13.2.2025
Aja turvallisesti lumella ja jäällä Ajankohtaista & Uutta

Talvella ajaminen vaatii kuljettajalta erityistä tarkkaavaisuutta. Tämä artikkeli kertoo, miten lumisilla ja jäisillä teillä ajetaan turvallisesti. Lisäksi asiantuntija kertoo Škoda-automallien testaamisesta napapiirin olosuhteissa.

Teksti ja kuvat Škoda Auto

Monella lumeen ja jäähän tottuneella suomalaisella on todennäköisesti käsitys siitä, miten autolla matkaan lähtemiseen kannattaa talvella valmistautua. Kerrataan kuitenkin vielä tärkeitä ja huomioitavia asioita.

Talvirenkaiden tulee olla kunnossa ja niiden kulutuspintojen urasyvyyden riittävä. Auto on puhdistettava lumesta ja jäästä ‒ erityisesti kaikki lasipinnat. Hyvät renkaat ja kunnollinen näkyvyys ovat ehdottoman tärkeitä talviajon turvallisuuden kannalta.

Päivävalojen sijasta ajovalojen ja tarvittaessa lisäksi sumuvalojen käyttö on tärkeää, jos lunta pöllyää. Myös ajovaloumpioiden puhtaus on tarkastettava. Nykyautojen LED-ajovalot kehittävät niin vähän lämpöä, ettei umpioiden pintaan kertyvä jää ja lumi välttämättä sula pois.

Suomen laissa määrätty pienin sallittu talvirenkaiden urasyvyys on 3 mm. On kuitenkin suositeltavaa, ettei talvirenkailla ajettaisi, jos niiden urasyvyys on alle 4 mm. Uusissa talvirenkaissa urien syvyys on noin 10 mm.

Paksu takki pois

Kun auto on valmisteltu, on hyvä itsekin valmistautua riisumalla paksu talvitakki pois päältä. Takki voi rajoittaa liikkuvuutta, mistä voi aiheutua vaaraa yllättävissä tilanteissa, joissa on pystyttävä toimimaan ripeästi. Ajon aikana mikään ei saa rajoittaa esimerkiksi käsien liikeratoja. Ei kevyttä aamuvoimisteluakaan pysty tekemään takki päällä.

Talvella autotalli on hieno juttu, mutta jos sellaista ei ole, auton esilämmitys on hyvä ratkaisu. Tämä on mahdollista, jos autossa on tehdasasenteinen polttoainetoiminen lisälämmitin tai jos auto tukee ilmastoinnin etähallintatoimintoa. Näissä tapauksissa auton sisätilojen esilämmityksen voi käynnistää suoraan MyŠkoda-sovelluksella ja osassa mallistoa jopa ajastamalla. Jos edellä mainitut eivät ole mahdollisia, esimerkiksi sisätilanlämmitin hoitaa asian mainiosti.

Kaikkiin uusiin Škoda-automalleihin on vakiona olevien lämmitettävien etuistuinten lisäksi saatavilla lämmitettävät ohjauspyörä ja tuulilasi. Valtaosaan mallistoa saatavilla on myös lämmitettävät takasivuistuimet.

Takit voi ripustaa kätevästi B-pilareissa oleviin koukkuihin.

Muista turvaväli

Talvella ajettaessa renkaiden pitoa saattaa olla vaikea arvioida, sillä lumikerroksen alla voi piillä jäätä. Myös lumisohjo voi olla yllättävän liukasta. Hyvällä ja pitävällä kelillä suositeltava kahden sekunnin turvaväli on syytä kaksinkertaistaa. Siten ehtii paremmin reagoida yllätyksiin ja kuljettajalle jää enemmän aikaa toimia oikein.

Hyväkuntoisetkin talvirenkaat voivat lumella ja jäällä yllättää. Vaikka pito tuntuu ajossa ja kiihdytyksissä hyvältä, jarrutettaessa tilanne voi olla toinen: jarrutusmatkat pitenevät varsinkin kovemmissa jarrutuksissa.

Pidempi etäisyys edellä ajavaan antaa tilaa ja aikaa reagoida.

Etsi pitoa

Suolaamattomilla ja lumisilla teillä renkaiden jättämät urat voivat olla jäisiä. Jään tunnistaa pinnan kiillosta. Vaikka renkaiden puristama lumi ei vielä olisikaan jäässä, pinnan kitka voi olla erittäin alhainen pinnan kovettumisesta johtuen.

Talvirenkaiden urakuviointi ei pysty tarttumaan koviin pintoihin, jolloin veto- ja ohjausvoimien välittyminen heikkenee. Tällaisissa olosuhteissa nastarenkaat toimivat kitkarenkaita paremmin. Jos kaista on riittävän leveä, kannattaa muiden jäljissä ajamisen sijasta etsiä pehmeän lumen alueita, joilla talvirenkaat pitävät paremmin.

Kannattaa myös pitää turvallinen etäisyys tienreunan paksumpaan lumikerrokseen. Auraamaton lumi voi lähelle ajettaessa helposti imaista auton penkkaan. Tästä rallikuljettajat voisivat kertoa paljonkin.

Pyri mahdollisuuksien mukaan välttämään jäisiä uria.

Toimi rauhallisesti

Yksi talviolosuhteissa ajamisen perustavanlaatuisista turvallisuusneuvoista on toimia rauhallisesti – niin kiihdytettäessä, jarrutettaessa kuin ohjattaessa. Renkaiden pito liukkailla pinnoilla muuttuu herkästi. Liian nopeat ohjausliikkeet, voimakas kiihdyttäminen tai voimakas jarruttaminen voivat johtaa pidon menetykseen. Nykyaikaisen auton tehokkaat pidonhallintajärjestelmät ovat turvana, mutta on aina parempi, jos niiden apua tarvitaan mahdollisimman harvoin.

Autolle kannattaa antaa rauhallisia, tasaisia ja pehmeitä komentoja. Risteyksiä ja kaarteita lähestyttäessä nopeus on sovitettava sopivaksi. Suuremmalla nopeudella ajettaessa ohjauspyörän vastuksen heikkeneminen ja ohjausliikkeen vaikutuksen vähentyminen ovat merkkejä auton aliohjautumisesta eli puskemisesta kohti kaarteen ulkoreunaa. Usein riittää ohjauspyörän kääntämisen vähentäminen, jolloin renkaiden pito paranee ja auton kääntyminen korjautuu.

Tarkat ja rauhalliset ohjausliikkeet ovat lumikelissä ajamisen avain.

Ensin jalan, sitten autolla

Vieraaseen paikkaan ajettaessa – etenkin jos sinne johtaa auraamaton tie tai ajoväylä – kannattaa ensin tutkia olosuhteita. Jalalla on helppo tutkia ajoreitin upottavuus ja lumen syvyys. Siten välttyy ajamasta autoa pohjastaan kiinni.

Aurinkolasitkin ovat talviajon varusteita. Silmät tottuvat lumesta heijastuvaan auringonvaloon, mutta metsän katveesta tai tunnelista ulos tultaessa näkökyvyn mukautuminen voi kestää tovin.

Jos lähistöltä ei löydy vetoavuksi traktoria, auton irti saaminen penkasta voi olla todella työlästä.

Asiantuntijan puheenvuoro

Jáchym Frýdek, jarru- ja pidonhallintajärjestelmien asiantuntija

Miten Škoda-automallien talvikelpoisuus varmistetaan?

Jarru- ja pidonhallintajärjestelmien toiminnan hionta talviolosuhteita varten on erittäin tärkeää, koska talvella useimmat kuljettajat ennemmin tai myöhemmin ajautuvat autonsa renkaiden pidon rajoille. Kaikessa on kyse ajoituksesta. Lukkiutumaton ABS-jarrujärjestelmä arvioi tilannetta viiden millisekunnin välein ja tekee päätöksiä 100 millisekuntia kestävää silmänräpäystä nopeammin. Eli siinä ajassa, kun räpäytät silmiäsi, ABS on arvioinut tilannetta jo 20 kertaa.

Kaikista järjestelmistä huolimatta ratkaisevinta on se, mitä kuljettaja tekee. Ohjauspyörä on kuin silmät ESC-pidonhallintajärjestelmälle, joka koostuu useista eri alajärjestelmistä. ESC vertaa ohjauspyörältä saatavaa tietoa halutusta ajosuunnasta siihen suuntaan, johon auto on menossa. Se ottaa myös huomioon nopeuden, jolla ohjauspyörää käännetään.

Mitä talviolosuhteissa tarkastetaan ja testataan?

Testaamme noin 200 standardoitua heikon pidon ajotilannetta, kuten jarrutusmatkat lumella ja jäällä sekä pito tilanteissa, joissa kitka vasemman ja oikean puolen renkailla on eri suuruinen (µ-split). Lisäksi testaamme järjestelmien toimivuuden erikokoisilla talvirenkailla ja usein myös kesärenkaiden toimintaa lumikelissä.

Mihin järjestelmien toiminta-asetuksiin kiinnitetään erityishuomiota?

Heikon pidon tilanteiden hallitsemiseksi auton vakaus on ehdottomasti etusijalla. Järjestelmien toiminta-asetuksissa pyrimme varmistamaan, että järjestelmät reagoivat kuljettajalle ymmärrettävällä tavalla ja ettei auto ala turhaan tehdä korjausliikkeitä. Esimerkiksi vasemman ja oikean puolen renkaiden eri suuruisen kitkan tilanteissa on pystyttävä säätämään kunkin pyörän ja kummankin akselin jarrupaineita yksilöllisesti, jotta auton vakaus ääritilanteessakin säilyy.

Mistä auto tietää, millaista voimaa sen on käytettävä korjausten tekemiseen?

Perusparametrit on määritetty ESC-pidonhallintajärjestelmän ohjelmiston kehitystyössä. Järjestelmä käyttää toiminnassaan mukautuvaa mallia auton käyttäytymisestä – eli järjestelmä tietää, miten auto reagoi ja pystyy siten tarvittavasti säätelemään ESC:n puuttumista ajotilanteeseen.

Miten ajonvakautusjärjestelmät ovat viime vuosina kehittyneet?

ESC-ajonvakautus tuli jo vuonna 1998 ensimmäisen sukupolven Octaviaan. Sen jälkeen ajonvakautusjärjestelmät ovat kehittyneet merkittävästi erityisesti reagointinopeudessa sekä yksittäisten pyörien jarrupainejaossa että säätelytarkkuudessa. Miljoonien testikilometrien myötä saatu kokemus on auttanut kehittämään ohjelmistosta luotettavan ja vakaan, mikä on järjestelmän ensiluokkaisen toiminnan perusedellytys.

Ohjauspyörä on kuin silmät ESC-pidonhallintajärjestelmälle: se vertaa tietoa halutusta ajosuunnasta siihen suuntaan, johon auto on menossa.

Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa

Škoda Elroq valloittaa 60 sekunnissa – katso video

Ajankohtaista & Uutta

Mitä pesukarhu kertoo Elroqin Matrix LED -ajovaloista?

Ajankohtaista & Uutta

Sähköautoilu talvella ‒ vinkkejä kokeneelta käyttäjältä ja asiantuntijalta

Ajankohtaista & Uutta