Octavia on omaa luokkaansa. Se on Škodan myydyin automalli ja suomalaisten autoilijoiden kestosuosikki. Miten tähän on tultu?
Octavian ainutlaatuinen menestystarina sai alkunsa syyskuussa 1996, jolloin Tšekin tasavallan presidentti Václav Havel avasi upouuden tehtaan Mladá Boleslavissa. Tästä alkoi Octavian voittokulku, joka on kestänyt jo yli 20 vuotta.
Nykyään Octaviaa valmistetaan Tšekin tasavallan tehtaiden lisäksi omille markkinoilleen Kiinan, Intian, Venäjän ja Kazakstanin Škoda-tehtailla. Tähän mennessä valmistuslinjoilta on rullannut ulos jo yli viisi miljoonaa Octaviaa.
Ensimmäisen sukupolven Octavia RS ja RS Combi.
Voittokulku pääsee vauhtiin
Octavian suunnittelutyö käynnistyi vuonna 1992 eli noin vuosi sen jälkeen, kun Škodasta tuli osa Volkswagen Groupia. Uusi perheautokokoluokan automalli suunniteltiin konserniperustekniikan pohjalta, mikä oli tuohon aikaan täysin uutta.
Vankka korirakenne kehitettiin uusinta tietokoneavusteista CAD-suunnittelua käyttäen. Turvallisuuden varmistamiseksi mukaan suunniteltiin kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt. Lisäksi Škoda toi ensimmäistä kertaa automalliinsa sivuturvatyynyt.
Vuodesta 1996 alkaen Octavia on vaikuttanut merkittävästi Škodan nopeaan kasvuun. Kansallisesta, Keski- ja Itä-Euroopan markkinoihin keskittyneestä yrityksestä on tullut kansainvälinen tekijä ja yhden automallin tehtaasta kasvanut kokonaisen automalliston menestyksellinen valmistaja.
Ensimmäinen sukupolvi: myynti kasvaa ripeästi
Octavian ensimmäinen sukupolvi esiteltiin Pariisin kansainvälisessä autonäyttelyssä 1996. Suomessa uusi Octavia sai hienon vastaanoton, kun 1997 Jääkiekon MM-kisat pelattiin Helsingissä, Tampereella sekä Turussa ja samalla Suomen katukuvissa nähtiin ensi kertaa virallisina kisa-autoina toimineita Octavia-malleja.
Ensimmäisen sukupolven viimeinen Octavia valmistui marraskuussa 2010. Tähän mennessä maailmalle oli saatettu noin 970 000 Octaviaa ja yli 470 000 Octavia Combia.
Heti alusta alkaen Octavia valloitti ostajansa monikäyttöisyydellä, toimivuudella, reilunkokoisilla sisätiloilla, taloudellisella tehokkuudella, ajattomalla muotoilulla sekä hyvällä hinnan ja ominaisuuksien suhteella. Autoilijat ihastuivat myös poikkeuksellisen tilavaan tavaratilaan, joka oli helppo kuormata.
Myynti kasvoi ripeästi. Vuonna 1997 maailmalla myytiin 47 900 Octaviaa. Vuotta myöhemmin myynti kaksinkertaistui 100 000 autoon.
Maaliskuussa 1998 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä esiteltiin farmarimallinen Octavia Combi, joka saavutti nopeasti suuren suosion etenkin Euroopassa. Vuonna 1999 markkinoille tuotiin nelivetoinen versio ja vuotta myöhemmin mallisto laajeni urheilullisella RS-mallilla.
Vuosien 2004 ja 2012 välillä myytiin noin 1,6 miljoonaa toisen sukupolven Octaviaa ja noin 900 000 Octavia Combia.
Toinen sukupolvi: tulokkaasta myyntimenestykseni
Toisen sukupolven Octavia tuotiin julkisuuteen Geneven autonäyttelyssä 2004. Uusi malli ihastutti jälleen raikkaalla muotoilulla, edeltäjääkin suuremmilla sisätiloilla, suuremmalla tavaratilalla ja modernilla tekniikalla.
Ensimmäistä kertaa bensiinimoottoreissa käytettiin nyt polttoaineen suorasuihkutusta. Tarjolle tulivat uudet kuusivaihteiset käsivalintaiset vaihteistot ja automaattivaihteistot sekä yksi DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Uusi monitukivarsituettu taka-akseli lisäsi ajomukavuutta.
Mallisto laajeni tasaisesti. Tammikuussa 2005 markkinoille saapui uusi Octavia Combi, 2006 uusi Octavia RS ja 2007 Octavia Scout.
ŠKODA kiihdytti kansainvälistymistahtiaan. Octavian tuotanto käynnistettiin Intiassa Aurangabadin tehtaalla 2005. Volkswagenin Shanghain tehtaalla Octavian valmistus aloitettiin Kiinan markkinoille 2007. Vuodesta 2009 alkaen Octaviaa on tehty myös Volkswagenin Kalugan tehtaalla Venäjän markkinoille. Vuonna 2011 noin 38 prosenttia Octavioista myytiin Euroopan ulkopuolella.
Suomessa kolmannen sukupolven Octavia on myyntimenestys vuosi toisensa jälkeen. Suuren suosion ansiosta kotimaisilla teillä liikkuu jo yli 70 000 Octaviaa.
Kolmas sukupolvi: kohti uusia ennätyksiä
Kolmannen sukupolven Octavian valmistus alkoi marraskuussa 2012. Octavia Combin kolmas sukupolvi seurasi neljä kuukautta myöhemmin.
Uuden sukupolven mallin ajattoman tyylikäs muotoilu sai seurakseen ajettavuuteen vahvaa dynaamisuutta ja täsmällisyyttä. Edeltäneeseen sukupolveen verrattuna pituus, leveys ja akseliväli kasvoivat, mikä käytännössä näkyy ja tuntuu sisätilojen väljyytenä.
Entistä paremman turvallisuuden varmistamiseksi Octavian kolmas sukupolvi sai uusia avustinjärjestelmiä ja peräti yhdeksän turvatyynyä. Aiempaa pienempi massa, uuden sukupolven moottorit ja edelleen kehitetty alustatekniikka tuntuvat ajamisen nautintona sekä pienempänä polttoaineen kulutuksena ja pienempinä pakokaasupäästöinä.
Nyt Octavian menestystarina jatkuu näillä kahdella korimallilla. Kolmannen sukupolven Octavian miljoonas auto valmistui Škodan tehtaalta Mladá Boleslavissa jo maaliskuussa 2016.
Octavia ja Octavia Combi saivat tänä keväänä tuoreessa malliuudistuksessa uudet muodot. Muodonmuutoksen havaitsee etenkin uudistetusta keulailmeestä, jota hallitsee aiempaa leveämpi jäähdyttimen säleikkö. Yleisilme on dynaaminen ja tunteisiin vetoava.