On siinä eroa: äänessä ja äänessä. Hifi-mies Pasi Kalliojärvi tuunasi oman ŠKODA Octavia Combi RS 230:n äänentoistoa alkuperäisin soittimin ja kaiuttimin. Kun homman osaa, kaikki on mahdollista.
Pasi Kalliojärvi tykästyi autoihin ja äänentoistoon jo nuoruusvuosina. Tänä päivänä äänentoisto on sekä työ, harrastus että elämäntapa. Nyt mennään aidon asiantuntijan matkassa, sillä tämä mies on myös autohifin äänenlaatukilpailujen viisinkertainen Suomen Mestari.
Hifistely ei näy päällepäin
Vuonna 2017 Pasi osti Octavia Combi RS 230 TSI DSG -mallin, johon hän halusi rakentaa äänenlaadultaan hyvän autohifilaitteiston mahdollisimman pienillä päivityksillä auton alkuperäisiä laitteita käyttäen.
Hifistely ei näy päällepäin: laadukkaan äänen kannalta oleellinen vahvistin löytyy oikeanpuoleisen etupenkin alta, subwoofer tavaratilasta ja auton vakiosoittimen pääyksikkö hanskalokerosta.
”Kaikki Octavian uudet asennukset on tehty alkuperäisiä osia rikkomatta. Kokonaisuutta on tuunattu RS-teemaan sopivasti, mutta kaikki muutokset ovat myös palautettavissa muutamassa tunnissa ennalleen”, Pasi kertoo.
Farmarimallinen Octavia on ennen kaikkea isän ja kahden kouluikäisen tyttären jokapäiväisessä arjessa oleva käyttöauto. Iso tavaratila on tarpeen, kun lähdetään vaikkapa mummolaan Seinäjoelle.
Räppiä vapaa-ajallaan mieluiten kuunteleva Pasi Kalliojärvi nauttii monenlaisesta musiikista, jolla on merkitystä. Auton demoamiseen käytettävä musa on sitten oma lukunsa.
Tavoitteena hyvä äänenlaatu
Teknisesti auton äänentoiston parantaminen ei ole Hifi-miehen näkökulmasta monimutkainen homma. Se vie toki aikansa, mutta kun sitä tekee omaksi ilokseen ja rakkaudesta lajiin, tunteja ei lasketa.
Tärkein yksittäinen laite alkuperäisen setin päivitykseen on digitaalisen signaaliprosessorin sisältävä monikanavainen DSP-vahvistin, joka on yhdistetty Octavian vakiosoittimeen kahden adapterikaapelin avulla. Kaiutintasoinen äänisignaali viedään vakiosoittimelta vahvistimelle ja taajuuskorjaimilla saadaan poistettua taajuusvasteen virheet. Lopputuloksena on hyvä äänenlaatu auton alkuperäisiä kaiuttimia käyttäen. Lisäksi tarvitaan vahvistimen virtajohdotus.
Ja jos vielä syvemmälle hifistelyn syövereihin mennään, DSP-vahvistin tarjoaa 6 x 120 wattia RMS-tehoa sekä 8-kanavaisen signaaliprosessorin. Kyse on aktiivisista jakosuotimista, aikaviiveistä ja taajuuskorjauksista. Käytännössä kaikki tämä tarkoittaa sitä, että vahvistin saa ihmeitä aikaan ylittäen vaativammankin äänentoistoharrastajan tarpeet. Kokemattominkaan kuulija ei voi olla huomaamatta eroa.
Tavaratila näyttää tutulta Octavialta. Suojapeitteen alta löytyy kuitenkin salaisuus: vararengaskoteloon piilotettu 12” subwoofer sekä auton teemaa mukaileva RS-logo.
Tavaratilan oma taideteos
Kun hifilaitteistoja asennetaan, yleensä pistetään lähes kaikki uusiksi – esimerkiksi siten, että alkuperäisestä on jäljellä vain autonpenkki, kojelauta ja ratti. Tästä kaikesta Pasilla on vankkaa kokemusta, mutta Octavian kohdalla Pasi ei ole avannut edes auton ovipaneeleja.
”Tämä jaksaa hämmästyttää. Kaikki ovien kaapeloinnit ja vaimennukset ovat tehtaan jäljiltä”, Pasi hymyilee.
Kun kurkistetaan tavaratilaan, se näyttää tutulta octaviamaisen avaraan tapaan. Mutta kun nostetaan suojamatto sivuun, alta löytyy vararengaskotelon paikalle asennettu 12-tuumainen subwoofer eli subbari, joka saattaa bassontoiston syvemmille tasoille.
Pienen lisäyllätyksen tarjoaa tavaratilasta löytyvä yksityiskohta, joka puolestaan vahvistaa auton RS-teemaa. Pasin suunnitelmien mukaan auton takapenkkien RS-logo toistuu nyt tuplakoossa tavaratilan pohjalevyssä. ”Se on oma taideteokseni”, Pasi hymyilee.
Kun hifistellään, kokemattominkin kuulija huomaa eron.
Auto hifi-miestä myöten
Ja kyllä, eron huomaa, kun istuu kuljettajan paikalle. Pasi pistää soimaan näytteeksi mm. Totoa, Kaija K:ta, Behmiä, Juha Tapiota ja Rajattomia. Musiikin nyanssit ovat suorastaan käsin poimittavissa. Vaikka hifimies kuuntelee vapaa-ajalla mieluiten räppiä, auton demoamista varten tehdään ihan omat musiikkilistat.
Pasi arvostaa Octavia RS -autossaan myös monia muita ominaisuuksia, kuten auton ulkonäköä, varustelua ja suorituskykyä. Värilläkin on väliä: valkoinen tuo esiin auton parhaat puolet mustine yksityiskohtineen.
”Octavian hinta-laatu-suhde on kohdillaan. Kun auton saa vielä pienellä lisävarustelulla hifi-miehelle sopivasti soimaan, niin paremmasta ei ole väliä.”