Oikeiden ajotekniikoiden hallitseminen ei ole vain sekunnin kymmenysten vähentämistä kierrosajasta. Ajotekniikat voivat olla erittäin hyödyllisiä myös päivittäisessä ajossa. Lue kokeneen kilpa-ajajan helposti sovellettavat asiantuntijaneuvot turvallisempaan ajoon.
Turvallinen ja sujuva autolla ajaminen edellyttää taitoa ja kokemusta, joita et saa vain ajokorttia hankkimalla. Jotta voit pysyä rauhallisena ja luottavaisena ohjauspyörän takana, etenkin odottamattomissa tilanteissa ja hätätilanteissa, sinun on hallittava autosi oikeat ohjaustekniikat.
Ajoratapäivä on erinomainen tapa tarvittavan luottamuksen rakentamiseen. Ajoradalla ajaminen ei ole vain nopeuden tuomaa jännitystä, vaan kyse on myös autosi rajojen ja ominaisuuksien ymmärtämisestä. Tärkeimpänä opit sujuvuutta, joka on päivittäisen ajamisen avain. Kilpa-ajaja Emil Lindholm antaa ajoradalla kolme perusvinkkiä, joita voit hyödyntää myös päivittäisessä ajossasi.
Rallimestarin matkassa – katso video
Suomalainen rallikuljettaja Emil Lindholm voitti vuoden 2022 WRC2-luokan maailmanmestaruuden Škoda Fabia RS Rally2 evo -auton kuljettajana. Tänä vuonna hän aloittaa kilpailukauden Kanariansaarilla, jossa maailmanmestaruussarja ajetaan ensimmäistä kertaa 24. huhtikuuta. Videolla hän jakaa asiantuntemustaan Škoda Octavia RS:n ohjauspyörän takaa Grobnikin ajoradalla Kroatiassa.
Oikea ajoasento
Jotta voit hallita autoasi mahdollisimman hyvin, sinun tulee istua oikein, selkä suorana ja tukevasti selkänojaa vasten. Lisäksi jalkojen tulisi olla hieman taivutettuina. Jos ajat autoa, jossa on käsivalintainen vaihteisto, vasemman jalan ei tule ojentua kokonaan suoraksi kytkinpoljinta painettaessa.
Säädä ohjauspyörä siten, että käsivarret jäävät hieman taivutetuiksi. Helppo testi ennen aloittamista on painaa selkä istuimen selkänojaa vasten ja ojentaa toinen käsivarsi ohjauspyörän yli: jos ranteesi lepää ohjauspyörän kehällä, asentosi on oikea.
Molempien käsien tulee pitää tukevasti kiinni ohjauspyörästä, ihanteellisesti "viittätoista vaille kolme" -asennossa. Tämä asento mahdollistaa tarkan hallinnan ja nopeat reaktiot. Nopea väistöliike käy vaivattomasti molempien käsien ollessa ohjauspyörällä.
Istuimen oikea asento vähentää myös väsymystä ja auttaa auton turvajärjestelmiä toimimaan optimaalisesti. Monet kuljettajat jättävät huomiotta pääntuen säätämisen tärkeyden. Se kannattaa säätää siten, että yläosa on päälaen tasolla. Tätä ohjetta ei sovelleta sport-etuistuimiin, joissa on integroidut pääntuet, esimerkiksi samanlaiset kuin Octavia RS -mallissa vakiovarusteena olevat.

Jos turvatyyny laukeaa, kädet avautuvat luonnollisesti ohjauspyörän ollessa oikeassa asennossa.
Ymmärrä autosi koko potentiaali
Päivittäisessä ajossa käytät harvoin autosi täyttä tehoa tai jarrutuskapasiteettia, mutta hätätilanteissa tämä voi olla välttämätöntä. Ajoradalla voit testata turvallisesti, miten autosi reagoi, kun sen täytyy toimia äärirajoilla. Opit, miten moottori käyttäytyy täydellä teholla ja miten ABS-järjestelmä alkaa toimia kovassa jarrutuksessa. Näiden oppien ansiosta voit liikenneajossa keskittyä tilanteen hallitsemiseen sen sijaan, että sinun täytyy miettiä, miten autosi reagoi esimerkiksi ohituksen vaatimassa äkillisessä kiihdytyksessä.
Saat nopeasti käsityksen siitä, että täysi kiihdytys ja jarrutus toimivat tehokkaimmin suorassa linjassa. Kun ajat ja jarrutat kaarteeseen, sinun tulee nostaa jalkaa jarrulta asteittain sisäkaarteeseen saapuessasi ja sen jälkeen kiihdyttää tasaisesti kaarteesta poistuaksesi. Ajorata on täydellinen paikka polkimien sulavan hallinnan kehittämiseen – tämä on sekä turvallisen että sujuvan ajamisen perusta.
Škoda Octavia RS
Škoda Octavian urheilullisimmassa malliversiossa on 2.0-litrainen TSI-bensiinimoottori, jonka suurin teho on 195 kW (265 hv) ja suurin vääntö 370 Nm. Tehokkaat levyjarrut, joissa on 335 mm:n etujarrulevyt, tarjoavat luotettavan pysäytysvoiman. Iskunvaimennuksen aktiivisen luonteen säädön mahdollistava mukautuva alustan säätöjärjestelmä (DCC) tehostaa kosketusta ajopintaan. Ajoradalla vauhdikkaasti ajaessasi arvostat myös vakiovarusteista elektronisesti ohjattua rajoitetun luiston tasauspyörästölukkoa.

Rauhallinen toiminta ennen kaikkea
Kaksi sujuvan ajotavan ratkaisevaa tekijää ovat vakaa ote ohjauspyörästä ja ajoradan oikean ajolinjan noudattaminen. Vältä nykiviä ohjausliikkeitä. Vanha sanonta kuuluu: "Dramaattisuus ei vie sinua yhtään nopeammin eteenpäin." Itse asiassa äkilliset tai liian jäykät ohjausliikkeet voivat aiheuttaa epävakautta ja jopa vaaratilanteita.
Ajoradalla paras tapa ajaa kaarteeseen on aloittaa ulkoreunasta, jarruttaa asteittain sisäkaarteeseen ja kiihdyttää sen jälkeen tasaisesti kaarteesta poistuttaessa. Yliaggressiiviset ohjausliikkeet voivat häiritä sekä sinua että autoa. Käytä aina ajoradan koko leveyttä kaarteen säteen maksimoimiseksi ja ajamisen sujuvoittamiseksi.
Sama periaate pätee liikenneajossa: kaistallasi pysyen voit valita parhaan linjan kaarreajoon. Tulet yllättymään, kuinka suuren eron tämä saa aikaan. Noudata kuitenkin aina liikennemerkkejä ja nopeusrajoituksia sekä kunnioita muita tienkäyttäjiä.
Asiantuntijaohjeet edistävät hyviä tapoja
Opettelitpa pelaamaan tennistä, valmistamaan ruokaa tai ajamaan autoa, vierelläsi oleva asiantuntija auttaa merkittävästi. Vaikka paljon voi oppia myös itsekseen, vaarana on kehittää huonoja tapoja, joista on vaikea päästä eroon. Kaikilla ei ole mahdollisuutta harjoitella Emil Lindholmin kaltaisen maailmanmestarin kanssa, mutta autokouluissa on kokeneita opettajia, jotka osaavat opastaa oikeanlaiseen rata-ajoon heti alusta lähtien.

Rallikuljettaja Emil Lindholm ja ajoratapäivään osallistunut 1. sukupolven Octavia RS:n omistaja Jakub.