Vuoden 2023 Jääkiekon MM-kisojen kisahuuma on käynnistynyt. Ensimakua siitä saatiin, kun Škoda toimitti kisaorganisaation käyttöön näyttävän joukon täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä Tampereella. Škoda jatkaa kisojen yhteistyökumppanina 30 vuoden kokemuksella.
Tampereen Raatihuoneen aurinkoisella edustalla tapahtuu, kun ensimmäinen erä kisaorganisaation käyttöön tulevista autoista asetellaan ryhmäkuvaan. Koko kisakaluston suuruus on 45 autoa, joista valtaosa on sähkömalleja tai ladattavia hybridimalleja, kuten Enyaq iV, Enyaq Coupé iV ja Enyaq Coupé RS iV 4x4. Kaikki autot on teipattu kisavärein ja Škoda-logoin.
Škoda Suomen brändijohtaja Jukka-Pekka Kevätsalo ja 2023 Jääkiekon MM-kisojen pääsihteeri Heikki Hietanen kohtasivat Tampereen aurinkoisen Keskustorin laidalla, jossa kuvattiin kisaorganisaation käyttöön luovutetut ensimmäiset Enyaq Coupé iV -mallit. Välissä patsastelee virallinen kisamaskotti Spiky.
Kilpailun pääsihteeri Heikki Hietanen hyvillä mielin – vain hetki ennen kisojen alkua. ”Järjestelytoimikunnallamme ja Tampereen kaupungilla on ollut mahdollisuus järjestää jo toisena vuonna peräkkäin kansainvälisen jääkiekon suurin tapahtuma. Viime vuoden kokemuksella järjestelyt ovat tänä vuonna erinomaisessa mallissa ja jopa etuajassa”, Hietanen kertoo.
Tampereen kaupunki on valmistautunut kevään MM-kisoihin huolella, ja We live the game -kisailme on jo vilahtanut kaupunkikuvassa. Mitä lähemmäs kisoja mennään, sitä enemmän tapahtuu. Nokia Arenan tuntumassa on tänäkin vuonna virallinen Fan Zone eli kaikille jääkiekkofaneille tarkoitettu kohtaamispaikka.
Škoda näkyy kisakuvassa uudistuneella brändillä
Škodalla on hallussaan urheilulajien maailmamestaruuskisojen historian pisimpään, yhtäjaksoisesti jatkuneen virallisen pääsponsorin maailmanennätys. Škoda Auto on ollut kisojen virallinen pääsponsori jo vuodesta 1993 alkaen. Yhteinen matka jatkuu näidenkin kisojen jälkeen ainakin vuoteen 2027 saakka.
”Jääkiekko on Škodan DNA:ssa, joten on hienoa olla jälleen pääsponsoripaikalla. Tšekkiläinen automerkki ja Suomessa järjestettävät MM-kisat yhdistävät kaksi suurta lätkäkansaa. Suomalaiset ovat oppineet, miltä jääkiekkokaukalon keskiympyrän kuuluu näyttää”, Škoda Suomen brändijohtaja Jukka-Pekka Kevätsalo sanoo.
”Jääkiekko on lajina kaikelle kansalle helposti lähestyttävä, ja sitä myös Škoda haluaa brändinä olla. Meillä on pitkät perinteet, mutta tänä vuonna Škoda näyttäytyy uudella tavalla, sillä esittelemme uuden brändi-identiteettimme, joka sisältää muun muassa uusitun tekstilogon ja merkkilogon. Kyseessä on iso muutos, sillä brändi-ilmettä ei ole muutettu näin merkittävästi viimeiseen 30 vuoteen.”
Kaikki 2023 Jääkiekon MM-kisojen kisaorganisaation käyttöön luovutetut autot on teipattu kisavärein ja Škoda-logoin.
Vuoden 2023 Jääkiekon MM-kisat pelataan 16 maan joukkueen voimin Tampereella ja Riikassa 12.-28.5.2023. Kisaorganisaation käytössä on 45 Škodaa, joista valtaosa on täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä.
Tampereen Raatihuone toimi komeana näyttämönä, kun kisäväreihin teipatut Škoda Enyaq iV -mallit aseteltiin ryhmäkuvaan.
Škoda näkyy kisakaupunkien, Tampereen ja Riikan, katukuvassa vahvasti autoarmadallaan, joka kääntää varmasti päät, mutta myös monella muulla tavalla. Tuttuun tapaan Škoda tuo kaukaloiden laidoille uutuusmalleja – tänä vuonna Tampereelle Mamba Green -erikoisvärisen Enyaq Coupé RS iV -mallin ja Phoenix Orange -metallivärisen Enyaq RS iV -mallin.
Riikassa ottelujen katselijoille tarjotaan Phoenix Orange -metallivärinen Enyaq Coupé SportLine iV ja Mamba Green -erikoisvärinen Octavia Combi RS iV. Autojen lisäksi Škoda on vahvasti mukana kisa-areenoiden virallisilla fanialueilla.
Lisää koettavaa ja kisatunnelmaa virtuaalisesti
Vuoden 2023 Jääkiekon MM-kisoja seuraavat jääkiekkofanit voivat kokea kisat myös virtuaalisesti Škodaversessä. Jo viime vuonna esitelty virtuaalinen 3D Reality -alusta tarjoaa lisää tunnelmaa ja koettavaa niin kotona kuin kisa-areenoilla teemalla "Explore the Action".
Škodaverse sisältää useita toimintoja, kuten viihdyttäviä pelejä, vuorovaikutusta alustan muiden kävijöiden kanssa käyttäjien luomien Škoda-avatarien avulla ja NFT-gallerian, jossa ovat mukana innovatiiviset maalivahtikypärien suunnittelukonseptit. Lisätietoja löytyy osoitteesta https://www.skoda-storyboard.com/en/iihf-2023
Škoda on myös 2023 IIHF -sovelluksen pääyhteistyökumppani. Jääkiekkofanit löytävät sovelluksesta mukavaa taustatietoa ja kiinnostavia tilastoja. Live-seuranta ja maalihälytykset pitävät pelitilanteiden tasalla, minkä lisäksi sovelluksessa voi ennustaa ottelun lopputulosta ja jakaa ennusteensa ystäville. Sovellus on saatavissa sekä Android- että iOS-käyttöjärjestelmien älypuhelimiin. Tarjolla on useita kielivaihtoehtoja.
- Kansainvälisen Jääkiekkoliiton (IIHF) maailmanmestaruuskisat järjestetään jo 87. kerran.
- 2023 Jääkiekon MM-kisat pelataan Tampereella ja Riikassa 12.-28.5.2023.
- Jääkiekon MM-kisat järjestettiin Suomessa myös vuosina 2022 ja 2003 – silloinkin pelikaupunkeina olivat Helsinki ja Tampere.
- Škoda Auto on ollut jääkiekon MM-kisojen virallinen pääsponsori jo vuodesta 1993 alkaen.
- 2023 Jääkiekon MM-kisojen teemana on We live the game. Kisahuumaa siivittää Spiky-kisamaskotti.