Pese auto huolellisesti ja etsi hyvä kuvauspaikka. Helppoa, eikö totta? Siitä kaikki kuitenkin vasta alkaa. Ammattivalokuvaaja Julian Calverley vei uuden ŠKODA OCTAVIA Scoutin Walesin upeaan luontoon vain yhdestä syystä: antaakseen 10 vinkkiä miten älypuhelimella saa otettua autosta hyviä kuvia.

1 MIETI KUIN AMMATTILAINEN

Samantekevää kuvaatko puhelimella vai oikein kameralla. Mutta haluatko ottaa ammattilaismaisia kuvia? Sitten on syytä miettiä ja toimia kuin ammattilainen. Varustaudu kunnolla ja ole valmis menemään pois mukavuusalueeltasi. Saatat joutua ylittämään puroja, kulkemaan huonossa säässä tai olemaan montakin päivää kaukana asutuksesta. Minulla on aina mukana varusteena hyvät kengät, tavaroille vesitiiviit laukut, varavirtalähde akkujen lataamiseen ja sateenvarjokin kaiken varalta. Enkä tyydy yleisiin, keskivertoisiin kuvauspaikkoihin.

2

ALOITA VARHAIN JA SEURAA AURINKOA

Tarjolla on erinomaisia sovelluksia kuten Sun Seeker tai Lumos, jotka kertovat tarkasti milloin aurinko nousee ja laskee. Auringon laskun tai nousun valo korostaa auton muotoja ja tuottaa upeita heijastuksia. Silloin aikaikkuna on lyhyt, joten pitää olla valmistautunut. Ja aikaa tarvitaan myös auton puhdistamiseen ennen kuvaamishetkeä. Likainen auto on harvoin kaunis, joten on syytä varmistaa, että käytettävissä on riittävästi puhdasta vettä ja kunnon pesu- ja kuivausvälineet. Jos autossa on naarmuja, kannattaa kuvata toiselta puolelta.

3

YKSIN­KERTAISUUS ON VALTTIA

Käytä puhelimesi yksinkertaisuutta hyväksi. Et joudu valitsemaan kuvauskalustoa. Käytä yksinkertaisia asetuksia ja vain perussovelluksia. Keskity kuviin ja anna itsellesi aikaa. Anna kuvauspaikan ja sen tunnelman vaikuttaa itseesi. Katsele ympärillesi sen sijaan, että kikkailet kuvauslaitteesi kanssa. Juuri siksi minusta puhelimella kuvaaminen on niin hauskaa. Se on niin yksinkertaista ja selkeää, käytät vain yhtä laitetta ja kuvien jälkikäsittelyyn vain yhtä yksinkertaista sovellusta (minulla Snapseed). Se auttaa minua pysymään keskittyneenä siihen, mitä haluan saada aikaan, eivätkä liian monet mahdollisuudet häiritse tekemistä.

4

NÄE SUUREMPI KOKOKUVA

Paljastan sinulle salaisuuden: Parhaat kuvat ovat sellaisia, jotka toimivat myös esikatselukuvina tai pikkukuvina. Etenkin sosiaalisessa mediassa kuvan pitää olla sellainen, että se pienenäkin kiinnittää huomion. Älä siis eksy yksityiskohtiin ja pirsto kokokuvaa liian pieneen osanäkymään. Katso kuvaa silmiäsi siristäen – minulla se toimii hyvin. Haluan aina löytää vaikuttavan kuvauspaikan, jossa on katsetta kuvaan johtavat vahvat linjat lisäämässä kuvan tehoa.

5

UPEA SÄÄ EI AINA
OLE SE PARAS

Kirkkaan sininen taivas on kaunis, mutta se voi myös tehdä kuvasta tylsän. Älä kiirehdi; samassa kuvauspaikassa kannattaa käydä useamman kerran. Sama paikka voi olla täysin erilainen, kun valo on erilainen, sää on toisenlainen tai kun vuodenaika on vaihtunut. Pilvet, sade, lumi tai rakeet lisäävät kuvaan draamaa. Sade, kaste tai sumu voivat saada kuvauspaikan rauhallisemmaksi, syvemmäksi ja tunnelmaltaan yksinkertaisemmaksi. Sateessa tai sumussa kuvaaminen voi saada auton entistä paremmin esiin, koska huomio kiintyy tehokkaammin itse autoon. Ja kyllä sadepisarat konepellillä voivat näyttää kauniilta!

JULIAN CALVERLEY

Maisema- ja mainoskuvaaja

Julian Calverley (syntynyt Britannian Hertfordshiressä 1964) on tunnettu maisema- ja mainoskuvaaja. Työssään hän yleensä käyttää kallista ammattilaistason kuvausvarustusta, mutta hän on myös ihastunut älypuhelimella kuvaamisen yksinkertaisuuteen. Hän on kirjoittanut kirjan #IPHONEONLY , ja kuviensa ansiosta Instagram mainostaa häntä valokuvaajana. Julianin intohimona on kuvata dramaattisia maisemia ja ihmisiä, ja hän nauttii myös maastossa kulkemisesta. Seuraa häntä Instagramissa!

6

ETSI PARAS KULMA

Aivan ensimmäiseksi: älä zoomaa. Sen sijaan, että seisoisit paikallasi ja zoomailisit, kulje auton ympärillä ja kokeile eri kuvakulmia linssisi normaalilla polttovälillä. Jo pieni siirtyminen voi totaalisesti muuttaa auton visuaalista painoa ja vaikutusta kuvassa. Tarkastele myös kameran ja auton välistä etäisyyttä. Kun asetat auton laajaan ja dramaattiseen maisemaan, lisäät kuvaan mittakaavan. Kolmasosien sääntö on hyvin tunnettu, ja juuri se voi merkittävästi parantaa kuviasi. Ihmissilmä pyrkii jakamaan näkemänsä kokonaiskuvan kolmasosiin, joten se pitää muistaa, kun sijoitat pääelementit kuvaan.

7

AUTOLLAKIN ON SILMÄT

Kun otat kuvaa ihmisestä, paras kuvakulma on hänen silmiensä tasalta. Autossa silmät ovat ajovalot. Etupyörät on syytä kääntää suoraanajon asentoon tai kamerasta poispäin, jolloin vanteet ja jarrulaitteet näkyvät ja kuvaan tulee mukaan sporttisuutta. Rengaskumia ei kannata näyttää. Vältä myös ajovalojen sytyttämistä. Pelkät seisontavalot tai LED-päivävalot näyttävät paljon paremmilta. Mutta toisaalta, takaapäin kuvattaessa tulos on aina parempi, jos takavalot palavat. Katsetta johtavat linjat kuten tie tai silta lisäävät nopeuden tai liikkeen vaikutelmaa.

8

IHO KANANLIHALLA -HETKI

Haluan kuvata asioita tai paikkoja, jotka koen jännittävinä. Siksi haluan löytää dramaattisen kuvauspaikan, jossa sääkin on dramaattinen. Vuorovesi, sää ja valo sulautuvat toisiinsa. Kutsun tuollaista hetkeä iho kananlihalla -hetkeksi. Se on kuin olisit kalastamassa: suunnittelet ja toivot saavasi jotakin. Jonain päivänä saat saalista, joskus taasen et. Maisemavalokuvaajana etsin ja tutkin ensin kuvauspaikkaa taustana, ja vasta sitten sijoitan auton paikkaan. Yleensä aloitan kuvan sommittelun taustasta ja sitten etenen kohti etualaa; samalla varmistan, että tausta, keskialue, auto ja etualue toimivat yhdessä harmonisena sommitelmana.

9

YKSIN­KERTAISUUS ON VALTTIA MYÖS JÄLKI­KÄSITTELYSSÄ

Mobiililaitteella kuvaamisen ja kuvien jälkikäsittelyn yksi ehdoton etu on koko kuvausprosessin yksinkertaisuus ja spontaanius. Kun pidän ne mielessä, pidän asiat yksinkertaisina ja käytän puhelimessani vain kahta sovellusta. Käytän puhelimeni omaa kamerasovellusta, jolla säädän aukkoa ja siten estän kuvien kirkkaimpien kohtien palamisen. Siten estän kuvien kirkkaimpien kohtien palamisen. Sitten käytän Snapseed-sovellusta kuvieni jälkikäsittelyyn. Koko prosessi on näin yksinkertainen: Otan kuvan kamerasovelluksella > Tallennan kuvan > Tuon kuvan Snapseed-sovellukseen (tai johonkin toiseen kuvankäsittelysovellukseen kuten Lightroom) > Vien valmiin kuvan sovelluksesta > Jaan kuvan Instagramissa tai Facebookissa ja tallennan arkistokopion pilvipalveluun kuten Dropbox tai Google Drive.

10

KEHITÄ OMA KUVAN­KÄSITTELY­RUTIINISI

Kun käytän Snapseediä, teen yleensä kuvan tuomisen jälkeen nämä vaiheet: Säädän selkeyden ja terävyyden mieleisekseni > Lisään vinjetin, jotta saan itse kohteen paremmin esille ja joka auttaa katseen liikuttamista kuvassa > Lisään sopivan rakeisuustehosteen, joka myös lisää värisävyä (lämmin tai kylmä jne.) > Lisään kuvan kohinaa vähentävän pehmennystehosteen, jolla vähennän kuvan digitaalista luonnetta > Säädän kuvan tasot (valot, varjot), millä viimeistelen kuvan eri alueet. Nämä toimet vastaavat perinteisten valokuvien osalta pimiössä tehtäviä vedostustöitä. Kuvan viimeistelyvaiheet käsittävät yleensä sävyn ja värikylläisyyden säätämisen.

Ennen

Jälkeen