”Automaattivaihteiston edut ovat parhaimmillaan taajama-ajossa, mutta kyllä niistä nauttii myös maantiellä”, koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen Autoliitosta sanoo.

Yhä useampi auto on tänä päivänä varustettu automaattivaihteistolla, mikä kertoo sen kasvavasta kysynnästä. Automaatilla ajaminen on mukavampaa, vaivattomampaa ja turvallisempaa.

”Automaattivaihteisto on varuste, jota moni ei osaa kaivata, mutta kun sen on kerran valinnut, siitä ei haluaisi enää ikinä luopua”, Vesalainen toteaa.

Hei hei kytkimelle

Automaattivaihteisto näyttää kyntensä taajamissa, joissa pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä on luonnollisesti enemmän kuin maantiellä. Vesalainen liputtaa automaatin puolesta.

”Auton hallinta automaatilla on yksinkertaista. Käytännössä moottoria on liikkeellelähdössä mahdotonta saada sammumaan. Vilkkaissa risteyksissä pääsee tarvittaessa rivakasti liikkeelle, vaikka aina on syytä muistaa, että liian pieneen väliin ei automaatillakaan pidä yrittää.”

”Mäkilähdöt sujuvat automaatilla manuaalivaihteistoa helpommin. Automaatin kanssa myös start&stop-järjestelmän hyödyntäminen onnistuu vaivattomammin.”

”Automaattivaihteistolla varustettu auto sopii kaikille ja kaikenlaisiin olosuhteisiin”, Teppo Vesalainen sanoo.

Unohda vasen jalka

Vesalainen kiertää pitämässä ikäautoilijakoulutuksia ympäri Suomea. Trafin tilastojen mukaan Suomessa oli viime vuonna 70 vuotta täyttäneitä ajokortillisia yli 400 000. Kymmenessä vuodessa määrä on lähes tuplaantunut.

”Kysyn aina koulutuksissa, kuinka moni ajaa automaatilla, jolloin yleensä noin kolmannes nostaa kätensä. Heistä kaikki sanovat kuorossa, etteivät ikinä vaihtaisi takaisin manuaaliin.”

Automaattiin vaihtaminen vaatii hieman totuttelua, mutta Vesalaisen mukaan se sujuu helposti. ”Vasen jalka kannattaa taittaa jalkatilassa oikean alle, jolloin sitä ei tule vahingossa käytettyä.”

Aina oikealla vaihteella

Automaatilla ajettaessa kyse on paitsi mukavuudesta myös turvallisuudesta. ”Kun auton käsittely vaatii vähemmän huomiota, kuljettaja pystyy paremmin keskittymään olennaiseen eli liikennetilanteiden seuraamiseen”, Vesalainen tiivistää.

Maantieajossa automaatti hoitaa vaihtamisen hankalissakin tilanteissa ja esimerkiksi kiihdytyskaistalta päätien liikenteeseen liityttäessä. Automaattivaihteisto toimii hyvin yhteen myös mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa.

Polttoaineen kulutus on tänä päivänä samaa luokkaa kuin manuaalin – tai jopa alhaisempi.

”Nykyaikaisissa automaateissa vaihteiston toimintoja ohjataan älykkäästi siten, että käytössä on aina optimaalinen vaihde. Manuaalilla kuljettaja voi huomaamattaan ajaa liian suurella tai liian pienellä vaihteella”, Vesalainen sanoo.

 

Mikä DSG-automaattivaihteisto?

ŠKODA-autojen yhteydessä näkyvä DSG tarkoittaa automaattista kaksoiskytkinvaihteistoa. Nimensä mukaisesti se sisältää kaksi kytkintä, joista toinen on parittomille ja toinen parillisille vaihteille.

Vaihteistoa ohjaava tietokone päättelee autoilijan toimien perusteella, mikä vaihde esivalitaan valmiiksi.

Perinteiseen hydrauliseen momentinmuuntimeen perustuvaan automaattiin verrattuna DSG tarkoittaa pienempää voimahäviötä liikkeellelähdöissä ja nopeampaa vaihtotapahtumaa, jolloin taloudellisuus ja suorituskyky paranevat. DSG tulee saksankielisestä sanasta Direktschaltgetriebe.