiin ja korjausohjeisiin.

Alkuperäiset kemikaalit, kuten liimat ja korroosionestoaineet, ovat yhteensopivia auton muiden vastaavien aineiden kanssa.

Käytössä on merkkihuollon diagnostiikkavälineet auton teknistä tarkastamista varten.

ŠKODA-merkkiliikkeen täydellinen huoltokirja on merkittävä jälleenmyyntivaltti.

ŠKODA Ajoturva on voimassa, kun kaikki huollot ja korjaukset tehdään ŠKODA-merkkiliikkeessä.