Škodan keskusvarasto lähettää joka päivä yli 100 maahan 28 000 alkuperäisten Škoda-varaosien ja alkuperäisten Škoda-lisävarusteiden tilausta. Mladá Boleslavin kaupungissa Řepovin alueella sijaitseva varastoalue on kooltaan 13 jalkapallokentän kokoinen. Kurkataanpa sisälle!

ŠKODA on myynyt ja välittänyt varaosia alkaen vuodesta 1992, jolloin se otti vastuun valtion hoitamasta Mototechnasta. Alussa lähetykset lähetettiin suoraan tuotantolaitokselta. Toukokuussa 1998 ŠKODA aloitti erikoisvarastorakennuksen, Škodan keskusvaraston, rakentamisen alkuperäisten varaosiensa varastointia varten. Rakennuksessa oli myös tulevan ja lähtevän tavaran varastot sekä toimistorakennus. Alun perin 34 000 m2:n rakennus on vähitellen kasvanut neliöiltään nykyiseen 105 000 m2:iin ja siitä on tullut yksi Volkswagen Groupin kolmesta Euroopan keskusvarastotoimipaikasta. Keskuksessa varastoidaan 140 000 tarviketta, pienistä ruuveista aina suuriin korinosiin. Yhteensä varastossa käsitellään yli 13 miljoonaa erikokoista yksikköä, jotka varastoidaan ja toimitetaan huoltokumppaneille ja jälleenmyyjille. Osien toimittaminen tehtaan tuotantolinjoille on erillinen toimenpiteensä.

Škodan keskusvarastoa on mahdotonta olla näkemättä. Se sijaitsee aivan Prahasta Libereciin kulkevan moottoritien varressa ja sen 42 metriin nouseva varastorakennus on Mladá Boleslavin korkein teollisuusrakennus. Lisäksi rakennuksen julkisivussa komeilee maailman suurin ŠKODA AUTON logo, jonka halkaisija on 12 metriä. Näin suuren rakennuksen rakentaminen oli iso haaste. Mitoiltaan 112 x 52 metriä ja 64 senttimetriä korkea betonipohjalevy rakennettiin 578 paalun päälle, jotta kantavuus ja vakaus saatiin 40 metriä korkeat hyllyt kestäviksi.Mladá Boleslavin jakelukeskuksessa varastoidaan ja käsitellään Škodan, VW:n, Audin ja Seatin varaosia, mistä syystä se edelleen jatkaa kasvamistaan. Tänä vuonna esimerkiksi varastoaluetta on laajennettu kattamaan vielä toiset 31 000 m2. Mennään sisälle ja katsotaan, miten osat matkaavat varaston läpi.

Varastohalleihin tulee päivittäin toimituksia 1 944 toimittajalta Tšekin tasavallasta ja 44 muusta maasta. Päivittäinen varastointikapasiteetti on noin 200 kuorma-autollista, joissa on lavoittain varastoivia osia ja materiaaleja. Varastossa työskennellään kolmessa vuorossa.

Kuljetus tulevan tavaran varastosta yksittäisiin varastoihin ja sitten lähetyspaikkaan tapahtuu 148 sähkötrukin voimin. Ne käsittelevät tuhansia kuljetusyksiköitä päivittäin.

Viimeisin varastonlaajennusprojekti (31 000 m2:n laajennus) alkoi joulukuussa 2016 ja se valmistui tässä maaliskuussa. Tällä alueella osia säilytetään tällä hetkellä ”lavojen” päällä, mutta tarkoituksena on asentaa varastointikapasiteettia lisäävä hyllyjärjestelmä. Kaikkia materiaalivirtoja ohjaavat SAP- ja ITM-järjestelmät, jotka käyttävät viivakoodien ja mobiilipäätteiden yhdistelmää sen varmistamiseksi, että jokainen lava saavuttaa päämääränsä ajoissa ja sisältäen oikean määrän tavaraa.

Järjestelmä valvoo jokaista vaihetta, varastoon tuonnista hyllyihin järjestämiseen, hyllystä ottamiseen ja asiakkaille toimittamiseen.

Perinteisissä lava- ja hyllyvarastoissa trukinkuljettajat käsittelevät tavaroita, mutta tässä varastossa hyllytys- ja poimintaprosessit on kokonaan automatisoitu. Jokaisessa 11 käytävässä on automaattinen hyllyjen täyttö- ja lastauslaite, jonka navigointijärjestelmä perustuu lasersäteisiin.

Näiden 11 käytävän (joka kukin on 42 metrin pituinen) kokonaiskapasiteetti on 40 000 lavaa ja tuntikohtainen kapasiteetti varastoon tuotavalle ja varastosta lähtevän tavaralle on 200 lavaa. Sitä seuraavasta poimintaprosessista vastaavat kolmessa vuorossa työskentelevät 12 toiminnanohjaajaa. Käytössä on Pick-by-Light -järjestelmä, jossa jokainen toimenpide vahvistetaan skannaamalla kyseessä olevan tavaran viivakoodi.

Materiaaleja sisältävät lavat varastoidaan alimmaisille levyille. Nämä levyt ovat puisia, koska puun mekaaniset ominaisuudet ovat paremmat kuin muovin tai metallin. Varastossa käytetään 14 erilaista lavatyyppiä ja jokainen Škodan keskusvarastoon palautuva lava, joka viedään hyllyvarastoon, käy läpi automaattisesti 3D-tilavuus- ja -painontarkastuksen.
Toleranssi on 16 mm ja jokainen enemmän poikkeava (vaurioitumisen, vääntymisen jne. seurauksena) hylätään.
Škodan keskusvarastolta lähtee päivittäin keskimäärin 130 varaosilla ja lisävarusteilla lastattua kuorma-autoa. Kuljetukset kuljetetaan teitä ja rautateitä pitkin sekä ilmateitse. Kaukaisin kohde, johon Škodan varaosia kuljetetaan, on Uusi-Seelanti. Sinne on linnuntietä 18 135 kilometriä.

Ennen ja nyt

“Vuoteen 2000 saakka, kun Škodan keskusvarasto aloitti täyden toimintansa, vähittäismyyntiartikkelit käsiteltiin päälaitoksessa hallissa U20, kun taas vientilähetykset käsiteltiin hallissa D8. Nämä kaksi paikkaa ovat noin puolen kilometrin päässä toisistaan, ja näin ollen kaikki vientiartikkelit piti kuljettaa halliin D8. Suurin muutos Škodan keskusvaraston käyttöönoton yhteydessä oli täysin uusi lähetysten selvitysjärjestelmä. Kynä- ja paperirutiineihin tottuneiden työntekijöiden piti kaikkien opetella käyttämään SAP- ja MOB-järjestelmiä, joiden kautta kaikki tavarat ”ladattiin” lavoille mobiilipäätelaitteiden avulla. Tämän prosessin digitalisaatio vähensi virhemäärää ja, mikä tärkeintä, se teki lähetysten selvityksestä paljon nopeampaa.”

Jiří Krčmář
on työskennellyt alkuperäisten varaosien ja lisävarusteiden
logistiikkaosastolla vuodesta 1990 alkaen

”Muutettuamme uusiin tiloihin pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parempaa palvelua, etenkin toimitustiheyden, yksittäisen tavaroiden pakkauslaadun ja toimituksen kokonaislaadun osalta. Jotta saat vähän käsitystä asiasta: vuonna 2000 aloimme toimittaa osia päivittäin Groupin autojen yksittäisille huoltokumppaneille Tšekin tasavallassa, mutta nykyisin toimitamme heille tavaroita tarvittaessa jopa kolme kertaa päivässä. Toimitusten taajuus vientiasiakkaille on noussut samassa tahdissa. Teemme päivittäistoimituksia nykyisin lähes koko Eurooppaan. Tämä työ ei kuitenkaan tule koskaan valmiiksi. Etsimme jatkuvasti uusia tapoja parantaa asiakkaillemme tarjottavaa palvelua, koska heitä vartenhan me täällä olemme.”